Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Felix vil ikke ha grøt. Heldigvis spiser han fruktmos og brød, men det blir jo litt kjedelig i lengden. Hva bruker dere som pålegg og evt. hvordan ser matdagen deres ut? Ha får mm i tillegg. Er i introduseringsfasen når det gjelder grønnsaker (er ikke blitt noen hit ennå). Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags grøt gir du? Mulig han vil like fruktgrøt siden han spiser fruktmos. Jeg gir tulla fruktgrøt hver dag, og det er super populært :-) Hun får ikke "melke-grøt" enda fordi hun reagerte på melk da hun var nyfødt...

Middag, grønnsaker og brødmat får hun ikke enda. Innfører fast føde veldig forsiktig her. I tillegg til grøt om ettermiddagen, får tygger hun på en kavring mens jeg spiser brødmat, og når jeg spiser middag får hun smake på det jeg har - så sant det er "baby-trygg" mat. Utenom det ammer jeg :-)

Skrevet

Hei du

Takker for svar :0)

Jeg begynte med ris og maisgrøt..dette var supert helt til det plutselig sa stopp. Har forsøkt havregrøt med aprikos og banan. Dette er heller ikke noe suksess. Fikk beskjed av HS å gi brød i og med at han nekter grøt. Dette spiser han heldigvis, men det er jo viktig å kunne variere litt. Prøver å lære han å like grønnsaker, men det går sakte.

Han spiser veldig mye mm, og har begynt å våkne 2-3 ganger pr natt og krever da melk. Så det er tydelig at han trenger mere mat.

Blir litt små frustrert når han ikke vil ha.

Skrevet

Tror liksom ikke at han klarer å spise like mye brød som grøt (like mettende og mektig liksom). Jenta mi begynte å bli virkelig glad i grøt da hun smakte 8 mnds grøten med fullkorn, men den er selvsagt litt tidlig for deg ennå. Liker han fruktmos? Dypp grøtskjeen (med grøpå) i fruktmos - det gjorde jeg. Da lurte jeg henne i grøt.

Skrevet

Hei du

Har dyppet skjeen i fruktmos, men får fortsatt kun i han et par skjeer. Får bare vente noen dager også evt. prøve igjen.

Han er veldig blid og virker tilfreds på dagen, men han krever mye mm om natten. Får håpe det blir bedre snart :0)

Skrevet

Kanskje han har snudd døgnet? Jenta mi prøver det hele tiden. Altså spise hele natten og ikkenoe på dagen. Festlig....

Når du går over til hvetegrøt (som er mer mektig og mettende enn havre), bør du kanskje begynne med Ferber-metoden (skriking og ikkeno pupp om natten). Det er ille den første natten - men da spiser han veldig bra om dagen da....

Skrevet

Skjønner godt at du blir frustrert!

Med fruktgrøt mener jeg grøtpulver (f.eks. mais-, ris-, hirsegrøt) som ikke er tilsatt mme, og at en selv blander grøten med det en vil. Det jeg gjør er å blande vann og fruktmos med grøtpulver - da smaker det nesten bare frukt av grøten :-)

Så lenge han ikke spiser mer enn bare et par skjeer med fruktmos, er det kanskje litt optimistisk å begynne med fruktgrøt...

Innføring av fast føde tar tid, og det kan være ganske frustrerende til tider! Spesielt når det er tydleig at babyen trenger mer mat, men ikke er interessert i annet enn melk :-(

Jeg har fått høre at det kan lønne seg å begynne med en ny ting av gangen, og la det gå litt tid (kanskje to uker?) mellom hver nye ting en innfører. Det varierte kostholdet med mye forskjellig mat hver dag kommer etterhvert som babyen blir større og magen tåler mer :-)

Håper det løsner for dere snart, og at dere finner noe han liker!

Skrevet

Hei igjen..

Tusen takk for hjelpen..skal prøve å lage blandingen din i morgen (maisgrøt, vann og frukt). Han er glad i det søte.

Får håpe det blir bedre etterhvert...var så stolt da han spiste grøt både morgen og kveld. Forstår ikke hvorfor det plutselig sa stopp. Får nok bare være tålmodig og prøve igjen.

Ha en fortsatt fin kveld.

:0)

Skrevet

Lykke til i morgen da!

Ha en fortsatt fin kveld du og :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...