Gå til innhold

Hei 9nah.


Maigutt07 + maijente10

Anbefalte innlegg

Hei!

Ang. spørsmålet ditt om blodtrykk:

Vanlig normalt blodtrykk skal ligge på ca 120/80, så 130/90 er nok litt høyt ja. Jeg hadde høyt blodtrykk før jeg ble gravid (arvelig), det har vært oppe i 140/105 og legen ville egentlig at jeg skulle begynne på medisiner. Men det ville jeg ikke fordi jeg prøvde å bli gravid (det er visstnok noen blodtrykksmedisiner man kan bruke under graviditet men ingenting er jo det beste.) Etter at jeg ble gravid har blodtrykket mitt sunket, sist hos legen nå var det 130/90 og det er jo en bra fremgang for meg i og med at jeg har vært oppe i 140/105.

 

Etter som jeg har forstått så er det viktig at blodtrykket ikke stiger mye iløpet av svangerskapet, spesielt ikke mot slutten. Derfor er det viktig at legen måler blodtrykket første gang man er der for å ha et starttrykk å gå ut ifra. Det kan jo være at du har litt høyt blodtrykk i utgangspunktet, og at dersom det holder seg stabilt og ikke stiger mye i løpet av svangerskapet så er det ikke noe farlig. Men dersom du hadde 120/80 før du ble gravid og nå har fått 130/90 så ville jeg nok hørt med legen om litt hyppigere kontroller for å følge med på det. Det er nemlig mer vanlig at blodtrykket synker i 1. trimester for så å stige litt igjen senere i svangerskapet. Men som sagt, hvis du ikke vet hva du hadde i blodtrykk før du ble gravid kan det jo hende at du hadde høyt blodtrykk i utgangspunktet og at det ikke har noe å si dersom det ikke stiger mye. Når har du neste legetime? Eller time hos jordmor? (hun kan vel også måle blodtrykket). Jeg skal til legen hver 4.uke iløpet av svangerskapet for å følge med blodtrykket mitt, sikkert lurt hvis du også har såpass hyppige kontroller for å passe på blodtrykket ditt.

 

Lykke til videre da, mest sannsynlig er det ingen ting å bekymre seg for;) Og husk at jeg ikke er noen lege, så ikke ta disse opplysningene som den absolutte sannhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei sunny

Tusen takk for svar! Jeg vet ikke hva blodtrykket mitt har ligget på før jeg ble gravid. målt det hos gynekologen min for halvannet år siden, men det ble ihvertfall ikke bemerket, men kan jo hende det var like høyt da for det.

Jeg skal til gynekologen min til invendig ul (gleder meg:-)) 6 desember, da jeg er jeg akkurat 11 uker på vei. så da får jeg målt det da. har ellers ny legetime 14 desember.

huff, håper jeg slipper blodtrykksmedisiner ja..

godt å se at ditt hadde sunket ned til 130/90 ihvertfall. skal forhøre meg litt mer hos legen neste gang.

 

Lykke til videre til deg og:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...