Gå til innhold

Ingen som gruer seg til KS???

Anbefalte innlegg

Har fådd KS dato,men er ikke sikker på at det er det d blir. Ingen av delene frister:( Huff,lei meg.. Syns det virker som om at alle andre bare gleder seg når di har fått KS ønske sitt igjennom?! Gjør dere det? For meg blir det nesten som å velge mellom to vonder...

Og når jeg nå har fådd ønske mitt igjennom,føler jeg at jeg ihvertfall ikke kan syte om at jeg gruer meg til det. Føler liksom at jeg ikke har noe mere jeg skulle ha sagt... Velger jeg vanlig fødsel,tar di kansje mere hensyn til meg. For da har jeg jo trossalt født...?? Men velger jeg KS,blir det ingen ekstra "service"?! Flere som føler det sånn eller skjønner va jeg mener?

Får KS pga traumatisk fødsel sist, der ting ble gjort feil og jenta mi holdt på å dø:(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7096043-ingen-som-gruer-seg-til-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann, godt at det ikke bare er meg som føler det på den måten!!puh. Jeg synes dette er utrolig tøft valg, å bestemme seg for KS. Jeg har vært til samtaler med jordmor og leger.Jordmor var ikke særlig begeistret for at jeg ville ha KS, mens legen min hadde full forståelse. Jeg har tilogmed vært så deprimert til tider at det har vært grusomt, jeg har slitt med tanker om fødselen fra dag 1 jeg fikk bekreftet at jeg var gravid igjen. Det er nå 8 år siden jeg fikk mitt første barn, og hun ble tatt med hastesnitt da det var fare for både henne og meg etter x-antall timer i "vanlig" fødsel....jeg har ikke fått noen dato enda for når dette planlagte snittet skal gjøres, har time på sykehuset for fastsettelse av dato i slutten av november. Gruer meg og du er ikke alene om å ha mange tanker og meninger rundt dette, må jo også si atte jeg er livredd alt som har med sprøyter å gjøre!! (Det var faktisk ett av argumentene jordmor brukte mot meg for å få meg til å skulle ville føde "normalt"!!!) Vel, noen valg må vi jo ta her i livet og at de er vanskelige det er helt sikkert! Når har du fått dato??

Håper at alt vil ordne seg for deg og alle andre i samme situasjon som oss!

Hallo

Det er trist at folk som skal føde opplever sånne holdninger "for det ene,

eller mot det andre" liksom.Syns det er primitivt av helsevesenet å legge

sånt press på gravide kvinner, det blir jo en slags psykologisk thriller ut

av sånt no for den som er midt oppi det selv.

Jeg har selv gått igjennom dette og fikk en baby i oktober ved keisersnitt.

Jeg bare gledet meg til selve keisersnittet når det endelig var bestemt, men måtte igjennom et psykisk mareritt før det ble bestemt i siste mnd.

Selvfølgelig har man lov til å grue seg til det som skal komme om det er det ene eller det andre!Den som er gravid har jo mer enn nok å gjøre med svangerskapet ellers, som om hun i tillegg skal legges press på av jordmor og leger i forhold til keisersnitt holdninger som de måtte ha?Det er skammelig!

Ønsker deg alt godt videre!

Hei:) Fakisk veldig godt å høre at andre sliter litt di og... he,he;-)

Da skjønner jeg at jeg ikke er unormal selv om jeg ikke gleder meg til KS.. Skal ha tett oppfølgning av jordmor frem til jeg MÅ bestemme meg, og da skal jeg si at di har bare med å ta godt vare på meg uansett hva jeg bestemmer meg for. DET er jo trossalt det beste for babyen at mammaen har det bra og føler seg godt ivartetatt:) Ser litt lysere på det i dag, men har heldigvis god tid på å bestemme meg. Skal ha planlagt KS 18jan,så 15jan er siste frist.

Enn dere da?

Og til sist... sikkert et skikkeli dumt spørsmål.. Men går det ant å få narkose under PKS.

Tusen takk for flotte svar begge to:)

Hei igjen:) Tror ikke det er så veldig let å få narkose under et PKS, da må de forte seg med å få babyen ut etc for narkosen virker inn på babyen. Men jeg har hørt atte man kan få noe beroligende før de skal sette igang med alt sammen, det kan jo være litt betryggende:)

Ellers så har jeg ultralyd termin 04.01.07, lurer litt på når jeg får KS dato.....

