Nye sprell Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Jeg har tatt kontakt med Statens Forurensningstilsyn for å finne ut om produktet er skadelig. Gir beskjed når jeg får svar.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Den er vel ikke lov å selge om den inneholder skadelige stoffer. Vi kjøpte Airex-matte. Den er "skadelig", men fullt lovlig da dette ikke er ern krabbematte, men en aktivitetsmatte. For dere som ikke henger helt med, så er dette de mattene skoler og barnehager bruker.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 "For dere som ikke henger helt med".... hehe Bra du henger med da!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Vanlig ordråd på min kant av landet da:)
Nye sprell Skrevet 15. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2006 Anonym: Det triste er at det trolig er mange skadelige produkter i salg, det er nemlig ikke slik at alle produkter blir testet og godkjent FØR de selges. Ulovlige blir de dermed først dersom de blir testet, f.eks på grunn av mistanke, og de finner at skaderisikoen er for stor. Trist nok er det, på tross av forbud, mange forretninger som fortsetter å selge tilsvarende produkter under andre navn og innpakninger... Forøvrig vil mange produkter inneholde komponenter som man mistenker er skadelige, uten at det foreligger grundig nok dokumentasjon for dette. I slike tilfeller kan ikke myndighetene forby salg, men jeg vil forsøke å unngå dem likevel.
Nye sprell Skrevet 15. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 15. november 2006 Og, ad Airex: Hvis den ikke egner seg for krabbing, kan jeg ikke ha den - jeg har en gutt på 6 måneder, og "aktivitet" er for ham å øve på krabbing! Jeg synes forresten det er ille at barnehager og skoler benytter et produkt som Statens Forurensningstilsyn mener er skadelig! Og - at de gjør det, er da ikke et argument for at andre skal gjøre det! Og kan meg gjerne hysterisk, jeg synes det er dårlig gjort overfor barna å ikke være bevisst på disse tingene. :-)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Hvor har du det ifra, da - at den er farlig...? Gjetning, eller tester du alt? KJøpte en sånn igår, jeg.... OPS!!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 Hvilken kjøpte du i går? Airex er testet flere ganger og kommer ikke så bra ut. Mulig at hovedinnlegger er skeptisk til puslematten fra Nille pga. farger/stoffet produktet er laget av. Har ikke sett matten selv. Uansett er nok alle fornøyd med mer info:)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Åssen farlig da? Hvis de biter og slikker på den, eller??
Nye sprell Skrevet 15. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 15. november 2006 Vet vet ikke om Puzzlematten fra Nille er farlig, men noen her inne hadde blitt fortalt det. Siden jeg har en selv, har jeg tatt kontakt med SFT for å finne ut om den er testet. Om Airex-matten kan dere lese her, nesten nederst: http://www.sft.no/artikkel____31005.aspx
Nå kommer lillebror:) Skrevet 15. november 2006 #11 Skrevet 15. november 2006 Tar det lang tid før du får svar?
Gjest Skrevet 15. november 2006 #12 Skrevet 15. november 2006 Jeg hadde pusslematten til eldstemannen min... Og kjøpte ny til yngste mannen min..... :/ Syns dem er helt geniale, får virkelig håpe at det ikke er noe skummelt med dem da!
*jaja* Skrevet 15. november 2006 #13 Skrevet 15. november 2006 Dette lurer jeg også på. Har den matten og jenta mi elsker å tygge på den. Nå har hun ikke fått lov til det nettopp fordi jeg ikke vet, så dette vil jeg gjerne vite
Lindis :-) Skrevet 15. november 2006 #15 Skrevet 15. november 2006 Den har jeg også, så nå lurer jeg fælt..
Nye sprell Skrevet 15. november 2006 Forfatter #16 Skrevet 15. november 2006 Jeg sendte et e-post tidlig i ettermiddag. Har ikke fått svar ennå. Jeg jobber selv i et tilsyn, og hos oss kan det ta alt fra 1 dag til 6 måneder før vi svarer - men vi kan jo håpe SFT er kjappe! Legger ut info så snart jeg får tilbakemelding! :-)
Miriam 27.04.06, fikk 13.03.06 Skrevet 15. november 2006 #17 Skrevet 15. november 2006 heisan. airex mattene er ikke anbefalt for spebarn og barn under 2år, grunnen til detta er at det er stoffer i den som er kreft framkallende.. den er ikke er anbefalt til denne alders gruppen fordi at de kan finne på og sutte/smake på matta. sønnen min får ekstra hjelp med fysioterapi, og vi har en matte på hjemlån fra hjelpemiddel sentralen.. ble søkt om airex matta men vi fikk en type som heter medicamat. er mye "grovere" enn airex matta. og da fikk vi denne forklaringa skrevet øverst i innlegget mitt... syntes denne matta her var ganske så grove riller på når han var bitteliten. men da fant vi ut at det var kjekt og dra over stretch laken veldig kjekt, for da kan man jo bare ta det av og vaske det med gjevne mellomrom.. så til dere som allerede har kjøpt airex matte så går det jo ann og dra over ett laken hos dere å. for da har de jo ikke direkte kontakt med matta:)
Fikk maibaby06 Skrevet 15. november 2006 #18 Skrevet 15. november 2006 Hei, kjempefint at du gjør dette! Håper de svarer raskt:-) Gikk forresten inn på nettsidene til Statens forurensningstilsyn. Sto ikke noe der om denne matten, men det var en god del produkter som lå ute med advarsler. Skummelt for de små dette....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå