Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Flere som "aldri" røyker på helsekortet, men som gjør det likevell? Beklager at jeg signerer anonym denne gangen...
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Du lurer vel bare deg selv uansett............
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 jeg sluttet i starten...men røyker 0-3 om dagen...har skrevet det på et sånn annet skjema jeg måtte levere til fødested...
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Forstår deg godt! Hvis man krysser på "aldri" blir man behandlet som en gravid, og baby står i fokus. Krysser man at man røyker, blir man bare trakassert og alle problemer/bekymringer man måtte ha, blir forklart med "du røyker jo, det er din egen feil. Slutt å røyk, så skal vi ta deg på alvor".
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Jeg røyker "aldri" på helsekortet Tør ikke annet enn å signere med:
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Men hva hjelper det da? ?Går jo like mye utover babyn,...lurer som sagt bare dere selv. Og det vil vises på morkaken...
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Det er for å slippe pes av helsepersonell gjennom svangerskapet. og dem kan ikke se noe på morkaka før den kommer ut.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 vil ikke si man lurer seg selv. Er jo ikke sånn at man ser på helsekortet og tror at "åja, det står her at jeg ikke røyker, da gjør jeg jo ikke det! ". Og jo, man vet at det går ut over baby. Men å være ærlig på helsekortet fører faktisk ikke til noe godt for baby. Det fører kun til dårligere kontroller, mer mas på mor, og mer stress.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Har dere tenkt på at det er en grunn til at jordmor vil ta det opp dersom man røyker? Det er ikke for å "trakassere" dere- men fordi det faktisk er skadelig for babyen. Dersom man er ærlig gir dere babyen en sjanse til å få det bedre - da vil dere kanskje kunne få hjelp til å slutte. Dersom man lyger på helsekortet fratar man babyen en sjanse til å få det bedre bare fordi man selv får det så ubehagelig fordi jordmor kjefter... Toppen av egoisme spør du meg
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 16. november 2006 #10 Skrevet 16. november 2006 Nope. Det har vel ingen hensikt, utenom at det tar seg "bedre"ut. For bebisen hjelper det ingenting:)...slutta jeg, men gleder meg til å begynne igjen:)
selfangerkjerringa Skrevet 16. november 2006 #11 Skrevet 16. november 2006 skyt meg gjerne nå altså, men... hvorfor begynne igjen når du har greid å slutte og kommer til å være røykfri minst et år?
*Lucia* Skrevet 16. november 2006 #12 Skrevet 16. november 2006 Kan svare deg jeg ka-ping; Sluttet når jeg ble gravid, men sa til meg selv at jeg tar kun en pause også kan jeg evt. begynne igjen HVIS jeg ønsker det. Dette fordi at det er enklere for meg å ikke røye i svangerskapet når jeg vet at jeg kan ta en røyk senere. Skulle jeg tenkt at jeg ALDRI skal røyke igjen tror jeg det vil være lettere å sprekke (tror jeg da) Kommer aldri til å ta et trekk mens lille er i magen min. Kommer nok heller ikke til å løpe ut å ta en røyk så fort hun er ute heller, men det kan hende jeg ryker på en rødvinskveld med jentene....... Kan jo håpe at man da evt. bare blir en festrøyker men..... Er heller ikke sikkert jeg da blir røykfri MINST 1 år heller, kanskje det blir mindre enn 1 år... Vil ikke tenke på det som et nederlag i så fall!! HVIS jeg begynner igjen (lettere å la være nå som det er høst og kaldt ute) håper jeg at jeg neste gang slutter for MIN egen del og ikke fordi jeg er gravid. (selv om det også er en VELDIG god grunn) :-)
selfangerkjerringa Skrevet 16. november 2006 #13 Skrevet 16. november 2006 Takk for svar, Lucia Grunnen til at jeg regnet ett år var fordi jeg tok med ammeperiode også. Jeg dømmer overhodet ikke, syns bare det er litt underlig at så mange begynner å røyke igjen når de har greid å slutte. Det er tross alt et ganske farlig stoff, og det kan være sinnssykt vanskelig å slutte - skjønner derfor ikke helt at folk vil gå gjennom det fler enn en gang. ps: dette er ikke ment å være fordømmende!!!!! ønsker ikke en røykedebatt eller noe! Er bare nysgjerrig rett og slett
mor@3 Skrevet 16. november 2006 #14 Skrevet 16. november 2006 Jeg må ærlig innrømme at jeg løy ved første besøk hos legen. Derfor står det ikke røyk på helsekortet. Men jeg klarte å slutte helt i ca uke 14 (trappet drastisk ned før den tid). Nå driver jeg å motiverer meg for ikke å begynne igjen når småen er ute. Det gjorde jeg nemlig sist.... Har notert meg alle bakdelene ved å røyke, og håper det kan hjelpe meg til å holde meg unna. Vet jo at fristelsen kommer..... og den kommer sterkt!!!!
*Lucia* Skrevet 16. november 2006 #15 Skrevet 16. november 2006 :-) Hadde vært nyskjerrig selv jeg!! :-)
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 16. november 2006 #16 Skrevet 16. november 2006 he,he..trenger ikke å skyte deg. Det er kanskje noe jeg bare sier, at jeg skal begynne igjen, men det er selvfølgelig ikke sikkert at jeg gjør det. Likevel, det er jo så godt med røyk!!!Har holdt meg i to år på hver av guttene, men på et tidspunkt så begynte jeg igjen, og det er veldig fort gjort når alle venninnene og sånn røyker.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #17 Skrevet 16. november 2006 Må bare si at jeg tenkte som deg under to av svangerskapene mine, sluttet å røyke mens jeg var gravdid og ett år etter, men tok en røyk i ny og ne etter det og veien var da kort til å begynne igjen. Men en dag hadde jeg bare fått nok, og kjøpte Endelig ikke røyker boken, av Allison Carr, brukte to dager på å lese den, og har ikke røykt på 3 år nå, og vet at jeg kommer aldri til å begynne igjen. Det er bare det beste jeg har gjort for meg selv på veldig lenge................. En annen ting jeg ikke skjønner med en del av de som røyker under svangerskapet er at de røyker ute når babyen har kommet ut. Da har man altså røyka under hele svangerskapet rett i ungen, og etter på skal man liksom skåne ungen, nei det skjønner jeg ingen ting av. Prøv å les den boken, for de som ønsker kan det være noe bra!!! Virket på meg ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå