Gå til innhold

Har sussa bestilt legetime i dag? u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blodprøvesvar pleier å ta minimum 24 timer.... Utenom crp da, den kan du få på 5 min....

Hvordan går det med deg? Jeg har funnet ut i min slankeperiode at jeg ikke tåler råe gulrøtter og brokoli..... Har hatt noen sinnsyke kolikksmerter, og på toppen av alt begynner jeg å bli forkjølet... Får alt på en gang gitt:-) Stakkars lille hunden min, han fikk ikkenoe lang tur i dag. Kun ned trappene og ut på plena.... Så her har det vært liv det siste døgnet:-))))))))))

Det kan hende du får time i morra alt, da:-) Jeg skal ta meg en teknekt nå, jeg... Det er snadder:-) Jeg har akkuratt vært inne på slankedebatten, å jeg er så sint.... rasende passer bedre. Det er en som proklamerer og markedsfører et visst produkt uten like der inne. Det er sykt... Og for første gang siden jeg starta å være på bim, siden mars eksploderte jeg. Var hissig på dine vegne i dag også...:-) Men nå klarte jeg ikke holde meg mer på denne personen på slankedeb.

Men jeg sender over en stooooor klem til deg... skal bake brød i morgen, skal jeg sende over et til deg eller??

Annonse

Prob er at jeg ikke kan i mårra..full skoledag..obligatorisk..jævli kjipt..men må dra....regner jeg med...

Så får vente til fredag..evnt neste uke....

Huff da..ang dette med slanking..du vil jo alltid ha bedreviterne..som tror de vet alt....

klem!!!!

OG JAAA send brød:Dhee

Nei men du da - hvorfor tar du ikke imot gode råd..??!

Er jo ikke sikkert du får time på dagen uansett, og du trenger jo en legetime nå - enten TR kommer eller ikke. Klart det er et poeng å ringe legekontoret i morgen sånn at du får deg en time i neste uke - du bør jo ta en gyn. undersøkelse og blodprøver uansett!

Hvorfor vegrer du deg sånn mot dette???

Tar jeg ikke i mot råd nå igjen da? hadde ikke i utgangspunktet tenkt å ringe legen før til janaur jeg..men hørte på dere her inne...

Jeg vet at jeg blir bedt om å ta en blodprøve før jeg bestiller en legetime..for å se om jeg er gravid. Det er ikke noe poeng for meg å ta den prøven i morgen, får ikke svar før neste uke uansett. Så da venter jeg heller til mandag når jeg i tillegg har bedre tid... Er jeg ikke gravid kan jeg bestille meg en time for å finne ut hva vi kan gjøre videre med syklusene mine....

Og ja..jeg vegrer meg mot å gå til legen av flere grunner....først og fremst må jeg si at jeg liker legen min...selv om hun er ganske spesiell, føler meg trygg der....men ikke nødvendigvis at jeg alltid blir hørt... Så kommer vi til poenget mitt..jeg er ganske overvektig. 154 cm høy og 88 kg..det legger jeg ikke skjul på. Prob er at jeg kjenner ei som har samme lege som meg...veier like mye i forhold til meg...hun veier mer og er høyere... Hun kom inn..forklarte om sine vanskelige sykluser og mensprob....fikk en enkelt beskjed: det er nok fordi du er overvektig....slank deg 10 kg så kan du komme tilbake.... Ja jeg vet at dette i grunn er nok til å bytte lege..men jeg ønsker ikke å bytte lege..for jeg trives med henne..så jeg får vel ta den sjansen da....Jeg ønsker bare ikke kritikk på vekta min nå...har med andre ting...og jeg har faktisk gått ned 7 kg fra april........... Og ja..skal fortelle det til legen og!

Er du med på tankegangen min da?...

Jeg har tenkt åslutte å teste etter eggeløsning..ikke tempe osv..men skal man ha hjelp til legen så stiller de ett vist krav om at jeg skal prøve å trefffe eggeløsningene eksakt...og vil gjerne at jeg skal måle temp osv...

klem

Jeg skjønner hva du mener.

