Gå til innhold

andre som er slitne? trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen andre som er slitne ??? noen andre som ikke har leggerutine? som har babyer som sover lite og som ikke får gjort noe i huset.. ??? mini legger seg i 23-24 tiden... opp i 8 tiden. får mat iallefall 3 ganger om natta.... (mm) sover LITE på dagen.

blir litt sliten jeg...hunr snart 5 mnd. strever litt med tenner, så kanskje derfor hun r så våken... må nesten puppes i søvn hver kveld...vanskeli å få huntilå sove.prøvde i går.la henne i senga hennes.hun skrek i 3 min,så var det nok for meg.altfor svark for henne.er det en periode?noen som har erfaring med at det blir bedre med fast føde?er det håp ?eller kommer hun til å sove i senga mi, på puppen til hn er 12 år? trenger råd, tips og støtte fra alle som har noe positivt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har desserre ikke så mange råd, men ville bare si at vi er flere som har det likt!!! Om ikke annet så er det jo godt å vite det.

Vår er 7 mnd og ammes fortsatt XXX ganger per natt, og er mye urolig. Har kun den siste mnd begynt å få litt rutiner, og jeg synes det går lenger og lenger mellom de tunge stundene, og de fantastiske øyeblikkene blir samtidig flere og flere. Husk, dette er en fase i livet som er kort, og som snart går over. Barnet ditt vil bli større, vil sove mer, og ting vil gå seg til! Plutselig en dag, så ser du at alt har gradvis gått seg til.

Tenk på alt det du kan nå som du ikke kunne bare for 5 mnd siden, du er allerede en erfaren mamma! Jeg pleier å si at "puh, jeg er glad jeg ikke skal være førstegangs-mamma igjen..:)"

Les om søvn, kjøp gjerne "the non-crying solution" av Elizabeth et-eller-annet. Samsov om det fungerer for dere, bær henne på dagen mens du gjør husarbeid om det fungerer. Og senk skuldrene og la husarbeidet ligge hvis ikke. Sov sammen med henne på dagen.

lykke til!

Skrevet

Jeg hadde det akuratt som deg når småen var 5 mnd. Jeg var sur og irritert hele dagen. Fikk han ikke til å sove, han våknet mye om natten, ville bare være med meg. Om natten hang han i puppen. Det varte i ca. 1 mnd.

Da var 2 tenner kommet frem, han var kvitt forkjølelsen, jeg var sluttet å amme, han kom seg litt fremover når han lå på gulvet, spiste grøt, og sov mye bedre.

Nå er han 7 mnd. og sover bedre, våkner kun 1 gang på natten(jippi) og da kommer han oppi sengen til meg. På dagtid er jeg begynnt å legge han i vognen når han skal sove. Han våkner ofte etter ca. 30 min. men da tar jeg ikke han opp, jeg bysser han i søvn igjen. Det fungerer for oss. Jeg har merket at de dagene som han sover dårlig på dagen er han ofte mer urolig på natten også.

Jeg ville prøvd å få lagt henne litt tidliger på kvelden, hun får jo ikke så mye nattesøvn.

Lykke til, og håper det snart blir bedre.

Skrevet

Mange erfaringer sier at når man går over til graut og sånn så sover de bedre og lenger, men er jo ingen garanti. Kanskje du burde prøve la ho skrike litt, det du kan prøve, er å gi ho vann istedenfor melk på natta, da skjønner ho etterkvert at her er ikkje noke å våkne for, du må heller ikkje prate til ho, når ho våkne.

Eg vil anbefale deg kjøpe dentanox (tror eg det heter) å smøre på gommene før ho legger seg, det bedøver!

Det er håp :)

Men du må nok prøve vere litt sterkere, iog la ho skrike litt, putt på¨deg ipoden eller noe, så du ikkje høre eller konsentrer deg om andre ting, om ho ikkje gir seg så går du inn til ho med jevne mellomrom for å vise at du er der, ikkje prate eller noe, kanskje bare legge hånda på magen hennes!

Ikkje gi opp!

Skrevet

Sambo tok med seg lillegutt på 4 dagers ferie til svigers. Slik at jeg fikk sovet ut, og ladet ny energi =) Synest det var utrolig godt.

Så jeg anbefaler noen dagers avlastning, av noen du stoler på.

Skrevet

Ja, gjett om jeg er!! konstant sliten!!

Men, her gjenstår det å si at tilstanden har vært artskillig verre!! Prøv så godt du kan og få inn en kveldsrutine! Det er kjempe viktig både for deg, din samboer og babyen.

Vi har en gutt på 5 mnd. Får nå en full posjon grøt på kvelds tid. Bader først ca rundt 18.30. Grøten får han mellom 18.30 og 19.30 - så legger jeg han når han er mett og god. På eget rom. Han sovner etter 5 min- og trenger ikke bysses i søvn.

Får å gjøre dette må du tåle litt skriking, og heller gå inn gi litt pupp- la han få rape, legg han tilbake i sengen. I begynnelsen gav jeg han pupp på senga i et mørkt rom slik at han skulle skjønne at det var natt.

jr. er våken en gang på natten, og får 150 mme, da jeg ikke har så mye melk igjen. Dette metter myyye bedre og han sover videre til 8. :)

Grøten kan gjøre utslag på natte søvnen, verdt et forsøk:)

Lykke til.

