Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine to største har julekalender, men hvordan forklare til 2-åringen at han skal ha bare en "gave" om dagen?Vet at det høres litt sprøtt ut fordi det er mange som ikke vet hvordan det er å ha en viljesterkt baby:-(

De to største har aldri vært så vanskelige....men han minstemann er ellers vanskelig å få med seg at det er "stopp/slutt på et eller annet".

Feks jeg tør nesten ikke å begynne å bade ham i badekar (selv om jeg vet at det ville vært så gøy for ham) fordi jeg vet også at det skal bli så mye skrikk og hyl når han skal tas opp:-(

Og ikke nok med det;er også sikkert på at han vil han etterpå in i badekaret når som helst og ikke bare 1-2 ganer i uka når det er ordentlig badetid.

Sliter også mey med tannpuss(gjerne flour før tannpus),spising, det å ikke få cornfleks fra skapet når middagen skal spises, etc....alt det der får han et klart NEI fra oss, men dere aner ikke hvor mye han kjempesmot og hvor mye han hyler og "spreller med alle 4":-(

Snakker ikke så mye.....

Uff da.........noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjenner igjen denne, og det eneste jeg kan si er stå ut litt, for det blir bedre!! lover!! dere gjør rett når dere sier nei, han trosser og prøver seg, men stå på. en dag så skjønner han at det ikke nytter. det må bare mye hyling til før noen skljønner det, vår var lik og har bedret seg mye nå. han er 2,3 år.

Skrevet

Hva med å lage en annen type julekalender til minsten? Jeg ser for meg at det går an å ha en boks, en kurv eller også en vanlig julekalender, men at du ikke henger opp mer enn en pakke om gangen. Da vil det jo bare være en pakke å åpne, og problemet er til en viss grad unngått?

Vår gutt på 2 år og 2 mnd er også en meget bestem herremann, men vi jobber aktivt med saken. Vi prøver å forberede ham på en del vanskelige valg der vi vet at han kan være vrang. Han har god språkforståelse og snakker veldig bra selv også, så det hjelper oss veldig i kommunikasjonen med ham. Jeg kan for eksempel si at "først kan du se ferdig filmen, så skal vi bade, og når vi har bada skal vi spise kveldsmat, pusse tenna og legge oss". Dette gjentar vi i prosessen videre.

Tannpussen hadde vi også store problemer med, han hylte og vi måtte holde ham fast, men nå har han faktisk blitt flinkere helt av seg selv, vi pleier å se på små filmsnutter mens vi pusser.

Fremdeles er det veldig mye hyling og sutring hos oss når han ikke får vilja si, og hos oss er det meg det går mest ut over av en eller annen grunn, han er surere på meg enn på pappan sin, en skikkelig pappadalt.

Jeg gjetter at det går seg litt mer til for dere når språket kommer dalende og tida går... Pleier å trøste meg med at det er faser han må gjennom, jeg, men blir rimelig frustrert til tider.

Stå på!

Skrevet

Det med julekalender har vi glatt hoppet over i år, hun er for liten til å forvente noe enda av det slaget - så da drøyer vi til hun kan glede seg mere over det.

(hun er snart 27 mndr)

Når det gjelder alle de andre tingene, så er det rett og slett han som tester dere.

Det er helt naturlig og vanlig i denne alderen og det beste (og eneste) dere kan gjøre er å holde ut, være superkonsekvente på hva han får/ikke får ha/gjøre og være tydelige og gjøre likt.

Det er viktig at han få satt grenser hele tiden, at han lærer at dere mener det dere sider og at det ikke nytter å få raserianfall for å få viljen sin uansett.

Stå på -tenk på at om et år er det over !!

:-)

Skrevet

Enig med BusteLurva over her - den beste måten å unngå raserianfallene er å prøve å forberede ham på hva som skal skje. Har ei viljesterk tulle på drøye to år selv - og det meste har gått lettere etter at jeg i god tid før noe skal skje, fortalte henne om det. "Først skal vi spise frokost, så skal vi pusse tenner, så skal vi kjøre vogna opp til barnehagen". Samme med bading. Hun elsker å bade (selvom hun ofte protesterer når jeg foreslår det), når hun sitter i badekaret, så er det igjen "først skal vi skylle ut sjampoen, så kan du leke litt, så skal vi tappe ut vannet...." Finnes mange gode barnebøker om sånt også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...