Du kan si at jeg holder på å slanke meg, har allerede gått ned 7 kg!

Men at du vil at hun skal ta en liten utredning allikevel, fordi

du er frustrert over at kroppen din ikke vil høre etter..

Det er mange som blir gravide når man slanker seg, det er

nok derfor hun sier det sånn. Er sikkert for å hjelpe litt.

Men du må bare stå på ditt, og kreve at hun tar deg på alvor,

allikevel om hun synes du har ett vektproblem.

Om du stoler på legen din, og liker henne, så håper jeg at du

kan fortelle henne hva som plager deg. Hun skal høre.

Mange får også mer stabile sykluser når man slanker seg,

det er noe jeg har lest i allefall..

Så det kan jo hende at legen har ett poeng. Men du er klar over

det selv, og du gjør noe med det. Så da må hun høre på deg.

Det kommer til å gå bra, jeg lover deg.

Jeg fikk hjelp med en gang jeg, og jeg hadde tempet bare en måned.

Noen leger krever ikke det. man kan ta blodprøve på dag 21 tror jeg,

for å se om du har el..

Lykke til

Annonse

Nå er ikke jeg noen lege, men har prøvd å bli gravid en stund så kan har vel lest og læret en del... Overvekt, uregelmessige syklusser og problemer med EL kan høres ut som PCOS (det finnes eget forum for det her).

Fant dette om PCOS på www.helsenyt.no:

Hvordan finner legen ut at man har PCOS?

- Det kan være vanskelig å stille diagnosen fordi tilstanden kan omfatte mange hormonsystemer, og fordi den kan ligne på mange andre sykdommer, så her må det tas en hel rekke med blodprøver. Det er også viktig å bli undersøkt både av gynekolog og eventuelt endokrinolog (spesialist på hormoner og indresekretoriske kjertler). Hvis blodprøvene viser forstyrrelse i forholdet mellom hypofysehormonene og i verdiene av kjønnshormonene, og ultralydundersøkelsen avslører væskefylte cyster på eggstokkene, kan dette være forklaringen på den uregelmessige menstruasjonen og vektøkningen. I tillegg har mange ustabilt blodsukker som forklarer at de føler seg trette.

Å slanke seg kan hjelpe, men oppsøker du en dyktig gynekolog kan du få resept på Pergo som vil gi deg EL og kanskje spire i magen:-) Hva har du å tape....?? Og som gøril skriver: En seriøs fastlege vil ta deg på alvor, og en blodprøve på dag 21 i syklussen høres veldig lurt ut.

Hilsen

Må bare spørre deg rett ut jeg - har du lyst til å finne ut av hva som skjer med kroppen din eller har du ikke?

Det finnes ikke "tusen grunner" til å ha uregelmessige syklusser, og så lenge du blir så stressa av å ha det sånn synes jeg du bør oppsøke en privat og seriøs gynekolog som kan hjelpe deg - hvis ikke tror jeg du bare gjør vondt værre...

Hei sussa

Jeg må signere her. Det finnes faktisk ikke så veldig mange grunner til uregelmessige sykluser annet enn variabler i hormonene, ettersom det er de som styrer syklusen. Siden du er overvektig i tilleg, så virker det jo som om det kan ha en sammenheng?

Jeg vet det virker veldig tøfft å høre fra legen sin at man må slanke seg, og det er trist om hun ikke følger opp de overvektige pasientene sine i den vanskelige kampen mot kiloene. :( Men, kanskje du kan spør? Om du har PCOS så finnes det mange tips og hjelpemidler for å nå graviditet. Likevel: tenk over at det ikke bare handler om å bli gravid, men og om å sikre fosteret best mulig levevilkår der inni magen. Så kanskje du kan gjøre den kommende spira til en ekstra motivasjonsfaktor i slankingen? :)

Limer inn litt fakta som jeg postet tidligere i dag jeg: :)

SUBFERTILITET

betyr: Ingen graviditet etter et år med prøving. Rammer 15% av alle par.

