sofia77 Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Jeg er svensk men samboern min er norsk. Vi bor i Sverige og skal nå döpe sönnen vår. Da det kommer en del slekt fra Norge så vi önsker å ha noen salmer som er vanlig på dåp i Norge. I Sverige har man ofte salmen "tryggare kan ingen vara". Som alternativ kan vi tenke oss at ha en julsalme (dåpen er 25 nov), vilken synes dere passer da? Noe annet som er fint og vanlig i Norge? Takk på forhand!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Dette jobber jeg med til daglig :-) Gøy med folk som engasjerer seg. Tips: Den salmen du nevnte er veldig godt kjent i Norge også, og heter da "Ingen er så trygg i fare." Se om dere kan få lånt en Norsk salmebok. Det er 2 typer, en rød fra 1986 og en blå fra 1997. Når det er jul har vi ofte brukt "En krybbe var vuggen" som dåpssalme, det er norsk oversettelse av "Away in a manger." I den blå står det en flott vise som heter "Det skjer et under i verden, hver gang et barn blir til." Den norske julesangen "Her kommer dine arme små" er også fin. Siden det ikke helt er jul ennå ville jeg kanskje heller valgt noe slikt som "Alltid freidig når du går" eller aftenbønnen "Jeg folder mine hender små" hvis dere vil ha noe norsk. Den mest kjente norske dåpssalmen er "Milde Jesus" og en mye brukt festsalme er "Herre Gud ditt dyre navn og ære" av Petter Dass. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå