*surrehue* Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Jeg blir gal. Hun vil ikke ha noe lenger. Ikke fiskekake, ikke kjøttkake, ikke potet , ikke andre grønnsaker. Ikke spagetti, ikke brød. Ikke prim en gang. Hun spytter ut alt og skjærer grimaser. Jeg kan ikke skylde på barnehagen. Der spiser de og er så flinke så. Bare ikke hun. Men pølse. Det vil hun ha. Jeg er så redd for at hun skal bli en sånn som bare spiser pølser. Jeg blir så bekymra. Og i dag tok Pappan henne med på McDonalds i all sin frustrasjon. Og det syns jeg i hvertfall ikke noe om.
Gjest Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Nå ser jeg jo at du har forsøkt litt av hvert. Det er ikke enkelt når de nekter, for mat må hun jo ha. Har du sjekket at det ikke er noe galt i halsen hennes. F.eks store mandler? Hvis det ikke er noe fysisk som gjør at hun ikke spiser, så kan det hende at hun bare er spesielt kresen :S Jeg ville bare tilbudt mat som vanlig, og variert hva hun fikk. Det er ingen god løsning å tilby bare farsemat heller, men jeg skjønner jo at dere blir fortvilet. Jeg så en gang et tv-program om en gutt i England som bare spiste "Jaffa-kjeks" :S Det viste seg at han hadde forstått at mat var et slags "maktmiddel", så han brukte det for alt det var verdt. Foreldrene var selvsagt helt fortvilet og glad til bare han spiste kjeks. Jeg har forsøkt å ikke la det gå inn på meg om ungene ikke spiser det jeg har laget. Det gjelder spesielt den ene datteren min. Men om hun kommer og forteller at hun er så sulten en halvtime etter middag, så får hun ikke noe før til neste måltid. Det er ikke så lett å "nekte" dem mat, men noen ganger så er det det som må til. Jenta di er sikkert så liten enda at det ikke kjennes bra å være så streng, men etter hvert er det ofte nødvendig. Håper dere finner ut av det!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Tror det er viktig å holde seg litt hard i slike situasjoner, det er "god" læring for barna å få det de vil ved å nekte å spise, og at det da popper opp gode pølser som et alternativ. Tilby jenta di det dere spiser, og avslutt måltidet etter et naturlig tidspunkt. Feks når dere selv er ferdige. Ta da vekk maten. Dette lærer hun tilslutt, men det kan gå noen dager. Frustrerende ja, men hun sulter ikke i hjel ved siden av matfatet! Hvor gammel er hun? Kanskje hun kan få velge mellom to-tre typer pålegg på brødskiva til kvelds? Kanskje yoghurt og musli kan være et alternativ til kvelds?
*surrehue* Skrevet 15. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 15. november 2006 Hun er 18 måneder. Jeg er streng, og lar henne ikke få noe annet enn det vi spiser. Men når jeg jobber sent er det Pappan som har ansvaret. Han er grunnleggende uenig med meg i dette kostholds-greiene, og syns jeg er hysterisk. Når han sa at de gikk på McDonalds ble jeg dritsur. Han syntes det var fjollete. Men han trøstet meg jo med at hun ikke spiste stort av drittmaten der heller. (Mannen min har det for seg at hamburger er sunt forresten - det er jo bare brød, kjøtt og salat, sier han.) åhhhhhhhhhhhhhh. frustrert.
Gjest poda Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Vi har ei jente på nå 20 mndr som alltid har vært småspist. Til tider har hun omtrent ikke spist i det hele tatt. Vi har etterhvert funnet ut at periodene med sultestreik har hatt sammenheng med tannfrembrudd. Vår jente var veldig vanskelig å få i mat et par måneders tid rundt 1,5 års alder - da på grunn av at hun i den perioden fikk de første 4 jekslene. Dette var tydeligvis svært plagsomt, og matinntaket var på et minimum. Hun hadde en periode veldig liten vektøkning (under 1 kg fra 7-14 mndr), så det vakte bekymring hos oss, ja. Var hos barnelege for det. Nå går det heldigvis greit, og vekt/høyde er helt på normalen, men jeg synes hun spiser lite i forhold til andre barn. Utnytter kanskje maten godt, da... Som andre over her har nevnt, ville jeg prøvd å tilby litt ulikt av pålegg. Vi har erfart at vår jente gjerne vil ha brødskivene ristet, så det blir litt å bite i. Noen ganger tar hun også knekkebrød. Hun har også bestandig villet ha diverse frukt el. yoghurt, om ikke noe annet har smakt henne. Tror alle småbarn har "matnekt" innimellom - av ulike årsaker. Hvis veksten til din jente er normal, så ville jeg ikke bekymret meg veldig. Tror variasjon er et greit stikkord, for å unngå at de blir matlei. Ikke noe problem å gi en hamburger av og til mener jeg da.... Blir ofte sånn at man tilbyr all verdens mat for å prøve å få i barnet litt. Ofte har vi gjort det, og vi har ikke merket at hun er blitt bortskjemt av den grunn. Når hun er ferdig med sin "matnekt" periode, spiser hun det hun får servert med god apetitt igjen. Lykke til!
*surrehue* Skrevet 16. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 16. november 2006 takk for svar alle sammen. Er roligere nå. Det er nok et godt poeng det med tennene. HUn vokser normalt, og alle sier jeg ikke bør bekymre meg. Jeg tror det ligger i instinktet vårt dette med mating. Blir helt uttafor når barnet ikke spiser.....men det er jo ingen hungersnød her i huset akkurat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå