Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor nøye dere passer på 3-åringen i badekaret.

Vi har akkurat kjøpt oss badekar, lurer på om dere sitter der hele tiden, går litt til og fra eller lar de være alene en stund?!

Gjør dere forskjell på om de bader alene eller er sammen med andre barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går til og fra. er ikke redd for å gå fra, men er stort sett på badet/ garderoben og rydder og ordner.

De kan jo dette og slå seg i svime (men det er jo litt hypotetisk). Mine to barn bader nesten alltid sammen og jeg regner med at den ene gir utrykk for det hvis noe går galt.

Skrevet

min jente på 3,5 år bader alene, og jeg prøver å være på badet, ihvertfall nede i samme etasje og rydde/ordne.. Lar henne være litt alene, men går innom badet med jevne mellomrom. men så lenge jeg hører henne leker, går jeg ikke inn. verre er det om det blir stilt!.. er litt sånn skeptisk egentli, og litt overredd kanskje...

Skrevet

Jeg synes bading IKKE skal benyttes som en barnevakt.

Barna leker fint der og vi kan sikkert få gjort mye rart mens de sitter der, men skulle det gå gale..... tenk på hvor små de er lungene som kan fylles med vann.

Går aldri fra når de bader.

Skrevet

Det er jo ikke snakk om barnevakt. Jeg setter ikke ungene i badekaret for å gå å vaske bilen.

Men jeg sitter ikke på en stol og ser på dem. De drukner ikke så fort i badekaret. Ikke kan de forsvinne ned i sluken heller...

Skrevet

Er vel ingen som bruker badekaret som en barnevakt? Men er ikke på badet hele tiden nei, gjør andre småtterier i mellomtiden. Er aldri lenger unna at jeg hører hva som skjer da.

Skrevet

Jeg går aldri fra en treåring som bader! Jeg har tvillinger på tre år, og da er jeg ekstra påpasselig hvis de bader sammen. En gang lot den ene som den svømte, og den andre satte seg på ryggen til søsteren. Selv med veldig lite vann i badekaret kunne dete ført til drukning om ikke jeg hadde stoppet det.

Små barn kan også skålde seg om de skrur på varmtvannskranen. De kan skli og slå seg temmelig hardt. Det har skjedd fatale ulykker med barn i badekar.

Nei, aldri går i fra badende barn. Jeg benytter tiden til kvalitetstid med barna mine. Jeg synger for de, snakker med de, og hvis jeg synes det blir for kjedelig, så vasker jeg litt mens de bader. Jeg lar ikke barna mine bade så veldig lenge, og den tiden setter jeg av til å være sammen med dem.

Skrevet

Nå er min gutt blitt over 4 år. Men fra han var litt over 3 år sluttet jeg å sitte inne hos han når han bader. Nå går jeg litt til og fra. Men har døren på vidt gap, og er somregel i stua som ligger like ved badet. Går aldri utenfor hørevidde. Så lenge jeg hører han skravle og plaske vet jeg at han har det bra. Vi har en gutt på 8 mnd også. Når han blir stor nok til å bade med storebror, kommer jeg derimot ikke til å gå fra dem. Da kan de jo plutselig komme på å leke at den ene skal under vann el.l.

Skrevet

Jeg ville vært der!

Jeg kjente ei jente en gang som hadde vært aleine i badekaret...så skulle hun ta i litt mer kaldt vann, men skrudde på feil kran...det endte med store brannskader over hele kroppen!

Nei, jeg ville ikke gått fra et barn på 3 i badekaret!

Skrevet

Anjo, du ga meg en god latter!! he-he. Enig med deg - det er jo ikke snakk om og bruke badekaret som barne- vakt. Som du sa, man går jo ikke ut for og vaske bilen mens de bader, he-he. Har selv en på 3 1/2 og en på 2. Fram til minstemann var 2 satt jeg på badet hele tiden. Nå har jeg døren på vidt gap, så rydder jeg litt rundt omkring i nærheten. Men går da som flere sa innom hele tiden og sjekker på de.

Som også ble nevnt, så går jeg ikke lenger unna enn at jeg kan høre de hele tiden. Blir det stille er det mistenksomt og da fyker jeg inn. Da holder de somregel på med noe de ikke skal, om det er og helle vann på gulvet eller putte håndklene i badekaret.

Tror nok jeg ville hørt det hvis en prøvde og ride på ryggen til den andre, mens han satt med hodet under vann. Så stille leker de ikke. Det går bra hvis man er nær nok til at man kan høre alt som foregår til enhver tid. Men må da ikke sitte og stirre på de hvert sekund, men heller ikke gå ut og vaske bilen. Det er enn sunn holdning midt i mellom der synes jeg.

Skrevet

Her er det tydelig litt forskjellige meninger. Men jeg vil si til dem som har så varm vann i krana at barna skal skoldes: Kanskje dere bør stille litt på varmtvannsberederen. Vannet i krana bør ikke være over 60 grader. Det er bare blandingen det kommer ann på ikke temperaturen i berederen (som bør være 90 eller noe). Ellers kan man vel stille på de enkelte kranene også (nyere). Slik at man kan ha varmt vann i kjøkkenkrana, men ikke de andre.

Barn blir lett alvorlig forbrente.

Skrevet

Jeg skrev også innlegget over kl. 22.19 i går 28.11.

Anjo, som du sier så må man selvsagt stille varmtvanns- beholderen. Det tok jeg faktisk for gitt at alle har gjort. Man kan selvsagt ikke gå ut av badet hvis det er en fare for at barna kan skru på varmtvannet og skolde seg. Jeg tror jeg så ett innlegg som nevte skolding som en fare hvis man forlot badet, ingen andre nevnte det, men de fleste sa de også gikk ut og inn av badet når barna badet, så jeg går utifra at de fleste vet at man kan stille varmtvannsbeholderen så dette ikke kan skje.

Man må selvsagt også ha 'non-slip- striper i bunnen av badekaret (og mange av de), slik at barna ikke kan skli og slå seg. Dette tar jeg også som en selvfølge at foreldre har gjort.

Vi har også en sikkerhets 'pute' på kranen i badekaret slik at barna ikke kan slå hodet inn i kranen. Den hindrer faktisk også at barna kan komme til kranen i det hele tatt.

Vi har flere store non-slip ryer over hele badegulvet i tilfelle de skuille stige ut og tusle omkring.

Dette tar man vel for gitt? Tror de fleste gjør dette, og akkurat derfor kan tusle litt rundt innen rekkevidde slik at de fremdeles kan høre barna. Men jeg syntes likevel kommentaren om å bruke badekaret som barnevakt og gå ut og vaske bilen var rasende morosomt!

Skrevet

Dersom treåringen er alene i badekaret, kan jeg gå småturer ut.. Men det er bare sånn for å hente pysjen og slike ting, og har alle dører åpne.

Om de bader sammen (som de oftest gjør, jenta er 15 mnd) sitter jeg å ser på dem hele tiden. Jeg blander meg ikke så mye i leken deres med mindre jeg må. Løser sudoku om de leker fint... men sitter på stol på badet og roper på gubben om jeg trenger noe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...