Fredslilja Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Jenta vår er 2 år og 4 snart 5 mnd. Hun har vært tørr på dagtid siden juli...snart 4 mnd. Bruker bleie på natta men i dei siste 2 mnd har hun veldig ofte vært tørr. Selv om hun har bleie på så vil hun ofte opp å tisse på do/potte om natta. Det får hun lov til. Men hun er tissevåt også noen netter.... hvordan skal vi slutte med bleie på natten? Er det ikke noe å "stresse" enda? Må si vi prøvde i natt som var fordi da hadde hun vært tørr hver morgen i ei uke. Men i natt tisset hun seg ut. Hun ropte kl 6 at hun ville tisse og det fikk hun og det gjorde hun i potta. Men da kjendte jeg at hun hadde i løpet av natta tisset i pysjen uten at hun selv merket det (ropte iallefall ikke om det...det bruker hun av og til å gjøre selv med bleie på). Hvordan gjorde dere det når barnet skulle slutte med bleie på natta? Må si hun er helt avhengig av en tutekopp med vatn i senga. Ikke hver natt hun drikker av den, men.....
KristianL Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Vel, så lenge hun har en tutekopp med vann med seg i sengen, så kan jeg ikke skjønne annet enn at det vil være lurt å fortsette med bleie på henne om natten samtidig. Da er jo sjansen stor for at hun vil tisse på seg. Datteren din viser jo nokså tydlig at hun er i ferd med å få kontroll på tissingen siden hun har mange tørre bleier om morningen, så da er det jo egentlig et spørsmål om hun også ville holdt seg tørr de andre nettene om hun ikke hadde bleie på seg? Det hevdes jo at noen barn automatisk vil velge å tisse i bleien når de først har denne på seg. Men jeg tror ikke det er tilfellet hos din datter, for hun velger å jo ofte å å stå opp å tisse om natten selv om hun har bleie på seg. Derfor tror jeg hun ikke er helt i mål rent modningsmessig til å kunne slutte helt med nattbleiene enda, kanskje om hun sluttet med tutekoppen også, men da blir det en avveining om hva som er viktigst for dere, fortsette med vann i sengen eller at hun skal slutte med nattbleier? Gitt hennes alder på kun 2,5 år er det liten tvil om hva jeg ville ha valgt )
lbml Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Jeg gjorde det slik med datteren min. Når hun var tørr 3 netter på rad lå hun uten bleie. Tisset hun fikk hun bleie på igjen helt til hun hadde vært tørr i 3 netter igjen. Også minnet jeg ofte på henne at hun ikke hadde bleie og at hun måtte si fra når hun måtte på do. Og en dotur før man legger seg er viktig. Hun hadde også drikkeflaske med vann ved sengen. Men det utgjorde ingen forskjell på om hun tisset seg ut eller ikke. Også lærte jeg henne å gå på do selv. Sa at hun bare måtte gå på do når hun måtte. Bedre å ta en ekstra vask om morgenen fordi hun ikke har tørket seg ordentlig enn at hun har tisset på seg. Og da kom hun stolt inn til meg etterpå og fortalte at hun hadde vært på do å tisset "helt alein sjøl" som hun sier )
Fredslilja Skrevet 15. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 15. november 2006 Takker for svar! Det med tutekoppen er jo kanskje et problem. Vi tar ikke så mye vann i koppen om natten. Og vi klarer ikke å se noe sammenheng med den og de nettene hun er tørr. Tisse på potte gjør hun under kveldsstellet før leggetid. En liten stund etter hun har lagt seg vil hun gjerne opp å tisse igjen...og det gjør hun. Hun ligger fortsatt i sprinkleseng så å gå på do alene på natten gjør hun ikke...det gjør hun av og til på dagen. I natt igjen låg hun uten bleie. Hun var tørr når vi la oss kl 1. Kl 3.30 ropte hun at hun ville tisse. Det gjorde hun masse, men da kjendte jeg at hun allerede var tissevåt. Byttet på henne og la hun i sengen sin. Kl 7 når vi stod opp var hun tørr... Det er tydelig at hun ikke merker at hun tisser om natten...så da kan hun ikke ha helt kontroll enda vel?.....Men av og til begynner hun å gråte om vi ikke når potta på natta når hun har bleie på, liker ikke å tisse i bleien virker det som. Vi prøver å begrense inntaket med væske på ettermiddag/kveld. Kanskje vi kan prøve med 3 netter tørr før vi tar av bleien. Har laga til et smilefjes skjema til henne hvor hun skal få et smilefjes når hun er tørr om morran, men har ikke tatt det i bruk. Er redd det stresser henne for det hvirker ikke som hun registrerer at hun har tisset på natta. Andre som kan fortelle hvordan de sluttet med bleie om natta?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå