Gå til innhold

Når kan de begynne å spise "alt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med det mener jeg kjøttdeig, pizza, potetball, Toromat, Findusmat etc etc. Bare det inneholder litt lite salt da.

Når?

Treåringen får alt vi spiser til middag så klart, men når kan ettåringen gjøre det samme???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, nå husker jeg ikke helt når vi begynte med det, men vår på 16 mnd har nå spist det vi spiser lenge.. Ihvertfall smakt på maten vår fra hun var et år. Hvis hun ikke har spist så mye av det, har hun fått glass/grøt i tillegg.

Skrevet

Jenta mi har spist alt siden hun var 1år faktisk. Syns ikke det gjør noe at de får smake litt usunt innimellom så lenge mesteparten de spiser er sunt.

Skrevet

Etter min mening er nesten all Toromat for salt for en ettåring. Jeg lager mye hjemmelaget middag, så da har jeg full kontroll over hva ettåringen får i seg. Så da kan hun spise det meste vi har til middag. Vi andre må salte og krydre maten ved bordet.

Når vi lager pizza lager jeg en liten som er spesielt barnevennlig til de to minste, eller så får de et hjørne av vår store pizza der jeg spesialtilpasser fyllet. Vi store liker litt mer krydder og flere ingredienser, så da blir alle fornøyde.

Skrevet

Jeg må si det er litt hysterisk gulenke. Poenget er at man vil begrense salt og sukker forbruket. Ikke unngå det helt. Litt Toro innimellom for en ettåring går HELT fint. Det har det gjort i alle år. Ja, det er for mye salt i. men en gang i uken går sikkert bra. Og om poden ikke vil spise fisk, men spiser fiskepinner er det HELT ok for meg så lenge han spiser brokkolien sin også.

Skrevet

Her spiser guttungen det vi spiser... Den hjemmelade pizzaen er lik for alle... Litt urter og ktydder gjør ingenting! Jeg er ikke glad i verken salt eller sterk mat, så den saken er grei.. Og (hold dere fast) på lørdager får guttungen både snop og cola! Det har han fått i et par måneder nå, og han virkelig storkoser seg med "Gomp" esken og sjokoladen! :-D

Han er 16 mnd...

Skrevet

Det er faktisk veldig mange som spiser Toromat og andre ferdigretter flere ganger i uka. Det man gjør en sjelden gang er selvsagt ikke farlig for en ettåring. Jeg har da litt salt i kokevannet til fisken selv om ettåringen skal spise samme mat, så jeg er langt fra hysterisk.

Poenget er at hvis man lager maten selv i stedet for å bruke ferdigprodukter eller halvfabrikata, så har man mye bedre kontroll på næringsstoffene, både til store og små.

Skrevet

Men hva har du gjort når barnet simpeltent NEKTER å spise noe som helst da???????? Jeg la inn en ny lenke om det, men ikke fått svar. Jeg blir grønn av misunnelse. Hun vil ikke ha min hjemmelagede mat.

buhu

Skrevet

Hvis de nekter totalt så kan du f.eks prøve med mer biter, eller mindre biter. Det er bare å prøve seg frem. Mine unger har ikke likt å få maten blandet sammen. Alt skal serveres på hvert sitt område på tallerkenen. Høres nok litt sært ut, men så lenge maten glir ned så bryr ikke jeg meg om slike vaner.

Hvilken mat er det du har forsøkt da? Jeg har en seksåring som var ekstremt vanskelig i matveien da hun var liten, men hun ble tilbudt mat til måltidene, og så spiste hun det hun ville ha. Jeg ga henne ikke noe mellom måltidene, så ble til og med hun sulten etter hvert. Hun spiser faktisk mindre middag enn ettåringen!

Skrevet

Jeg gir henne fks. kylling og ris.....hver for seg. Kyllingfileten er stekt og kuttet opp i fine biter, ris og mais ved siden av hver for seg. Hun hater blanding ja. Poenget er at hun elsket fks. kylling for et par uker siden. Men så fikk hun pølse en dag, og etter det er det bare det hun vil ha.

I forrige uke syntes hun kjøttkake var godt men i dag kastet hun den vegg i mellom. Og det kan ikke være slik at jeg må spesial-lage mat til henne hver dag. Jeg har ikke tid til det og syns hun blir forferdelig bortskjemt da.

Skrevet

Da er det nok bare en periode. Dere får bare tilby henne mat som vanlig, så skjønner hun nok at det ikke kan bli pølse hver dag til slutt.

Det går ikke an å spesiallage mat til en ellers frisk unge hver dag, så der er jeg helt enig med deg. Dessuten kan hun jo finne ut at hun likevel ikke vil ha det du har laget bare til henne. Mat er ikke bare næring, det kan bli et maktmiddel også.

Skrevet

Tror det er helt vanlig med nekting - det har vi her også. HATET leverpostei, nå kjører han fingeren i den for å slurpe den i seg. I går var det "mer, mer!" når vi spiste fiskebolle - i dag - ikke røre den. Tror ikke noe barn sulter med tilgang på mat - fortsett - og vær kreativ, prøv ulike former og eksponer for mye forskjellig og hjemmelaget. Og - kjempeviktig! Spis sammen med barnet ditt og vis at du nyter maten dere spiser! Lag måltidene koselige. Ofte tar det litt tid før vår spiser og så plutselig vil han smake alt dette deilige som vi kooser oss med!

Helt enig med dere som lager selv - skjønner ikke at folk vil stappe i barna sine TORO produkter og ferdigmat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...