Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 og hvor gamle var de da de begynte? har baby som ikke vil ligge i egen seng. er 3 mnd. sovner ikke av seg selv, har faktisk aldri skjedd. våkner for pupp hver 2.-3. time hele natta. hjelp? hvordan få baby over i egen seng og hvordan få baby til å sove lenger? Har mye melk og baby er god og mett.
Gjest Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Jr er 6 mnd, og først nå sover han hele natta. Han kunne gjøre det noen netter før også, men det var først når han fikk to grøtmåltider om dagen at han sov hele natta (fra 18-06 ca). Tror ikke du kan forvente at en baby på 3 mnd sover hele natta, men du kan sikkert forvente at h*n kan ha lengre intervaller mellom måltidene på natta enn h*n har nå. Det vi gjorde når vi skulle få jr til å la være å våkne om natten var at vi bare lot være å ta han opp når han våknet. Heldigvis gråt han ikke noe særlig, for han var jo ikke sulten, bare vant til å våkne. Etter et par-tre netter med at han våknet og sutret litt i 10-30 minutter sluttet han å våkne. Kanskje du kan gjøre det med din baby også? Når h*n våkner etter å ha spist bare for 2-3 timer siden kan du prøve å la være å ta h*n opp med en gang for å se om h*n roer seg selv. Men det er vel kanskje ikke så sannsynlig at h*n gjør siden hun ikke sovner av seg selv til vanlig... For å løse det problemet gikk vi litt hardt til verks når jr var 3 mnd. Til da hadde vi bysset han i søvn, men så gikk det ikke leger, han ble urolig og overtrøtt. Det vi gjorde da var å legge han i senga hans når han viste tegn til å være trøtt(vi holdt han litt på fanget og sang og roet han ned først). Han gråt de første gangene men jeg tok han ikke opp. Jeg gikk inn med jevne mellomrom (jeg ventet 7 minutter, for det viste seg at han ofte roet seg etter 5-6 minutter selv),jeg hysjet på han og strøk han over håret, uten å ta han opp (tror at det er litt av cluet her). Det var vondt å høre han gråte, men det var verdt det. For etter noen dager var det over. Nå legger han seg alltid av seg selv, og sovner etter å ha kosa litt med bamsen sin og snakket litt for seg selv etter 5-15 minutter som oftest. Det finnes ingen fasit svar for hvordan dette skal gjøres, men vi har iallefall kjempe gode erfaringer med vår metode. Men en ting som jeg tror er sikkert er at babyen sover bedre og lenger når de har lært å finne søvnen selv, for da kan de sovne igjen om natten uten at de trenger noe som helst slags stimuli fra foreldrene. Et annet tips er å ha en koseklut eller kosebamse i senga, gjerne som du har hatt under gensern en stund slik at det lukter godt og trygt mamma av den. Huff, ble veldig langt dette her... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Skrikemetoder anbefales ikke før barnet er 6 mnd. Og jeg ville ikke ha brukt en slik metode på en ettåring engang. Så om jeg var deg ville jeg ha lest litt om emnet før jeg iverksatte noe slikt. Tips til litteratur er Hvorfor gråter barnet, tror forfatteren heter Heilmann til etternavn.
Gjest Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Jeg har lest, og noen anbefaler å bruke slike metoder og andre ikke. Jeg fulgte min egen sunne fornuft og morsfølelse, og det har funket helt fint her hos oss.
Stratos med 3 barn Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Hei Min gutt sover hele natten oftere og oftere nå, men det hender han våkner, dog aldri mer enn en gang. Han er nettopp passert 2 mnd. Jeg legger han i sengen sin og ser ann hvordan han er. Noen ganger ligger han å pludrer for seg selv en stund, andre ganger sovner han av seg selv, men som oftest bruker jeg en halvtimes tid inne på soverommet hans slik at han sovner mens jeg er der (en forutsetning at han er litt trøtt da). Jeg synger han i søvn. Jeg tror ro og trygghet på soverommet/i senga er viktig og har aldri latt han grine seg i søvn. Griner han er jeg alltid inne hos han. Hvorfor han sover hele natten tør jeg ikke svare på, det er kommet av seg selv. Også er jeg konsekvent med å ta på han pysj og legge han ca 19 hver kveld, så vet han hva som skjer. For å klare å legge han til samme tid hver kveld må jeg planlegge hele dagen godt slik at han er akuratt passe trøtt hver dag kl 19. Også venter jeg aldri med å ta han opp på natten/om morningen etc om han våkner (lar han aldri begynne å hyl bælje før jeg tar han opp). Sengen skal være et positivt sted å være! Forbundet med ro og trygghet Lykke til )
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Må først si at jeg ikke har lest gjennom de andre svarene her så kan være jeg svarer likt som noen andre. Men isåfall, vi hadde store problemer med og få jenta til og sove i det hele tatt vi, og når hun var ca 3 mnd så var jeg så sliten etter null søvn om dagen og max 1 time om natta så tok henne med til legen og spurte om jeg kunne få noe og gi henne for at hun skulle sove mere en 1 time til sammen. Fikk beskjed om og begynne med grøt da det metter lengre (hun fikk MME) så vi gjorde det og når hun våknet på natta gav vi vann i stdenfor mat og det tok oss to dager så sov hun hele natta ( ca 19.30 - 20.00 til 06.00) vi var kansje bare veldig heldig med at det gikk så fint, men hun var jo tydligvis sulten og derfor våknet hun. Vi har også måtte vugge, trille eller bære jenta vår til søvn siden hun var bittelita (ikke kolikk eller noe, men jah var jo koslig og gjøre det i begynnelsen, men hadde jeg vist hvor strevsomt det skulle bli seinere så hadde jeg aldri gjort det) og er først nå siste uka hun har begynnt og sove når vi legger henne ned i senga si, og det er rett og slett fordi vi har brukt skrikemetoden (jenta er snart 10 mnd og burde kunne sovne i egen seng). Vi har ikke brukt skrikemetoden på den måten at vi lar henne ligge og hylskrike lenge, vi har latt henne ligge når det bare er suttring og gått inn når det er ordentlig gråting, har da gitt henne smokken, strøket henne over hodet og sagt helt rolig, nå er det natta. Det tok et par dager med helvette med andre ord, men så dag 5 eller noe tror jeg det var så la vi henne i senga, hun suttra med engang vi gikk ut og det tok max 30 sekunder til 1 minutt og hun ble stille. Nå er jenta vår en del eldre en din baby da så jeg veit ikke hvor tidlig man kan begynne med denne metoden, men det kan du høre om på HS. Ønsker deg lykke til i allefall og håper noen av rådene du har fått her kan hjelpe deg til en hel natts søvn (husker enda hvor godt det var og kunne sove et par timer sammenhengendes).
