1dag igjen, og da kom hun ;) Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Det burde ALLE fått før de reiste hjem med en liten baby spør du meg. Med min første baby gav jeg opp etter 6uker (kjempesåre brystvorter, kuler på størrelse med plommer, VONDT ) Denne gangen var jeg ekstra obs og spurte SAMTLIGE jordmødre og personale på barsel om de kunne hjelpe/vise meg fordi jeg hadde problemer sist og allerede etter et par dager nå ble jeg sår igjen. Alle sa det så ut som rett sugeteknikk og gav meg simplex øyesalve mot sårheten. Når jeg kom hjem ble det verre og jeg begynte å tro det kom til å bli som sist. MEN... Så skrev jeg til ammehjelpen.no og ble linket opp med en ammespesialist her i Bergen som jeg fikk time hos neste dag. ALT gjorde jeg feil omtrent... Spesielt hvordan snuppa mi grep tak i puppen, to dager senere var sårene VEKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (pluss at ammingen ble mer effektiv) Det tok 10minutter å lære det rette, man trenger ofte en person til å hjelpe og VISE, hvorfor kan ikke flere dette?????? Bøker og bilder holder ikke, og personalet på sykehusene ser ut til å vite mer om behandling ETTER problemene har oppstått (når man så godt som har gitt opp uansett) i stedenfor å kunne vise rett med en gang og å FOREBYGGE!!!!!! Er bare så synd så mange som gir opp når det bare er gjerne bagateller det står om................
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 var livredd for å ikek klare å amme. HVER gang jeg la til gutten min spurte jeg om hjelp.pga keisersnitt lå jeg 5 dager på barsel. etter 4 dager turte jeg å stole på at han tok rett. hadde ingen problemer da. men hadde det ikke vært for at jeg rett og slett masa, hadde jeg nok ikke fått så mye hjelp. sikkert ikke noe festlig med ei som ringte på 10 ganger i døgnet.. men men!! kanskje hadde han tatt rett uansett. bor i tromsø og her finnes det ingen ammepoliklinikk..merkelige greier! men har vært i kontakt med en ammehjelper, også fått kjempe god hjelp!!
2 søte Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 jeg hadde en kjempedyktig eldre dame, som var barnepleier nå jeg låg på storken med sara. hun tok seg tid å viste meg og hjalp meg! jeg hadde så masse problemer med å amme hun de første dagene for hun ville ikke ta tak, men nå funker det som en drøm! jeg har aldri vert sår eller noe! men jeg ver helt enig i det! alle burde få go opplæring av noen som kan det før de drar fra sykehuset. tenkt så surt å gi opp bare fordi du ikke kan rette teknikene da..sparer seg for masse plager og sårhet.
Line_78 Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Hei! Enig med deg i at det bør være god ammeopplæring. Man blir jo lett usikker når man sitter der med denne nye verdensborgeren, og så går ikke ting så "automatisk" som man kanskje hadde trodd på forhånd. Hos oss gikk det greit når vi først kom i gang (tok et par dager før han ville ha mat), og da var det godt å ha erfarne damer på barsel som beroliget oss med at det ikke gjorde noe, og at jeg bare skulle legge ham til når han virket interessert, og minst hver tredje time. Og som viste meg ammestillinger, slik at jeg ikke skulle ødelegge skuldrene, og som ellers lot meg og ham bli kjent og finne ut av dette. Det som kan være er kanskje at det slår litt feil uansett? For det ropes jo veldig fort opp om ammepoliti og ammemafia dersom det gis ammeopplæring. Så for noen er det tydeligvis plagsomt mye opplæring, mens andre får for lite. Godt vi har ammehjelpen da, og dette forumet her :-) Men det beste er jo når man får til god opplæring uten at det føles som utidig press.
Babykilo Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Min jordmor arrangerte åpen jordmortime for damer som var i uke 26 eller mer. der satt vi i et par timer og fikk grundig opplæring, og det jeg kanskje lærte der som var nyttig var at det ikke er lett og er vondt i starten etc. Synes det stålsatte meg litt. Man må jo vises det i praksis etter fødsel, men jeg lærte en hel del da i hvert fall.
1dag igjen, og da kom hun ;) Skrevet 15. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 15. november 2006 Så bra at det fungerer noen steder da.... For noen går det jo lettere enn for andre, og babyene er jo forskjellige og. Men jeg er ganske "sur" for det jeg opplevde med nummer en og holdt på å gjennoppleve med nummer 2 så jeg tror og mener det kan oppgraderes mye på det området...