30% skyldes anovulasjon (ingen egg blir sluppet): PCOS (20% av all subfertilitet), hypothalamisk hypogonadisme, hyperprolaktinemi, prematur ovarieinsuffikans, lutenisert ikke-ruptert follikel, gonad-dysgenesi (feilutvikling av de indre kjønnsorganene)

25% skyldes mannlig faktor: Ideopatisk (uforklarlig), personlige levevaner, variocele (dårlig vene-sirkulasjon i testiklene), antistoffer mot sperm, stoffmissbruk +++.

Ingen fertilisasjon: tette eggledere (20%: infeksjon, endometriose, tidligere kirurgi/arrvev), cervikal faktor (livmortappen <5%: infeksjon eller antistoffer), seksuell faktor (>5%: impotens eller andre samleieproblemer)

Det som er så utrolig dumt med å skrive innlegg her inne er at jeg ikke kan "høre" ihvilken tone dere skriver i..

"har du lyst til å finne ut hva som skjer med kroppen din eller har du ikke?" ....om du leser denne setningen noen ganger selv snøfilla..kan du da se at dette kan tolkes VELDIG negativt? .....

JEG HAR NETTOP ...og sier d igjen....at jeg HAR TENKT meg til lege ..... og legen vil vel finne ut hva som er galt.... Så hva er da poenget med å spørre om jeg vil finne d ut?...

Jeg er ikke sur eller kranglete nå...bare litt sjokkert over hva dere kan finne på å spørre om...jeg har sagt i flere dager nå at jeg skal bestille meg time ....dette er ikke noe jeg får gjort noe med før over helga.....

OG JO SELFØLGELIG vil jeg finne ut hva som er galt...og kanksje er d pcos......men man kan ikke sitte å gjette på slikt..d er å ta sorgene på forskudd..er d ikke?...........

Og jeg kan vel ikke gjøre vondt værre????.... Og jeg blir ikke stressa heller....for vi stresser ikke med å bli gravid lengre...d får blir som d blir..grunnen til at jeg nå de siste dagene har spurt om en del ting er fordi tanta kom..trodde jeg..og så stoppa hu opp... det er merkelig.....aldri hatt d slikt før.... ergo kan det ikke sies at jeg har d slik til vanlig...

Ellers..takk for støtten.... og skjønner på en måte at dere bare vil meg vel... men....ehh...

For det første...så har jeg ikke så veldig uregelmessige sykluser..jeg har LANGE sykluser.... Og el har jeg og hver mnd..tror jeg..tonnevis med el slim..fant el med positiv test forrige mnd osv...

Så nei..jeg sitter ikke her og tror at jeg har PCOS.... det får legen fortelle meg i såfall..så får vi ta det da.....uansett..ingen krise!

Takk for Fakta:) Og ja...det handler om levekåra i livmora..som jeg har sagt før..jeg har gått ned 7 kg fra april...er på god vei... så d er d minste problemet mitt nå..

klem....

Tusen hjertelig takk:) Det var godt å høre...folk fokuserer heller på hvor mye jeg bør gå ned fremfor hvor flink jeg faktisk har vært de siste mnd..slikt irriterer vettet av meg..hehe..og gjett om legen skal få høre d om hun prøver seg;)

tihi..og klem til deg anoanoanym:) Hvorfor har d som nick forrestn? hehe

Metformin kan hjelpe på lange og ustabile sykluser, også for de som ikke har pcos. Jeg har det ikke, men tar de fordi jeg legger lett på meg så mistenker insulin resistanse :-) Fikk de av gyn. Er en vidundermedisin som har hjulpet mange til å bli gravide :-) Sålangt der ikke er andre ting som er feil da så klart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...