Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 ALLE tips dere har på lager mottas med stort takk!! han er våken ca to timer hver natt for tiden. preiker, sutrer og griner.. vi holder på å gå bananas her!! han er blitt storebror og det kan nok være oppmerksomhetsbehov. dagsøvnen er kuttet veldig i, hvis vi skal kutte mer må vi ta den bort. og vi føler han trenger en liten stund fortsatt. hva gjør man?? ferber? noen andre tips? for noe må vi gjøre, det er helt klart...
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Vår gutt på 20mnd har samme problem. Han har ikke blitt storebror, så det ligger ikke noe slikt bak her. Vi vurderer å kutte dagsøvnen, men føler også at han fremdeles trenger den. Derfor lar vi han sove max .1time på dagtid. Føler vi er i en ond sirkel hvor sønnen vår ikke sover godt på natten - derfor må han sove på dagen- så dagsøvnen kan ikke kuttes ut. Det er mulig at sønnen vår er litt stresset og derfor ikke sover så godt. Hverdagen kan fort bli litt hektisk og mye som skal rekkes - kjøre hit og dit. Mulig at han ikke får roen over seg helt. Han har begynt å bruke lang tid på innsøvning også. Vi ser det litt ànn. Prøver å holde han lenge våken for at han skal bli skikkelig trøtt. Holdt på i 5 dager nå - det har ikke hjulpet så langt, men gir ikke opp:)
Gjest Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 huff, er så vanskelig når det blir slik:( Det kan være oppmerksomhets behov, men på natta??.. hmm.. Huff jeg er ikke mye til hjelp, men gutten min på 2år og 1mnd, sover gjennom natten nå. Når spiser han for eks, kvelds.. lenge før han skal legge seg?, Min pode får kvelds i halv syv tiden, og han legger seg ca 19.30-20.00. Og da sover han gjennom. Men før da jeg ga han kvelds i halv seks seks tiden, kunne han våkne på natten fordi han var sulten.. gud så rotete det ble.. ja ja.. Har det forøvrig ganske kaldt på soverommet da. han sover bedre når tepmpen e ca 3-4 grader under det jeg har ellers i rommene. tempen på soverommet ligger vel på ca 19-20 grader. huff, jeg x bare fingrene for deg og håper at han vil endre sovemønsteret sitt. Ps! jeg tror ikke på noe med den derre feber taktikken.. syns det høres rart ut.
Gjest Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 hei du.. ja, kjenner igjen den med travle dager, men vi merker helle rikke forskjell de dagene det er rolig tempo.. han er beintrett om kvelden og sovner med en gang, men når kl når 2 halv 3 da er det i gang.. skriv inn og fortell hvordan det går med dere, kanskje vi kan hjelpe hverandre?!
Gjest Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 det m kaldt på rommet skal vi prøve ikveld. vi har ikke kunnet hatt vinduet åpent fordi han blir redd lyder utenfra, feks biler eller motorsykler.. har fått det for seg at det er farlig om natten:-)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Kan det være at han er kommet inn i en dårlig vane? Da kan jo feks en kur med Vallergan hjelpe...
Gjest Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 vi har vært inom tanken på det, men ha ikke snakket med lege om det enda.. har du erfaring m vallergan? kjekt å høre om andre har blitt hjulpet av det..
Gjest Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Hei du. Vanja ble storesøster da hun var 20mnd. Da begynte hun å lage mye krøll rundt leggingen. Holdt på over en time hver kveld før hun la seg ned for å sove. Så begynte hun å nekte å sove på dagen. Hun ble overtrøtt på ettermiddagen, og enda vanskeligere å legge om kvelden. Da begynte hun i tillegg å være mye våken om natta. Dette var en ond sirkel og forferdelig for både oss og henne. Vi sliter fremdeles med noen netter der hun er mye våken, men føler at vi er nesten i mål. Derfor forteller jeg litt om hva vi har gjort. Mangel på søvn fører til enda dårligere nattesøvn. Jeg tror derfor ikke at dette er rett tid for dere å kutte ut dagsøvnen, så fremt han er trøtt på dagen og vil sove. Vi har prøvd "alle" pedagogisk riktige metoder uten hell. Jeg konkluderte med følgende hos oss: Hun har et voldsomt behov for mamma- og pappa kontakt. Hun trenger mer trygghet rundt seg, og hun lider til en viss grad av separasjonsangst overfor mamma. Løsningen hos oss ble derfor å forsøke å dekke alle disse behovene. Vi begynte å bruke lang tid på leggeritualet. Både mamma og pappa er inne og synger og koser. Men ritualet er fast, slik at hun er forberedt på at hun skal legge seg ned på puta. Vi koser og prater og synger på senga i ca 30minutter, mot ca 5minutter tidligere. Dette har vært supereffektivt. Nå sovner hun ca kl 19.30 hver kveld mot ca 20.30-21 tidligere. Dette førte til at dagduppen ble overflødig. Så var det nattetullet. Hun var våken hver natt. Noen ganger 2 timer i strekk. Hun har aldri vært vant med å sove i vår seng, og vi ville ikke begynne med det nå når hun var 2 år. Men vi hadde konkludert med at det var økt trygghet og kos av mamma og pappa hun trang, og vi lot henne komme i vår seng. Der sovner hun! I sin egen seng blir hun liggende våken. Dette har ført til at hun sjeldnere og sjeldnere våkner om natta. Men det hender fortsatt. Dersom vi ser at hun ikke får sove, tar vi henne med i vår seng. Jeg tror ikke du vil vinne frem med ferber, senere leggetid eller kutt av dagsøvnen. Jeg ville forsøkt å gi ham så mye alenetid med deg som mulig, å kose masse og fortelle at du er hans mamma og at du alltid skal være det, ha en lang kosestund før leggetid. La ham komme inn i dobbeltsenga om natta om han er våken, evnt at en av dere legger dere inne hos ham. I natt var jenta vår våken igjen, så vi er heller ikke helt i mål, men det kommer seg... (Det er forresten 6mnd siden hun ble storesøster nå) Lykke til!
