Gå til innhold

Hvilken type er best?

Anbefalte innlegg

Jern innholdet mitt har gått ned fra 12,6 til 11,6 og jeg må derfor begynne med jern. Jeg som trodde 11,6 var bra??

Uansett var det visst ikke bra når det hadde gått ned så mye på kort tid ( på ca4uker.)

Jeg er livredd for å bli hardere i magen enn det jeg allerede er. Vet at det har stått i flere innlegg hvilket merke som er best, men jeg husker ikke.

Kan noe hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7094295-hvilken-type-er-best/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekker helsekortet jeg så jeg ikke roter her. Der står det at ferritin er 6 og Hb er 9.2. Legen har målt ferritin og den er veldig lav...men når den blir regnet for lav vet jeg ikke. Jordmora mente at Hb i alle fall ikke burde komme under 10 (selv om 10 også er lavt)...så de er ikke så veldig happy for dette da..

Men jeg blir bare så dårlig av å spise sterke jerntabletter...får vente til etter fødsel med det. Orker ikke forstoppelse nå i svangerskapet....eller diaremage....slår ut begge deler på meg...

Annonse

Nei det skal bare sjekkes en gang tidlig i graviditeten og så en gang i uke 20 og noe,mener jeg. Tror dette er hovedregelen men kan jo hende de har litt forskjellig praksis rundt omkring:) Er jo greit å bli sjekket oftere da! Jeg har blitt sjekket to ganger og får ikke flere kontroller på det.

Da er jo ikke 11,6 lavt i det hele tatt! Ja ja jeg får vel allikevel ta jern siden jeg har fått beskjed om det, men er livredd for å få forstoppelse.

Kristinpia85~28.des.: Ja det er nok forskjellig praksis rundt omkring:-) Jeg går bare til lege og ikke JM, så kanskje det har noe med saken å gjøre.. Han har ihvertfall målt jernet mitt på hver konsultasjon i alle graviditetene mine:-)

Jeg bruker å bli veldig dårlig av jerntabletter, og ble veldig lei meg når jeg nå måtte starte med det igjen. Men har funnet en type som jeg ikke reagerer på (jeg reagerer veldig til og med på Hemofer, og har prøvd utallige typer). Denne gangen har jeg tatt Prevent, og reagerer ikke i hele tatt! :) Er bare så glad for det. De kan bare kjøpes på apotek.

Men så er det med dette som med så mye annet, det er veldig individuelt.

Lykke til, håper du finner noen som du ikke blir dårlig av.

Dette høres merkelig ut. Jeg vil helst ikke ta jern dersom det ikke er helt nødvendig. Jeg spurte også hun som tok prøven på meg. Hun sa at det var veldig mye å gå ned fra 12,6 til 11,6 på fire uker og at det derfor var veldig viktig at jeg tok jern.

Nå er jeg veldig i tvil og har mest lyst til og bare droppe det dumme jernet:-(

Annonse

Heisann.

Min blodprosent var 10.8 da jeg var hoslegen sist.

Han sa at jeg kunne velge om jeg ville ta noe jern eller ikke.

Men jeg får veldig hard mage av disse tabl. Så jeg drikker floradix hver morgen og kveld.(naturpreparat) fås på dagligvarehandler.

Min mor ble anbefalt dette på sykehuse istenfor jern tabl. Og det har hjulpet meg masse!!

Amino jern fra helse kosten er det beste produktet for å få opp jernet. Og det gjør ikke noe med magen. Virker fort gjør det også.

Gikk opp fra 5.4 til 9 på bare et par uker.

Syns ikke du har lavt jern.

Jeg har vært nede på 5.4 og DET er lite. Og egentlig blodoverføring.. Er nå oppe i 10.1 og der er det stoppet hos meg. Legen er fornøyd med det.

Vesst det e jernlagran så e det nok litt lavt ja... har læst om det sia mine e så godt som tom... di va på 6... Har læst at di ska vær på mellom 10 og 150 (trur æ det va), så vesst du e nede i 11 e det nok lurt at du tar jern ja... du kan vel gjør mye med jernopptaket med å spis jernholdig mat som leverpostei, broccoli etc. og spis c-vitamina samtidig... vesst du ikke dør av halsbrann av appelsinjuice etc.

Æ tar nån sterke jerntabletta som heite duroferon... det e depot tabletta som slepp ut litt og litt jern... veit di har en milderevariant av den også, som dama på apoteket anbefalt mæ om den æ fikk va førr sterk førr magen... men det har gått høveli bra tel nu...

11,6 høre finfint ut, synes jeg !

Jeg fikk beskjed at sank det under 10 så var det lurt å begynne å ta litt jerntilskudd - men nå ligger jeg på akkurat 10 og legen peser ikke noe med det enda.

Hvis du absolutt skal ta jern så anbefales Hemojern (hemofer) da det ikke er så hardt for magen.

Jeg hadde 10,3 og ble anbefalt jern. Har tatt 2 tabeletter hemofer hver dag i ca 8 uker nå. Blodprosenten hadde steget til 10,6 etter 4 uker. Har ikke hatt økende problemer med magen pga dette, hemofer skal være snill mot magen. Men fikk inntrykk av at det ikke var så veldig viktig dette med jern, det kommer i alle fall mer an på jernlagerene enn selve blodprosente. Men du kan jo starte med Hemofer i noen dager, og se det an? Prøv å spise litt svisker ol som skal hjelpe på fordøyelsen i tillegg.

Heisann er forskjell på jernlager (nok det du tenker på Snupidupi når det gjelder 10-150) og blodprosent (hb). 11 er ikke lite når det gjelder hb. Alt mellom 11.5- 14 er bra for oss kvinner. Hos gravide er hb gjerne lavere. Men om du vil ta jerntilskudd, (jeg hadde ikke gjort det om den var over 11)så ta som anbefalt her hemofer. Den er mildest mot magen. Kjipern å ende opp med hard mage og hemmorider pga jerntabletter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...