Gjest Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Ser det er mange som snakker om overtid, når man bare er f.eks. en uke over termin. Men er ikke overtid egentli når man er gått to uker over termin??? Eller er det jeg som har misforstått noe her??? Skjønner ikke hvorfor gravide da går til overtidssamtaler, blir strippet og slikt når man ikke er på overtid...
selfangerkjerringa Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Man er egentlig ikke overtidig før man er 2 uker over termin. Normalperioden for fødsel er mellom 3 uker før og 2 uker etter termin. Det er derfor man regnes som "fødeklar" allerede fra tre uker før termin. Det blir dermed litt feil å kalle seg overtidig når man bare er noen dager over termin... Syns nå jeg i hvert fall
Gjest Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Ja det er det jeg mener også. Så derfor synst jeg det er ganske merkelig at flere blir behandlet som om de var på overtid når de ikke er det. hm, merkelig..
selfangerkjerringa Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Rent personlig har jeg ingen interesse av å gå hele to uker over termin. Dette er litt fordi jeg selv mener at terminen min antageligvis er tidligere enn UL-terminen (blant annet basert på egne erfaringer fra tidligere svangerskap). Jeg er veldig bekymret for å gå for langt over termin, da det er knyttet en del faremomenter til dette. Håper derfor lillejenta mi kommer til "riktig" tid så jeg slipper å diskutere igangsettelse osv...
Gjest Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 kan ikke si jeg har noen lyst å gå over tiden jeg heller, hehe, er vel ingen som har det=) Nå har jeg enda 11 uker igjen til UL termin, men er rimelig lei allerede. Håper gutten kommer litt før termin pga. at mannen min reiser på båt, og vil nå helst ha så lang tid som mulig ilag etter fødselen. han er bare hjemme fire uker om gangen (ute fire uker), så UL terminen er vel ca midt i friperioden hans, går jeg over terminen da så er det ikke mange dager vi får. men men, ikke så mye å gjøre med det.
Gjest Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Men hvis overtid ikke er før to uker etter termin, når er det vanlig å bli satt i gang da? Jeg fikk vite at hvis jeg går to uker over termin, så blir jeg satt i gang. Altså siden jeg hadde termin i går, vil jeg det bli den 28 november om fødselen ikke har startet av seg selv. Hvordan skal jeg da "rekke" overtid?? Mener ikke at dere har feil ang overtid altså, bare lurer litt på dette med igangsetting i forhold til det..
Gjest Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Jeg har enkelt og greit ikke peiling, hehe. er førstegangs og ganske grønn kan man si.=) Men går du to uker over termin så begynner du jo på overtid.
Gjest Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 Hmm, ja gjør jo det. Førstegangs jeg også, så er ganske grønn selv;) Men siden jeg blir satt i gang 14 dager etter termin, så rekker jeg liksom aldri å komme på overtid. Men det er jo igrunn helt greit for meg:) Frister ikke særlig med overtid her heller;) Er lei av å vente allerede 1 dag etter termin! hehe
Gjest Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Hehe, det kan jeg forstå, jeg har enda ca 11 uker til UL termin og er fryktelig lei allerede.=) Lykke til da! Får håpe fødselen starter av seg selv, og om ikke så alt for lenge;)
Gjest Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 Takk for det! *håper* Og lykke til videre du også! Dagene kan virke lange, men plutselig er du der :-D
Mamas Skrevet 15. november 2006 #11 Skrevet 15. november 2006 Dette varierer fra sykehus til sykehus. Noen setter i gang /eller starter modning allerede den 14 dagen etter termindato, altså når det er reell overtid. Ved mitt sykehus foretas det en overtidsvurdering da (dvs uke 42.1), og dersom babyen har det bra venter man to dager. Så ny kontroll, hvis samme, venter man to dager til. Men venter ikke mer enn en uke totalt sett, altså til uke 43. Personlig har jeg ikke lyst til å bli satt i gang, og er glad de ikke kjører på uten at det er helt klart, så lenge det ikke er fare for babyen. Skal på overtidstime fredag, men jeg har innstilt meg på at det blir fødsel neste uke engang....
Mamas Skrevet 15. november 2006 #12 Skrevet 15. november 2006 dette skulle være svar på innlegget fra sweet november..... og ikke svar på HI's innlegg (som jeg er helt enig i forresten!)
duppsko Skrevet 15. november 2006 #13 Skrevet 15. november 2006 jeg tenker på overtid som dager etter 40 uker....tror de fleste her mener det i innleggene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå