Chiabatta Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Til pinnekjøtt, for eksempel. Den må smelte på tunga.
Rusketuska Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 1 kålrot 2 store poteter 2 gulrøtter ca 1- 2 dl fårekraft 1/2 dl fløte salt og pepper Skjær kålrot, poteter og gulrøtter i biter, og kok dem til mos. (uten salt, viktig, hvis ikke blir stappa "limete") Hell av vann. Bruk en gaffel eller potetmoser, og mos det så istykker. Ha i kraft, fløte og smak til med salt og pepper
RLDO Skrevet 16. november 2006 #4 Skrevet 16. november 2006 Dette er en litt annerledes pinnekjøtt oppskrift, men jeg garanterer suksess. Kålrot - brokkoli timball Til 6. 500g kålrot 300g brokkoli 200 g spinat 2 ss smør 2 ss hvetemel 3 dl h-melk salt,hvit pepper 4 egg litt revet ingefær 1 hvitløkbåt litt grønn tabasco I vannbad i ovn ved 175 g i 20-30 min Skrell og skjer kålrot i terninger. Kok dem møre. Moses. Kok brokkoli. Moses. Damp spinaten. Bland brokkoli og spinat. Kålerabien for seg selv. Lag hvit saus av smør, mel og melk. Rør halvparten av sausen i kålrotmosen sammen med to egg, resten i brokkoli-spinat mosen sammen med to egg. Smak til med salt, pepper,hvitløk, ingefær og tabasco. Smør små former og fyll halvparten med grønn mos, resten med kålrotmos. Sett formene i langpanne med varmt vann og la timballene stivne. La dem stå litt i formene før de hvelves ut. Tyttebærsaus 400 g tyttebær fryst uten sukker 2 dl farin 3 dl appelsinjuice 3-4 ss sherry 1-2 ts fett fra pinnekjøtt Kok tyttebær, sukker, appelsinjuice og sherry i ca 5 min til bærene er møre. Sil sausen og mos så mye som mulig av bærene gjennom sikten. Rør inn litt fett fra pinnekjøttet. Ønskes litt tykkere konsistens bruk maizenamel etter ønske.
Gjest Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Kok kålerabi i biter....mos den. Hai en dæsj smør, fløte og salt og pepper. Enklere kan det nesten ikke bli:0)
♥ strikkemor ♥ Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 Stappa blir absolutt best med kvit saus som er blanda inn i most kålrabi.. Ingen slår den... Og husk litt malt muskattnøtt i sausen -det gjør susen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå