Gå til innhold

Bekkenløsning- anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan sjekker jordmor/ lege om en har bekkenløsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fortalte bare om hvordan jeg hadde det, også fikk jeg henvisning til fysio. Ingen sjekket noe...

Skrevet

Med meg ble det tatt en provokasjonstest, både hos lege og fysioterapeut. Dvs at de presser på beina dine, du må stå på en og en fot osv osv

Skrevet

Da kjenner de om bekkenet er "løst"? Er ikke det vondt?

Skrevet

Jeg ble henvist videre til manuell terapeut(fysioterapeut med videreutdanning) som først stillte mange spørsmål til hvor smerten satt og hva som utløste den. Deretter fikk jeg en grundig undersøkelse der han bevegde bekkenet mitt i alle retninger og presset og trykket.. Det var en litt ubehagelig undersøkelse men det måtte til mente han for å sjekke om det var bekkenløsning som skyldte plagene mine. Men sikkert mange ulike metoder de bruker for å sjekke om plagene en har kommer fra bekkenløsning eller ikke. Alle gravide har bekkenløsning men alle er ikke plaget av det fikk jeg beskjed om. Jeg har et stivt og et flytende bekken hva nå enn det betyr. Få en henvisning til mauellterapeut så vurdere han deg, eller ta direkte kontakt selv. De kan selv skirve henvisning for deg og evt sykemelde ved behov..:)

Skrevet

SOm fysioterapeut kunne jeg ikke unngå å svare på dette. Det er mange undersøkelser vi gjør, for å finne ut hva som utløser smerten. for det er riktig man har ikke funnet noe forksjell i løshet av bekkenet hos gravide med smerter og uten, det er til og med alt for liten forskjell til at det forskningsmessig er signifikant mellom gravide og ikke gravide. nok om det. mange har plager i rygg og bekkene, men det er bare en liten brøkdel av disse som har "ekte" bekkenleddsyndrom. som oftest hvsi du har problemer blir du henvist videre til fysioterapeut, de er mer spesialister på området. men det er en fordel å komme til en som har erfaring med bekkenløsningspasienter enten det er en fysiot med videreutdanning eller ikke.

Skrevet

Så dere kan med sikkerhet si om en har bekkenløsning eller ei?

Skrevet

Hallo.

Bekkenleddsyndrom er noe en har etter svangerskapet utover 1/2-1 år, det ervarige problemer.

Bekkenløsning er i svangerskapet. Blir det varig heter det Bekkenleddsyndrom.

Bekkenløsning varierer i far person til person, smerter og ubehag kan sitte hvor som helst i nedre rygg og bekkenområdet og tilogmed nedover lårene.

Mange uten erfaring kan provosere frem mere smerter og bekkenløsning om de ikke utfører undersøkelsene rett, derfor er det viktig å gå til noen med erfaring, og si fr amed EN gang det blir vondt og ubehagelig.

Noen får ikke direkte vondt men kan bli kvalm og svimmel i stedet, det bare viser hvor forskljellige vi er.

Skrevet

kan godt stemme det at bekkenleddsyndrom blir brukt for de som er plaget etter fødsel. er litt rusten i norsk terminologi. men profesjonen prøver å gå bort fra bruken av bekkenløsning som en diagnose fordi dette gir et feilt bilde av hva som er galt.

uannsett. en fysioterapeut med erfaring vil ved en undersøkelse lett kunne finne ut hva som er hva. det er viktig som anonym skriver at det er viktig å si ifra hvis undersøkelsen er for mye. nå er det engang slik at noen av undersøkelsene vil provosere frem smerte uten at dette nødvendigvis gjør vondt værre. men har man plager er det uannsett godt å få litt hjelp til å bli bedre. en dyktig fysio vil kunne lage et behandlingsopplegg som passer den enkeltes problem.

Skrevet

Min samober har jobbet som naprapat i 9 år og jeg er også en av de som sliter med plager i rygg, rundt halebeinet og hofte. Det han gjør på meg er å trykke ut triggerpunkter i rygg og sete + knekker opp fra nakke og ned til korsryggen - Denne trykkingen gjør j... vondt, men gud det hjelper!! Det er helt naturlig for ryggen og anstrenge seg mer når mage musklaturen begynner å bli svakere. Naprapater har mulighet til å gå dypere ned i musklaturen enn det en fysioterapeut kan. Og 1-2 behandlinger hjelper kjempe masse! Samobeoren min har 2-3 gravide i uken med de samme problemene som meg, så jeg tror disse plagene er veldig vanlige. Jeg får ikke lov å kalle det bekkenløsning jeg da, men bekken relaterte plager:-) He he Er visst viktig denne fag terminologien:-)

Tvi tvi til dere alle, og håper vi ikke får store plager!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...