solfrøken-♂♂♂ Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Saken er den at jeg har siden mai vært vikar i et firma. Etter 6 mnd ( er utleid fra vikarbyrå) kunne han skrive kontrakt med meg uten å måtte betale vikarbyrået noe ekstra. Men så ble jeg gravid (planlagt, men raskere enn vi regna med) Og hadde egentlig tenkt å vente med å si noe til sjefen (i firmaet) til etter at jeg hadde fått kontrakt hos han, men pga ting som skulle skje på jobb, ble jeg nødt til å si det før. Han har hele tiden sagt at han er såpass fornøyd med meg at han skulle ansette meg, men når jeg fortalte om sv.skapet ville han ikke skrive kontrakt likevel, han ville bare fortsette å "leie" meg, for hvis jeg ble syk var det ikke han som tapte på det. Nå var jeg hos JM i går og siden jeg har BL fikk jeg beskjed om å ikke vaske gulv, og annenhver dag består jobben min i å vaske gulv på slutten av dagen (ca 120kvm) Når jeg sa dette til han i dag, kom han plutselig med at jeg skal jo bare jobbe til jul (for det var så lenge jeg MÅTTE jobbe for å få permisjonspenger.) Så jeg sa at jeg vil helst jobbe lenger, for jeg må jobbe ut januar for å få penger... Men hva skal jeg da leve av de tre siste mnd før jeg skal ut i permisjon??? Står jo da uten jobb og sambo tjener ikke godt nok til at han kan brødfø begge + sønnen vår. Og sålenge han bare leier meg kan han jo gjøre akkurat som han vil med meg! Ble skikkelig lei meg og klarer ikke tenkte på noe annet nå. Vi må jo ha penger de tre mnd også. Og hvem vil vel han en som er 6 mnd gravid???
hæppi;) Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Huff, det der var ikke noen ålreit situasjon. Men i forhold til å ansette noen som er 6 mnd. gravid; så tror jeg at hvis du kommer over riktig arbeidsgiver så skal ikke det være noe problem. De aller fleste har jo barn selv; og har forståelse for at det er en naturlig del av livet ( høres dog ikke ut som at han nåværende sjefen din har barn). En idé kan jo være å søke statlig eller kommunal jobb? Der er jo "arbeidsgiver" så stor og upersonlig, at en gravididtet ikke har like mye betydning for en arbeidsgiver som evt.driver sin egen lille butikk eller firma... Håper inderlig det ordner seg for deg hvertfall. Masse, masse lykke til;)
Pilje Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Gå å sykemell dæ!!!! Det må du da kunne gjøre sia du har BL...?Hvis han ikke kan tilpasse arb t dæ,så må du da kunne få det? Det blir rægna ut permisjons pænga av sykepængan åsså!!! Det hadde æ gjordt!Når han e så jævli så får han ha det så godt!!!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Tror faktisk du kan sykemelde deg før kontrakten går ut å få sykepenger frem til permisjonen, selv om du ikke har jobb helt frem til da... Har lest om en del her inne som har gjort det slik... Er nok et lite smutthull i loven der...
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 15. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2006 Pilje: Jeg har veldig lyst til det, for når han skal være dust, så kan jeg være like "dust" mot han... Men det er bare det at jeg MÅ jobbe / være ansatt ut januar for at jeg skal ha rett på permisjonspenger og jeg får fornyet min kontrakt hver mnd... Så jeg kan ikke være sykmeldt i overgangen mellom to mnd for da blir ikke kontrakten fornyet. Så skal det sies også, at han har ett barn (som snart er 18) og jeg trodde han var greiere med gravide, siden han ansatte en ekstrahjelp i sommer som han visste var gravid... Blir bare så jæ... oppgitt!!!! (beklager syting)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 15. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 15. november 2006 Anonym... Hvor finner jeg ut om dette da???? For går det an, er det jo veldig greit å kunne benytte seg av det...
hæppi;) Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Jeg ville tatt en anonym telefon til hvilket som helst Trygdekontor, og forhørt meg om rettigheter i forhold til sykemelding og vikariat. Evt. fylkestrygdekontoret i det fylket der du bor.
snartmammapåny Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 er desverre ikke sikker... men har lest en del inlegg her inne der det har blitt gjort... Så så sant ikke noen har tullet når d ehar skrevet det så skal d være mulig. Er jo logisk nok at når du er syk så kan du ikke være jobbsøker... altså om du er syk når kontrakten din går ut, så kan du jo ikke bare plutselig bli frisk og jobbsøker... er du fremdeles syk så må du fortsette som sykemeldt selv om du praktisk talt ikke har noen jobb... Ta en prat med trygdekontoret, men legg frem saken som om du er sykemeldt nå og straks uten jobb...og eventuelt hva skjed med penger og slikt nå... Så må de jo svare deg;) Sorry, men ble litt rotete skrevet...
Pilje Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Vet det om kontrakts fornying...E dær skjøll...har to kontrakta å forhåll mæ til,-en på 80% å en på 20%-den ene e mnd kontrakt å den andre fornyes hver tredje uka....Det e mye slit å ska "tilpass"sykemellinga t det hær,-æ vil jo ha mæst muli sykepæng!!!! Men e du sikker på at du må vente til januar for å få rætt til permisjons pænga??Sykepængan e me i berægninga på fødselspænga. Det står væll kanche nåkka om rættihetan hær på de hær sian eller på trygdekontore si sia?? Men æ skjønne at du må vente t kontraktn fornyes,-håpe at du "holl ut" t da!!Æ e skjøll nødt t å gjør det:)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 15. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 15. november 2006 Tusen takk for oppløftende svar alle sammen. Ble litt lettere på skuldrene nå... Skal ringe trygdekontoret og høre med dem hva jeg kan gjøre.. Evnt se på nett...
Fødte ei søt prinsesse Skrevet 16. november 2006 #11 Skrevet 16. november 2006 Permisjonen kan du ta ut tror det er tidligst 12 uker før termin og seinest 3 uker før termin.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 16. november 2006 Forfatter #12 Skrevet 16. november 2006 Jeg fant ut nå at jeg kan søke om svangerskapspenger, hvis ikke de i vikarbyrået finner noe annet til meg frem til jeg skal ut i permisjon. Da er det bare å begynne å krysse fingre!!!
3søte små Skrevet 16. november 2006 #13 Skrevet 16. november 2006 hei.. har en veninne som sykemeldte seg før kontrakten gikk ut. Får da sykepenger, og perm.penger om du har jobba opp det... Jeg hadde absolutt gjort det, du har jo full grunn til det! Og penger må du jo ha... Lykke til, håper det ordner seg!!!!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 16. november 2006 Forfatter #14 Skrevet 16. november 2006 Jeg er sikker på at jeg må jobbe ut januar ja. Man må jo ha jobbet eller hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de siste 10 mnd FØR man går ut i permisjon. Altså, jeg skal ut i permisjon siste uka i april og ti mnd tilbake er juli... -januar = 6 mnd... Jeg kan jo heller ikke gå ut i permisjon tre mnd dør termin for da mister jeg jo de mnd etter fødsel, så jeg må begynne å jobbe når babyen er 6 mnd (det er ikke aktuelt) Men kan jeg f.eks. sykmelde meg mot slutten av januar og fortsatt få sykepenger etter at kontrakten går ut i mnd skifte??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå