Gå til innhold

Til dere som legger babyen tidligere enn dere selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Vi har begynt å legge vår 7 uker gamle jente før vi selv legger oss. Dette fordi hun tydelig blir trøtt på kveldene, og hun blir da urolig. Legger vi henne blir det ingen uro i det heletatt, så det er tydelig det er det rette. "Problemet" er bare at hun kan ligge så lenge uten å sovne. Hun ligger rett og slett å slapper av.. Hun kan klynke til innimellom, og da ser vi til henne. Hun gråter ikke, og hadde hun gjort det hadde vi funnet en annen løsning, for vi er motstandere av å la henne gråte. I all hovedsak er det stille. I dag lå hun i 45 min før hun sovnet. Det jeg lurer på er hvor lenge deres barn kan ligge våken før de sovner? Er det vanlig å ligge så lenge? Vi har ikke gjort dette i mange dagene, så det kan jo være denne våkenperioden i senga blir kortere etterhvert.

En ting til. Jenta vår sparker litt med føttene og kaver med hendene, samt at hun puster veldig fort en periode etter hun blir lagt. Dette roer seg etter en liten stund. Er dette vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ei datter på 5 uker som gjør det motsatte når hun blir lagt, hun må gråte litt før hun sovner. Jeg har prøvd nå i to dager og sette på radioen for henne mellom to stasjoner, da sovner hun etter bare 10 min. :-). Dere har ett luksus problem:-) tror nok ikke det gjør noen ting at hun ligger så lenge våken før hun sovner, det er jo bedre at hun er fornøyd når hun blir lagt, enn at hun skal gråte slik som vår datter gjør.

Tror du skal ta dette possitivt at hun klarer å ligge så lenge alene uten og gråte.

Jenta vår sparker også mye med føttene og kaver med hendene. Dette gjør hun stort sett når hun er veldig trøtt og ikke vil sove.:-)

Skrevet

Gutten min ligger sånn å prater før han sovner. Det har han alltid gjort. Nå er han 3,5 mndr og gjør det fortsatt. Kan prate 45 min fortsatt, han kaver med armer og ben (det gjorde han ikke så mye når han var 7 uker)

Vi har lagt et teppe over dynen nå for at den i detheletatt skal bli liggende

Jeg har opplevd sånn pusting også, bare noen ganger og da opplever jeg ham som litt redd, da må jeg stryke han litt og så er alt ok

Det kan jo være noe lignende med din siden det gir seg fort

J

Skrevet

tassen min kan ligge å leke litt før han sovner selv om han er trøtt.. Noenganger så sovne han med engang.. han har alltid sovna i 18tiden så vi legger han da.. Har hendt vi må ta han opp igjen da han plutselig blir veldig vilter og litt sutrete,men blid når vi tar han opp..

Så lenge dem ikke gråter før de sovner er det helt greit å la de være litt alene.. de trenger litt ro babyene også..

tassen min sparker og kaver hele tida.. og puster fort når han enten rett før han skriker eller rett før han ler..

Så det er nok veldig vanlig..

Skrevet

Det må jeg prøve :-) Lukas gråter også når han skal legge seg for kvelden!

Skrevet

Gutten vår har vært helt lik. Han er 4 måneder nå, og ligger sjelden så lenge som 45 minutter lenger. Men fremdeles kan det vare opp i 20 minutter. I begynnelsen lurte jeg rett og slett på om det var riktig å la han ligge, men så lenge det virker som han har det bra og ikke han gråter, satser jeg på at han bare liker å slappe av.

Tror de har godt av å få bearbeide inntrykkene sine. Det er tross alt ganske mye her i verden som er nytt for dem.

Skrevet

Min snuppe er akkurat som din Yara, er helt normalt :). Er 8 uker. Bare å la henne ligge og kose-roe seg ned, også sovner hun når hun er klar. Snuppa her kaver også mye første kvarteret etter hun er lagt, og det gjør min venninnes gutt også. Vi tror det er overtrøtthet og litt adrenalin i blodet som må roes ned før de sovner helt. Pusten vil endre seg akkurat i det de sover, og av og til våkner de delvis da igjen men sovner da rett etterpå hvis ikke de er veldig tette i nesen.

Skrevet

Takk for svarene deres! :) Jeg er jo veldig glad for at hun finner roen selv, jeg bare ble så usikker på om det er vanlig at hun bruker så lang tid... Egentlig lurer jeg litt på om hun sover litt av og på den tiden jeg tror hun er våken, for det er veldig stille i perioder.

Tar gjerne imot flere erfaringer:)

Skrevet

Dette høres jo så bra ut, og jeg lurer på hvor dere legger barnet hen. Er det på soverommet eller ligger de i stua så dere kan se at de kaver og ligger og kikker i opptil 45 minutter før de sovner eller hvordan gjør dere det? Har ei på 4 uker som må bæres og bysses i søvn, skulle gjerne fått henne til å ligge våken i bagen før hun sovner. Vet det er tidlig, men hun er ganske rolig og kan ligge lenge og kikke i armene våre før hun sovner - så kanskje det er håp om det samme i bagen også. Takk for svar!

Skrevet

Vi legger jenta vår på soverommet. Grunnen til at jeg vet at hun er våken er at jeg sitter med øret klistret inn i babycallen og hører derfor hver en bevegelse. Noe småhysterisk, hehe! Samt at jeg ser til henne ofte.. Kanksje litt for ofte, for det virker som om hun føler at jeg er der og sperrer opp øynene når jeg går inn på rommet enda hvor forsiktig jeg er.:)

Tidligere har vi latt henne sovne i baggen inne på stua med oss, og deretter bært henne på soverommet når vi har lagt oss

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...