Gjest Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 tusen takk for fint svar! han her har heller aldri funnet roen inne hos oss, så vet ikke om det vil fungere. men er jo verdt å prøve.. er bare redd at vi lager en uvane av det, og at han vil inn til oss hver natt siden.. det er så vanskelig å vite hva man skal gjøre og ikke gjøre med disse små! han har alltid sovet godt, og vi har aldri vært borti disse problemene før. så nå står vi her uten peiling og vil bare sove!! men det med lenger leggerituale der vi er med begge to så ofte det lar seg gjøre skal vi prøve!! jeg legger han alltid veldig kjapt og han sovner stort sett m en gang. pappaen bruker mer tid på legge ritualen, men jeg pleire aldri være med. det skal jeg være ikveld. vi får heller legge llill tassen før han her, så får vi tid sammen på rommet hans bare oss tre. noen her som nevnte vallergan som en løsning for å bryte den vonde sirkelen. hva tenker du om det?
Gjest Skrevet 15. november 2006 #11 Skrevet 15. november 2006 Jo, det er fort at det blir en (u)vane å sove hos mamma og/eller pappa. Her får hun aldri lov til det første gang hun roper på oss. Det hender at hun prøver seg, men dersom hun er veldig trøtt, gir hun fort opp den kampen. Det er kun når hun ikke klarer å sovne igjen i sin egen seng, at hun får komme inn til oss. Og som sagt, så gjør hun det ikke så ofte nå om dagen, så det har ikke utartet seg. Jeg vet neimen ikke ang vallergan. Vi har ikke vurdert det som et alternativ. Men dersom det utarter seg og blir verre og verre på langsikt (flere måneder), ville jeg nok forsøkt. Vi går forresten inn på tur ved legging (først pappa og så avløser mamma), men det har nok samme effekt om dere er der begge to samtidig. Det viktigste er at mini'n er utenfor rekkevidde )
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 15. november 2006 #12 Skrevet 15. november 2006 Kan det være han er mørkredd? Hva med å ha på en liten nattlampe om natten? Tenker kanskje han blir redd når han våkner og det er mørkt?
Gjest Skrevet 16. november 2006 #13 Skrevet 16. november 2006 hei! ja, det er han.. vi har døren hans åpen og lys på i gangen, så det har i hvertfall tatt bort alle oppvåkninger med skrik og hyl fordi det er mørkt:-) nei nå er det mest pjatt og vas fra hans side. han er selskapssyk om natten og det vil vi helst ha bort:-)
Gjest Skrevet 16. november 2006 #14 Skrevet 16. november 2006 kjørte på oppskriften deres i denne tråden igår! vindu åpent, og lang leggerutine da pappa tok det først, og så gikk jeg inn etterpå og sang og snakket bittelitt.. ikke peiling på hva det var som gjorde utslaget, men han sov til rett over 6.. er jo kjempetidlig det og, men han har sovet første natten gjennom på en god stund! herlig:-)))
Gjest Skrevet 16. november 2006 #15 Skrevet 16. november 2006 Hvordan gikk det i natt da? Samme greia? Snuppa mi har sovet godt i senga si i hele natt og sover enda ) Minstemann er derimot en liten morgenfugl...
Gjest Skrevet 16. november 2006 #16 Skrevet 16. november 2006 Nå så jeg at du har svart på dette litt lenger opp. Så bra!! Da krysser vi fingre for at det fortsetter sånn!! Ha en fin dag )
Gjest Skrevet 16. november 2006 #17 Skrevet 16. november 2006 ja, håper det fortsetter:-)) så blir neste projekt å få han til å sove lenger en seks-halv syv.. hehe.. aldri fornøyd..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå