Gå til innhold

kan man spise fenalår?

prins 07 og prinsesse 09

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hørt at men ikke skal spise mat som som ikke er kokt eller stekt.fenalår er hverken kokt eller stekt så det kom være skumle bakterier i det som er farlig for oss med stor mage:-) kan love deg jeg sleit på 17mai,var den eneste som ikke kunne spise fenalår og hele familien satt og koste seg.

Har høyrt at ein kan fryse spekematen først, det drep desse toksaplasmose-bakteriane (eller kva det no heiter). Fenalår i seg sjølv er jo "farleg" sidan det berre er tørka. Gilde sine spekemat-produkt er frosne før dei blir vakumpakka, og er difor trygge når dei er nyopna.

Dette står det på matportalen sine sider:

Toxoplasmose:

Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt.

Listeria:

Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden.

Så: Dersom du et fenalår av eit HEILT lår (altså ikkje oppskore), skjer i tynne skiver og hiv i frysaren to dagar før du skal ete det bør det gå greit. Kanskje ikkje nødvendig å ete ein halv kilo. Eg har i alle fall tenkt å fryse litt så eg kan få vere med på julebrunchen MED fenalår - det er jo den beste spekematen!!

Annonse

Krise ja, jeg EEEEELSKER fenalår, så jeg har bedt pappa fryse ned skav til meg, så jeg også kan spise set. Det er riktig at Toxoplasmose (som er en parasitt, ikke en bakterie) dår ved minst 2 døgn i mimus 18 grader). Jippi! :-)

Dyrepleieren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...