Annonse

Så godt å lese at andre også er nervøse for KS. Jeg er livredd..har total sykehusangst, og blir så såret og forbannet når folk rundt meg kommer med kommentarer som "du slipper billig unna" "Du har jo ikke noe å grue deg til du som skal ta KS" etc... Det ER faktisk en ganske stor operasjon man skal gjennom..synes tanken på at jeg skal være våken mens de skjærer og river i meg er skremmende...

Jeg er veldig redd for at lokalbedøvelsen ikke skal fungere (da jeg opplevde det under en annen operasjon noen år tilbake) og vil helst ikke være våken og kjenne at de skjærer i meg igjen. Jeg har da blitt (litt) beroliget med at de kan gjøre følgende for at ting skal gå mest mulig smertefritt:

-Sette bedøvelse før de setter inn kateter

-Klype med med pinsett hundre ganger for og sjekke at bedøvelsen fungerer. Hvis den ikke gjør det får jeg mer, og funker ikke DET, da legger de meg i narkose.

Narkose er altså siste utvei, men ingen umulighet. Men, det beste for både mor og barn er at vi klarer oss uten...Så..satser på at det går greit :-)

Gud som jeg gleder meg til dette er overstått....

Hei igjen:)

Så deilig at vi var såpass mange med litt skrekk da.. he,he:) Det er så kjekt å slippe å føle seg aleine.. Regna egentlig med at det ikke gikk ant å få narkose under KS,med mindre det var siste utvei. Men ting blir jo LITT bedre med urlite beroligende:) Har noen av dere tenkt å ha med dere "ønskebrev"? Noen tips til det man kan ønske isåfall?

Skal ha KS i nord jeg:)

Har gått til så mange samtaler(går fremdeles) med jordmor på rikshospitalet gjennom svangerskapet at jeg føler at jeg har fått tatt opp ting,jeg normalt ville plassert på "ønskelisten", muntlig.

Så har vel en slags ønskeliste, bare ikke en skriftlig. Går på ting jeg synes er viktige, feks var jeg på kontroll hos en grusom lege der en stund tilbake, han vil jeg være sikker på ikke er i nærheten av meg når jeg skal kuttes opp. Så er det også viktig for meg at jeg får satt inn kateteret etter at bedøvelsen er satt, at de tar seg ekstraaaa god tid og forsikrer seg/meg om at bedøvelsen funker, at jeg hele tiden er informert om hva de gjør og slike ting. For meg er det viktig og føle at jeg har "kontroll".

Så hvis det er ting du går og tenker på/bekymrer deg for/ønsker er det nok ingen dum ide og skrive det ned og ta det med. Bedre føre var, føler jeg i alle fall :-)

Jeg hadde planlagt ks for 6 dager siden pga. sterk fødselsangst. (Har født 2 barn vaginalt før og fått alldeles skrekken). Hadde noen av de samme bekymringene som minni;o). Men nå i ettertid vet jeg at jeg valgte riktig. Grudde meg selvfølgelig til selve operasjonen, men jeg har jo også tidligere grudd meg til å føde. Ble innskrevet dagen før og fikk prate med jordmor, barnepleier, kirug og anestesilege. Ble ikke møtt med noen negative holdninger pga. at jeg hadde valgt ks. Ble tvert i mot veldig rolig etter å ha pratet med de som skulle være med under selve operasjonen. Fikk veldig god informasjon om det som skulle skje. Alle virket veldig profesjonelle og alt gikk veldig rolig og fint for seg.

Da jeg etter noen timer på overvåkingen kom opp på barselavdelingen fikk jeg enerom. På sykehuset der jeg hadde ks pleier de å prioritere enerom til de som har hatt ks. Fikk ha enerom til kvelden etter operasjonen og måtte da inn på et to-manns rom. Tiden jeg fikk på ene-rom var akkurat den tiden jeg trengte for å komme meg. Alle jeg møtte på barselavd. var veldig hyggelige og serviceinnstilte. Det var bare å ringe også kom de å tok jenta ut for å stelle henne etc. Fikk det jeg hadde behov for av smertestillende. Holdningen var at smerter ikke skulle hindre meg i å komme opp på bena, og at det var bedre jeg fikk smertestillende og kom meg ut av senga.

Jeg er ikke i tvil. Skulle jeg hatt flere barn måtte det ha blitt ks igjen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...