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Vår gutt ble bysset til søvn de første 3 mnd. Da kolikken var over tenkte vi at nå er det på tide å slutte. Ønsket derimot ikke å la han ligge alene å gråte i senga. Vi gjorde det slik: Etter kveldsrutinen (mat,stell,sang) la vi han ned i egen seng. Satt hos han hele tiden helt til han sovnet. Noen ganger gråt han, strøk da på pannen og pratet rolig. Tok vel alt fra 30-60 min første tiden. Tok han bare opp de få gangen han endte opp med å skrike hysterisk. Lot lyset være av, hvisket og la han så ned igjen da han roet seg. Da dette fungerte bra, fjernet vi oss fra sengen slik at han ikke kunne se oss. Men på denne måten var vi raskt på pletten dersom han begynte å gråte. Da han var 6 mnd ca. begynte vi å gå ut av rommet da han var lagt i senga, sa god natt og gikk inn i rommet ved siden av. Han er nå 8 mnd og ligger og småprater alt fra 5 til 20 min før han sovner fornøyd uten gråt i egen seng. Vil råde dere til å gjøre dette gradvis, slik dere føler er tryggt og godt for baby. Ikke bruk skrikemetoden!! Tror at dersom en har litt tålmodighet og "orker" å ofre seg litt i forhold til dette kan en gjøre det på en mye bedre måte! Lykke til!
Gjest Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 Hva er egentlig "skrikemetoden"? Å la babyn ligge å skrike helt alene til den sovner av utmattelse? Eller legge h*n i senga og la han få trøst når han gråter uten å bysse i søvn?
Gjest Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 jenta mi sovnet ikke av seg selv før hun var rundt 3 mnd. For meg har det vært viktig å legge henne til 'riktig tid'; dvs med engang hun gnir seg i øynene eller gjesper i tillegg til at hun sutrer litt. Har jeg ikke vært parat blir hun overtrøtt og sovner ikke av seg selv. Når hun blir overtrøtt må jeg bysse og vugge osv, men det slipper jeg når jeg legger henne når jeg ser de første tegna på trøtthet. Fant ikke ut før hun var 2 mnd at søvn avler søvn, så jeg vet hva det vil si å ha en baby som ikke sover. Da hadde vi maks 3 timer sammenhengene søvn på natta. Etterhvert fant i også ut at hun måtte ha koseklut slik at pusten slår tilbake på ho. La også ei stor pute ved siden av ho i senga hennes slik at hun ikke klarer å snu seg i senga om natta; det ødela mye av nattesøvnen siden hun lå så urolig. Hun er våken maks 1-1,5 time på dagtid og 2-2,5 timer på ettermiddagen. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 Skrikemetoden = Ferbermetoden Det er å gå ut og inn av soverommet etter bestemte tidsintervall. Barne skal da gråte alene først 3 minutt, neste gang 5 minutter og deretter 7minutter før du går inn og sier "god natt" en gang til. Ettervert skal du øke til 30 minutter med gråting alene før du går inn. Jeg synes det høres helt forferdelig ut. Man skal altså lære barnet at ingen bryr seg om deg nå så du kan likegodt slutte å gråte.... Naphaug og Wahlgren er veldig tilhengere av denne metoden, men ikke engang de anbefaler å bruke den før 6 mnd.
Retro-mamma Skrevet 15. november 2006 #11 Skrevet 15. november 2006 Er det så ille å amme baby i søvn da?? Når han kun er 3 mnd hadde jeg ikke vurdert noe annet jeg... Jeg er veldig imot å tvinge babyens rutiner - de innretter seg automatisk (som oftest) i våre rutiner etterhvert. Ferber-metode: NIKS før 6 mnd og mett mage på grøt.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #12 Skrevet 15. november 2006 Ferber har mer eller míndre trukket tilbake det han har sagt.
theodormamma Skrevet 15. november 2006 #13 Skrevet 15. november 2006 her ammer vi i søvn ved 5 mnd og... ingen skrikemetode her... aldri...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå