Gå til innhold

Angående folat...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei alle sammen. Jeg lurer egentlig på dette med folat. Selv har jeg bare brukt folat i den første måneden av graviditeten. Må være ærlig å si at jeg ikke er noe flink med piller. Faktisk det verste jeg veit... Det sies at man burde bruke disse folat tablettene i de tre første månedene. Nå som jeg ikke har brukt dem i tre måneder, hvor stor kan faren være da at ungen får en ryggmargsbrokk? Ønsker en svar snarest om noen vet det... plz..

Fortsetter under...

Hei på deg.

Fra et medisinsk perspektiv så er det de første 5 ukene av fosterets levetid at ryggmargen utvikles og dannes. Det er i denne tiden det er viktigst for deg å ta tilskudd av Folat.

Fordi det ikke alltid er like lett å vite når man blir/ble befruktet så anbefales det å ta Folat gjerne litt før man blir gravid og de 3 første månedene i svangerskapet. Etter uke 12 er det ikke nødvendig å ta Folat.

Det er ikke så mange år siden de ikke gikk ut å anbefalte Folat til gravide, og da ble det også født unger som var friske og raske. Men man har redusert risikoen ved å anbefale Folat.

Dersom du ikke er flink til å ta tabletter kan du sørge for å få i deg nok Folat gjennom maten du spiser,. Folat finnes i grovt brød og andre grove kornvarer, brokkoli, spinat og andre dypgrønne grønnsaker, tørre bønner og sitrusfrukter.

Du har nok inge grunn til å bekymre deg mye. Er du veldig nervøs for dette kan du sikkert be legen om en tidlig UL, slik at du blir beroliget.

Ønsker deg fortsatt lykke til med svangerskapet!

Dette er en unik mulighet for deg til å bli mer bevisst på hva du putter i munnen også. Det er absolutt å anbefale at du får i deg tilstrekkelig dagsdose med Omega 3 også, enten via tilskudd eller ved å spise fet fisk ca 3 ganger i uken.

Alternativt kan du jo spise masse linser, ting med c-vitamin og annet som inneholder folat, også ta folat de dagene du husker det. Undersøkelsen som gjør at legene anbefaler folat som kosttilskudd er basert på en britisk undersøkelse, hvor kvinner med typisk bitisk kosthold hadde større fare for å få barn med ryggmargsbrokk hvis de ikke tok folat som kosttilskudd. Men dette b-vitaminet fins jo faktisk i matvarer som er tilgjengelig på butikken. Ellers er faren for ryggmargsbrokk ganske liten i utgangspunktet, men det er en utrolig kjip tilstand, så det er nok verdt å spise folat - enten som mat eller tablett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...