Mamman til Eline & Fredrik Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Jeg er bare så utrolig enig i det dere skriver her! Jeg har gitt opp ammingen, så her er det bare flaske. Jeg skulle ønske noen sa til meg hvor vanskelig det kan være så jeg hadde vært litt mer forberedt! Jordmor nevnte ingen ting og ikke på fødselsforberedende kurs heller. Det er så mye fokus på graviditeten og fødselen, men det som kommer etterpå er det ikke snakk om. Og hvis det er det, så er det bare det hyggelige. På barsel spurte jeg masse om hjelp, men det eneste jeg fikk hjelp til var å putte puppen inn i munnen på jenta mi. Men ingen info om hva man skulle gjøre. Hadde hørt om babyer som spiste hver 3. time, og at de sa fra når de ville ha mat. Så når gullet som hele natta, trodde jeg hun hadde fått den maten hun ville. Men jeg hadde jo ikke fått noe melk! Veide henne før og etter amming, og det var ikke et gram opp! Til slutt var jeg så lei av at det kom 20 forskjellige barnepleiere og skulle dra i puppen min som da gjorde utrolig vondt! Dessuten synes jeg det er for kort tid for førstegangsfødenden å være tre dager på sykehuset. Jeg kom da hjem etter to og et halvt døgn. Kjempefrustrert! Og så¨møtte jeg på en veldig dømmende helsesøster! Snakket en halvtime om hvor viktig mm er for barnet... Og jeg hadde ikke melk. Mulig jeg kunne fått det, men det skal sies at min mor og mormor hadde flaskebarn og. Noen ganger er det litt sårt at jeg ikke fikk det til. Men det er jo positive sider ved flaske og:) Dette er lengste innlegget jeg har skrevet noen gang, men det er bare det at det engasjerer meg:) Har ikke noe positiv erfaring med dette. Har tenk til å prøve med nestemann... Da er jeg mye mer opplyst!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #8 Skrevet 16. november 2006 Det skal vel være opplæring. Problemet er vel mye at de som gir den ikke alltid har den kunnskapen de burde hatt, og/eller klarer ikke å formidle ting skikkelig. Jeg kan godt forstå nybakte mødre som føler seg innvadert av hjelpsomme mennesker som river og sliter i brystvortene. For hvert skift kommer nye folk på vakt, og hver har sin vidunderkur mot feil sugetak, for riktig sugeteknikk, mot babyer som er slitne etter å ha blitt født, mot mødre som er på gråten fra før. Samlebåndsbarsel er ikke moro, og jeg skjønner godt at folk drar tidligst mulig hjem for å beholde forstanden.
Murmeline Skrevet 16. november 2006 #9 Skrevet 16. november 2006 Uff da, mammaen til Eline. Vi har jo pratet om dette på treff, og jeg føler sånn med deg. Det kunne like gjerne vært meg, for det er ikke lett å være førstegangs på barsel. Heldigvis for meg hadde jeg hørt om "alt som kan gå galt" med amming, og hvor vanskelig det kan være... Så jeg trodde nesten oppgaven var UMULIG, og brettet opp armene:) Jeg var også på to forskjellige barselavd, tilsammen i 6 dager, og fikk dermed mye mer hjelp. Jeg spurte, maste og slet ut de ansatte, anbefaler sterkt at man gjør det:) Jeg fikk den hjelpen jeg trengte, kom meg gjennom spreng, sårhet og andre problemer, men hadde det ikke vært for ei SUPER barnepleier, hadde jeg sikkert gitt opp jeg også. Du får det sikkert til neste gang. Men husk at det viktigste er Mamming, ikke Amming;)
Line_78 Skrevet 16. november 2006 #10 Skrevet 16. november 2006 Ja, jeg syns det der med at de tar tak i puppen uten å spørre, og overkjører moren helt høres så ille ut. Opplevde heldigvis ikke det selv, men når man hører at det er mange som opplever det tyder det jo definitivt på at det mange steder trengs mer opplæring av personalet på hvordan man skal videreformidle kunnskap om amming. Vi får trøste oss med at det er i hvert fall mange steder blitt bedre enn da våre mødre fikk oss ;-) Har hørt "skrekkhistoriene" om hvordan ungene lå et annet sted og moren et annet, så kom de trillende inn med babyene (etter klokka) for amming, babyene ble veid før og etter hver eneste amming og dersom de ikke hadde lagt på seg nok var det fram med flaska og de fikk beskjed om at de ikke hadde nok melk til barnet. Snakk om å ta fra uerfarne mammaer all selvtillit! Men det er jo fortsatt store rom for forbedring mange steder tydeligvis.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 16. november 2006 #11 Skrevet 16. november 2006 Jeg er så enig at det skulle vært obligatorisk ammelæring.. Barnet mitt ble født med gulsot og dårlig til å suge, for hun ville bare sove hele tiden. Fikk melk veldig sent. La nesten ikke på seg av bare mm, så ga mme i tillegg.. Nå har jeg mistet mye av melka, så nå er kun amming morgen og ettermiddag. Så resten for hun mme på flaske.. Ingen sa til meg heller at amming ikke er så lett.. Trodde det bare var å legge babyen til puppen jeg, men så lett var det vist ikke..
cirkline..har to store ..++ Skrevet 19. november 2006 #12 Skrevet 19. november 2006 DETTE VAR ET UTROLIG FINT INNLEGG!!!!!! og du tar opp et sååå veldig viktig tema...)) j er ammehjelper og brenner for dette m amming... og har tenkt tanken på dette her mange ganger... d mange mangler er kunnskap, kunnskap og atter kunnskap... så mye som kunne vært forebygget om alle hadde kunnskapene om alt som kan være/bli problematisk på forhånd.. da hadde d praktiske blitt mye lettere å takle.. men hvordan skal vi få de gravide til å fokusere på ammingen og d å lære seg om amming så lenge fødsel er kun d som står i fokus som en stor fjelltopp foran dem??? er d noen mulighet for at vi kunne jobbet m alle førstegangsgravide sånn at de hadde fått kurs om amming før fødsel? når i svangerskapet evnt? mange ser bare fødselen og tenker at ammingen starter først etterpå...og da sitter de på barsel eller komme hjem etter få liggedager og er såå frustrerte fordi de ikke kan nok om temaet, blir usikre... åhhh j har så lyst til å jobbe m forebyggende ammehjelp:)))noen som blir m??? gode tips mottas m stor takk!!! og til alle dere her inne...har dere tenkt på at dere kan bruke all erfaringen deres til å hjelpe andre v å bli AMMEHJELPER??? så mye vi kan utrette om vi er mange nok til å strekke til:))) hvis noen vil bli ammehjelper så kontakt meg eller fjummsi(har ikke nevnt dette for henne men regner m hun blir glad om noen vil bli m som ammehjelpere ) her inne så kan vi snakkes:)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå