Gå til innhold

November: Da Sanne kom til verden (fødselshistorien)


ZigZag er 2 barnsmor!

Anbefalte innlegg

Riene startet søndag 5/11. De var uregelmessige og minnet om menssmerter,men i løpet av natten ble de mer regelmessige og vi dro til Riksen for en sjekk hos jm kl 04.00. Da hadde jeg 1-2 cm åpning. Fikk med paralgin forte stikkpille og apodorm til å sove på og reiste hjem i igjen i påvente av at riene skulle ta seg opp. Utrolig nok sov jeg godt og våknet ikke før kl 10.00 neste morgen. Da kom riene med 2-3 min mellomrom og da jeg reiste meg opp av senga gikk vannet. Ringte føden som ba meg komme med det samme og i bilen på vei til sykehuset kom riene med 2 min mellomrom og med en varighet på 1 min.Ble undersøkt av jm kl 11.30 og da hadde jeg 4 cm åpning. Både jm og mannen min motiverte meg til å følge ønsket mitt om alternativ fødsel på "den grønne fødestua".

Da vi kom inn på fødestua fikk jeg akupunktur som skulle påvirke mormunnen. Riene ble kraftigere og hyppigere og jeg gikk da opp i badekaret. Riene kom nå nesten uten pause og kroppen min begynte å skjelve. Jm ville sjekke åpningen på nytt og det var 6 cm og kant. Husker jeg ble litt fortvilet da fordi det gjorde så utrolig vondt!

Brukte prekestol og lenet meg mot den mens jeg prøvde å puste dypt istedet for å hyperventilere. Riene kom nå helt uten pause og plutselig kjente jeg trykketrang. Jeg måtte legge meg ned på senga slik at jm kunne sjekke hvor langt jeg hadde kommet. Det var nå full åpning . Jeg hadde altså gått fra 6 cmtil full åpning på 20 min. Snakk om effektive rier! Følte det var best å presse når jeg satt fordi jeg kunne bruke tyngdekraften bedre. Pressriene var også lettere å takle fordi jeg jobbet. Presset fra kl 14.45-15.18. Plutselig var lille Sanne født.

Pappaen klippet navlestrengen og felte noen tårer mens jeg ble lappet sammen igjen av legen. Sanne var 53 cm lang og veide 3515gr. Hodeomkrets var på 36cm.

I ettertid syns jeg vi hadde en flott fødsel og jeg kan ikke få takket jm stud Barbo Olsen nok. Vi vil aldri glemme deg!

Fødsel er vondt, men så absolutt verdt det.

Nå er vi hjemme og koser oss og med dette takker jeg for meg her på BIM. Takk for følge jenter og lykke til videre.....

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...