Skrevet

Jepp, kjenner meg igjen. Greit å si at man skal la husarbeidet ligge men man blir jo litt lei av å bare holde på med ungen også. Sikkert ikke lov å si dette men......

Skrevet

takk for mange positive innslag-----må bare få si at jeg er utrolig lykkelig, sånn at det er sagt.... bare utrolig sliten akkurat nå. jeg skal prøve å være sterkere når det gjelder skrikinga.... ang husarbeidet som skal ligge er dette lettere sagt enn gjort... blir sur av å ha det rotete rundt meg... hehe.... nok en gang takker for innspillene deres... ha en fin kveld.. nå vet jeg at jeg ikke er alene...

Skrevet

kanskje hun ikke blir mett av kun mm, det opplevde vi.Alt ble mye bedre når vi begynte å gi mme og grøt i tillegg!

Skrevet

Hei!

Vi har i hvert fall hatt en slik periode nå som jenta vår er 5,5 måneder. Har faktisk vart i 1,5 måned tror jeg (puh!)...først var det kløing fordi tennene var på vei, men de har fremdeles ikke kommet og det virker som om det klør mindre igjen. Men da hadde hun blitt vant til å bli tatt opp og ammet ørten ganger per natt, ved hver oppvåkning (!) - hver eller annenhver time (puh igjen!). Huh, man blir trøtt ja!

Vi gjorde flere ting:

1) Jeg leste "the no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley, for å lære mer om hvordan søvn funker for babyer, og få alternativer til skrikekurer etc.

2) Vi økte på med mat, istedenfor bare amming. Hun får nå grøt på formiddagen (+ mm), middag på ettermiddagen (+ mm) og grøt på kvelden (+ mm). Litt amming imellom dette også, samt 1-2 ggr om natten. Vi hadde uansett begynt med grøt 1 gang om dagen når ståket begynte ;-).

3) Vi så at hun kanskje sov litt for mye på dagen (men det gjør nok ikke din!) så vi begynte å holde henne våken, avlede oppmerksomheten, 1 timer lenger mellom hver dupp. Det står for så vidt i den boka, at om duppene funker bra, funker ofte nattesøvnen bedre også. Kanskjje du kan jobbe med duppene?

4) Vi la henne til å sove i vogna si, og bysset henne i søvn under de småoppvåkningene i løpet av natten, bortsett fra da vi mente hun skulle ha mat (kl 03 og 06). Dette har vi holdt på med i 6 dager, og det blir bedre og bedre. Inatt våknet hun kun de 2 gangene. Men vi fortsetter til det stabiliserer seg...;-). KAnskje det tar flere uker???

Tror ellers på at det går over, men at det gjerne blir litt ståk og styr når de skal over i en ny "livs"fase med mer aktivitet og masse utvikling.

Lykke til!

Skrevet

Har en på 6 mnd. Vi har begynt med rutiner, for jeg merker at han trenger det. Han blir trött av seg sel rundt halv sju. Jeg gir ham mm og litt moste grönnsaker og litt fuktpurë mellom 4 og 5. 6 eller halv sju gir jeg pupp. Han sovner närmere sju.

Oftest sover han da med x antall oppvåkninger til ca 7 på morgenen. Men det er iallefall natta da, og vi får litt tid for oss selv og kan dessuten legge oss tidlig om vi vil det.

Han har to tenner som gjör at jeg jo må pusse de på kvelden.. han sovner jo gjerne ved puppen men da våkner han jo opp igjen når vi skal pusse. da ligger han og bråker litt i senga til han sovner av seg selv. Jeg har brukt litt skrikemetode, latt han rope litt og gått inn og ut og ströket ham over hodet, roet ham ned. har sjelden tatt mer enn 10 min för han sovner.

Pröv å väre litt "hard" og gjör en skrikemetode light.. jeg tror det er godt for disse små å få en ordentlig natts sövn. vårt neste steg er å venne han av med så mye nattpupp. nå får han tennene oppe så jeg gir ham endel tröstepupp.. man må nok bare innse at det går i faser med disse små, og pröv å hente deg inn igjen på dagen. pröv å legge deg ned sammen med henne så hun sovner og du også kan hvile deg. gå til massasje eller akupunktur og få deg en times egentid noen ganger i uka. det hjelper iallefall meg. lykke til!

Skrevet

min datter fikk tutt da hun var 5,5 mnd....da ble det fred i huset:) Hun fikk et nytt liv, elsker tutten og legger seg uten å sovne med puppen i munnen....nå vet jo ikke jeg om din jente har tutt da, men et lite tips viss hun ikke allerede har....eller et godt tips viss hun har sugebehov:)

Skrevet

Har ikke så mye trøst annet enn at du ikke er alene nei. Poden våkner x antall ganger i løpet av natten, sovner ved puppen fortsatt ved litt over fire måneder. Jeg prøver å se det positive i det at det faktisk er en grei måte å få han til å sovne på, men prøver så godt jeg kan å fjerne puppen akkurat i det han skal sovne (les Elizabeth Pantley). Dette skal visstnok få dem til å forstå at de ikke trenger å ha puppen i munnen for å sovne, men det tar tid...

Uansett, jeg synes jeg ihvertfall at han sover bedre nå, han har funnet totten sin og det hjelper. Men jeg er sliten, ja...og husarbeidet er det så som så med, noe som også irriterer meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...