Gjest Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 JM sa at hode er nesten festet seg i bekkenet. Jeg er litt forvirra om hva jeg skal gjøre om vannet går. Skal jeg legge meg ned å ring ambulanse da eller kan samboer kjøre meg til sykehuset???? Jeg hører så mye forskjellig om dette med vannavgang og at du da skal holde deg helt i ro og få tak i ambulanse...
Heira☆ Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Tror ikke du trenger å ringe ambulanse.... Holder vel bare at du ringer føden og hører med de? Har du så lang vei til sykehuset at du må kjøre ambulanse?
Micha.. Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 hvis vannet bare fosser ut så er det sannsynlig at hodet ikke er skikkelig festet, og da kan navlesnoren falle ut, derfor er det bedre å ligge enn å stå... tror det var sånn iallefall..
Maisie Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 Kan du ikke bare ringe uansett, og høre hva de sier?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 Da ringer du føden først og ikke ambulanse og jordmoren kan vurdere. Du trenger ikke ligge selv om hodet ikke er festet.
pluttis Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 når du ringer føden får du beskjed om hva du skal gjøre...
Abracadabra Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 det er tydelig mye forskjellig man får beskjed om når det gjelder dette! men det er jo ikke så rart, alle sykehus/klinikker har sikkert egne rutiner på alt mulig rart. :-) jeg fikk vite at man uansett skal ringe føden for å avtale nærmere "fremdriftsplan", men at de var gått bort fra det at man måtte legge seg ned hvis hodet ikke var festet...dette sa både jordmor på fødselsforberedende kurs, og legen min som jeg var hos i forrige uke. lykke til i hvert fall!
msbu Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 Var hos legen i går. Fikk da beskjed om at jeg burde legge meg ned hvis vannet går, da det teoretisk sett er mulig at navlestrengen kommer i klem mellom hodet og bekkenet ved vannavgang, når hodet ennå ikke er festet. Ser av innleggene her at det nå er uenighet om hva som anbefales, men tror nok jeg, for min egen del, kommer til å legge meg ned hvis vannet går. Jeg ønsker ikke å ta noen sjanser med nurket mitt. Jeg regner med at det i mange tilfeller fortsatt rekvireres ambulanse for de med vannavgang der hodet ikke er festet, men den avgjørelsen tar vel JM på føden når vi ringer. Til hovedinnlegger. Hvis hodet var nesten festet, er det ikke sikkert du trenger å ta noen forholdsregler, men ring uansett, du, så får du svar fra fagfolk. Forrige gang var hodet så godt som festet, og jeg slapp å tenke på hva jeg skulle gjøre hvis vannet skulle gå. Din egen JM eller lege kan også gi deg svar på forhånd, slik at du slipper å gå rundt og bekymre deg.
hønsemor Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Jeg spurte legen min om dette og hun sa at de ikke lenger har praksis med at noen må legge seg ned viss ikke hodet er festet. Hun sa at viss vannet går så skal jeg ringe føden og så kan jeg trygt sette med i bilen med min kjære og kjøre til sykehuset. Det var visst fra gammelt av at en skulle legge seg ned. Hodet er nå festet her hos meg og det var det jo hos deg også, så da er det vel bare å høre med de på føden hva de vil du skal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå