Gå til innhold

noen som har lavt stoffskifte her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet om man får oftere oppfølging, og evt flere eller tidlig ul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke lavt stoffskifte, men vitamin B-12 mangel, mye av de samme symptomene. Jeg fikk tidligere ul, for de ville sjekke at babyen voks normalt, at den tok til seg næring nok. Var vel på første ul i uke 12.

Skrevet

Jeg tar prøver ofte og justerte dosen (Levaxin) mye opp i begynnelsen av svangerskapet. Har nå endelig en lege som følger opp skikkelig og som tar dette på alvor. Jeg har hatt to UL`er tidlig (uke 7 og uke 12), den første delvis pga en SA i sommer, men ba om en ekstra da jeg var på første UL og fikk det. Får ikke noe ekstra oppfølging av jordmor, men ettersom legen vet om dette kan jeg jo få time hos han hvis jeg har behov for det. Ingen endokrinologoppfølging på meg.

Skrevet

det var bra å høre, i mitt forrige svangerskap fikk jeg ikke noe ekstra oppfølging, savnet det, vet jo ikke hvordan det påvirker barnet. er nå gravid på nytt og håper på tidlig ul for å se om alt er bra med den lille.må man spørre legen om å få tidlig ul selv eller?er det liten sjanse for at jeg får det, går å bekymrer meg for dette nå, om babyen vokser som normalt....

Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte, men har ikke fått noen ekstra oppfølging pga dette, utover at det har blitt tatt ekstra blodprøver for å sjekke hormonverdier en gang (ca uke 12 tror jeg?). Jeg bad selv om ekstra blodprøve fordi jeg hadde hatt mange av symptomene på lavt stoffskifte igjen, enda jeg også tar levaxin. Skulle ønkse jeg fikk litt bedre oppfølging og informasjon, bekymrer meg også litt, men legen sier det ikke er behov for noe ekstra undersøkelser... Og man er jo til en hver tid prisgitt hva legen sier... Alt så heldigvis fint ut på 18 ukers UL!

Lykke til med mager og stoffskiftet!

Skrevet

Heisann!

Jeg har Hypotheriose, eller lavt stoffskifte- min skjoldbruskkjertel er helt ute av funksjon, så jeg har brukt Tyroxin (heter nå levaxin) hele livet. Min fastlege følger meg opp ca en gang i måneden på blodprøver. Den lille spiren din tar det den trenger av tyroxin, så har du lavt stoffskifte, så er det deg det går ut over- ikke det at det er farlig, man blir bare slapp. Men få legen din til å ta blodprøver av deg, husk at det er bedre å ligge på et litt høyt tyroxininnhold nå når du er gravid:-)

Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte, og får ikke noe ekstra oppfølging, annet enn at jeg tar blodprøver én gang i mnd. Før jeg ble gravid leste jeg om så mange som sa at man hadde krav på ekstra oppfølging, men nå er det ingen som kan svare på om vi har KRAV på noe, eller om de bare har hatt "snille" leger. :(

Jeg har ikke økt dosen noe, enda jeg selv kjenner at stoffskiftet har blitt lavere. Har selv bestilt meg ekstra legetime, og skal ta dette opp med ham da.

Så lenge som jeg selv måtte krangle med legene før jeg endelig ble tatt på alvor og fikk hjelp, så stoler jeg overhodet ikke på leger når det gjelder stoffskiftet!

Skrevet

takker for svar, forrige svangerskap lå jeg under på verdiene hele tide, har gått fast på levaxin,2 tab daglig i maaange år nå. synes de var litt for slappe med å følge opp, men jeg viste jo ikke bedre selv, så nå vet jeg hva jeg skal spørre legen om å ta fastere blodprøver :)

Skrevet

hadde samme problem selv så er ikke spesiel optimistisk når det kommer til legene og deres viten om hypotyreose og graviditet. men det er jo ingen her som kan si hvilke krav vi har, hadde vært grit å vite, me, men

Skrevet

MAN HAR KRAV PÅ EKSTRA OPPFØLGING når man har lavt stoffskifte.

jeg går til spesialist og får bra med oppfølgign. blir sendt til sykehuset for blodprøvetakning som sendes direkte til endokrinolog. dette har aldri min fast lege gjort i løpet av de årene jeg har hatt denne sykdommen.

fosteret trenger thyroxin for å utvikle alle organer "riktig". derfor kan vi få ekstra oppfølging. bedre å gå til spesialist for de kan dette såpass godt..

stå på krava jenter!!!!

:)

Skrevet

Ikke så lett å "stå på krava" når man ikke vet hva man har rett på. ;-)

For vite hva jeg skal kreve, så må jeg ha noe konkret å "slå i bordet" med hos legen min, det nytter ikke å si at "andre gravide med lavt stoffskifte sier at vi har krav på noe ekstra, jeg vet ikke hva det er, men jeg vil ha det"..

Skrevet

Fortsetter bare her, siden det er innenfor samme tema..

Var hos legen i dag, og sa at jeg lurte på hvordan stoffskiftet mitt var nå, og at jeg lurte på dette med ekstra oppfølging, fordi jeg er så nervøs for at noe skal gå galt.

Svaret jeg fikk var kort sagt: "Det er ingen vits med ekstra oppfølging, for om noe er galt med babyen så er det ikke noe vi kan gjøre med det."

Ikke helt det jeg hadde forventet!! :(

Jeg orker bare ikke noe krangling med legen nå, og når jeg ikke har noe konkret å kreve, så nytter det ikke!

Drittdag i dag! Er så sliten og lei, og hormonell, har bare lyst til å pakke meg under dyna og ikke komme fram før jeg skal føde!

Skrevet

Det hørtes jo ut som en god lege.... Herregud, for et svar å gi.

Jeg skiftet lege for en stund tilbake pga manglende kunnskap hos den gamle legen. Han jeg har nå har mer peiling, og han tar meg på alvor og har innsett at dette kan jeg noe om selv. Han nekter iallfall ikke ekstra oppfølging.

Skrevet

Legen sa at jeg kunne selvfølgelig komme til han oftere, men jeg ble ikke akkurat fristet.. Håper virkelig jeg får ei snill og koselig jordmor!

Jeg har også byttet fastlege tidligere, pga manglende kunnskap om stoffskiftet, og har vært hos flere andre leger også. Dessverre virker det som han jeg har nå er den som har vært mest oppegående på området.. Det er legemangel i området, så det tar laaang tid å få byttet lege, og man risikerer jo å komme til en som kan enda mindre.. Sukk!

Skrevet

si til legen din at du vil bli henvist til spesialist. huff de legene altså...grrrrrrrrr

jeg går til en som er spesialist på kvinnesykommer og fødselshjelp..

legene kan desverre lite om denne "møkkasykdomen"unnskyld utrykket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...