Gå til innhold

Ned i vekt av å spise mindre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mitt spørsmål er: Går jeg ned i vekt "uansett"av å innta færre kalorier enn jeg nå gjør eller må forbruker flere kalorier enn jeg inntar for å gå ned i vekt?

Jeg spiser mye snop ol. Vil jeg gå ned hvis jeg kutter dette ut eller vil jeg bare forhindre å legge mer på meg.

Håper noen skjønte mitt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg skjønner hva du mener og skal prøve å svare :o)

 

Du må gå i minus hver dag for å gå ned i vekt; altså du må forbruke mer kalorier, enn det du får i deg. Å kutte ut snop er uansett lurt, men det er vanskelig å si om du vil gå ned noe, da jeg ikke vet kaloribehovet ditt.

 

Kan ta meg selv som eksempel. Jeg har regnet ut at jeg med min vekt, høyde, alder og hvor mye jeg er i aktivitet forbruker 2900 kcal pr dag. Spiser jeg 2900 kcal hver dag forandrer ikke vekten seg noe som helst, jeg går ikke opp og ikke ned.

 

For å gå ned 500 g - 1000 g i uka, minsker man kalorimengden med 500 - 1000. Noe mer enn 1 kg i uka (1000 g - 1000 kcal) bør jeg ikke gå ned, da går vekttapet for fort, og jeg risikerer å gå opp igjen hvis jeg "skeier ut" en sjelden gang. Jeg sikter på en langvarig og treg vektnedgang, da holder det sannsynligvis bedre.

 

Legger jeg meg nå rundt 2000 kcal vil jeg gå ned ca 900 g i uka - sunn vektnedgang.

 

Men pass på at du ikke bare teller kalorier, men også ser på hva det er du får i deg som utgjør de kaloriene! Du bør spise kjøtt (svin, kylling, okse), fisk, masse grønnsaker, litt frukt, litt ris, ikke fete sauser, ned med pasta, poteter og lyst brød. (Bytt gjerne til mørkt knekkebrød/rugbrød.) Mye protein, og mindre karbohydrater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og pass paa aa spise lite og ofte..Hjelper ikke aa sulte seg selv hele dagen, for saa aa spise en stor middag, med en stor dessert etterpaa, da kroppen over over paa "sultemodus"om det er for lenge mellom hvert maaltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...