Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Jeg har måttet slutte å amme selv, pga at poden ikke klarer å ta ordentlig tak, og bare kaver og stresser ved puppen. Føler meg som en taper som ikke klarer å amme mitt eget barn... Men har prøvt i 2 mnd da... Så kan ikke si jeg har gitt opp lett akkuratt.. Trenger litt støtte her, og høre om andre som ikke ammer også..
Gjest Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Jeg prøvde å amme gutten min, men han ville ikke Og som følge av det så mistet jeg melken min etter en liten mnd... Han hadde gulsot og orket ikke suge, så jeg pumpet meg og gav han med flaske. Men så ble det slutt på melken og nå er det nan for alle penga Syns kanskje at jeg ble gitt opp litt for fort på barsel, vi var der i 9 dager, mye pga av ammingen... De sa bare at " nei nå pumper du deg bare..." Ble litt pupp, men mest for kosens skyld Flaske er nå kjempegreit for oss alle, men jeg hadde jo gjerne villet amme gutten min da Blir så irritert når jeg leser om amming over alt, hvor viktig det er osv... Vi vet da det, men det er ikke alle som får det til for s....!!!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 Jeg synes det har blitt så trist dette med at det liksom har blitt et slagt "ammepress". Jeg ammer selv, men har ei venninne som måtte avslutte og vet hvor tøft dette var for henne. Når jeg hører om noen som ikke ammer, så ser jeg da ikke på de som tapere. Vil heller si at jeg synes mange av de er tøffe, for mange har måttet ta den tøffe avgjørelsen å måtte avslutte ammingen! Så til dere som av en eller annen grunn ikke ammer, ikke skam dere på noen måte, dere er like gode mødre som alle andre, så stå på jenter Klem
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 2 mnd er ikke lenge å "øve" på ammingen, du kan jo også pumpe deg hvis du føler det er så veldig viktig for deg at babyen får mm. Det å ikke amme er ikke et nederlag men en avgjørelse som tas ut i fra mor og barns beste.
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 Jeg sluttet å amme fordi lillegutt hadde for kort tungebånd og dermed ikke fikk tak. Det endte med store sår på begge brystvortene med gule staffylikokker i og brystbetennelse. Og en veldig sinna og sulten liten gutt... Hadde dårlig samvittighet i noen dager, men jeg fant ut at vi hadde det mye kosligere og alt gikk så bra i forhold til da jeg prøvde med amminga, at det var verd det.
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 æ fikk ikke melk i så va nødt å ta mme.. han e 3 mnd nu å det går kjempe flott!! han e sund å frisk å legge på sæ å vokse normalt! han e som regel blid på dagen å sover stort sett fra 21-7 , får mat å sover vidre til 10! selv om æ ikke amme så kose vi jo oss når han får mat!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #7 Skrevet 14. november 2006 Jeg har desverre ingen erfaring å komme med, jeg fikk bare så vondt i meg av at du føler deg som en taper som ikke klarer å amme barnet ditt! Huff, jeg skjønner det er sårt, men du er ingen taper, du må ikke tenke slike tanker.... Nå er det kanskje for sent,(og du har kanskje gjort det) men til en annen gang; bruk barnepleierne på barseln eller ammehjelpa for det de er verdt, det er derfor de er der. Var bare det jeg ville si...
ida_m_1987 og Thea Louise Skrevet 14. november 2006 #8 Skrevet 14. november 2006 jeg sluttet etter 1 mnd pga jeg var full av depp, og ammingen gjorde det bare verre...
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #9 Skrevet 14. november 2006 jeg pumper meg så gutten min får mm, i tillegg til litt mme. har vært på ammepoliklinikken og fått hjelp og tips der, men gutten klarer ikke. prøver å amme litt hver dag for å se om det kan bli bedre,men... HI
Gjest Skrevet 14. november 2006 #10 Skrevet 14. november 2006 Jeg hadde det samme problemet.. Gutten min fikk ikke tak, for de hovnet så opp + at jeg hadde små brystvorter sa de på sykehuset. Så jeg måtte gi han flaske med mme på flaske og da var det så vanskelig å få han til å ta pupp igjen.. Jeg ble stresset og han ble stresset. Følte meg helt mislykket jeg også, men måtte tenke på både han og meg.. Og han hadde det ikke bra når han var stresset og sulten men ikke klarte... Så da fortsatte jeg med mme på flaske.. Veldig mange reagerte på det, men samboeren min støttet meg fullt ut! HS også.. Gutten min har ikke vært syk, og legger på seg det han skal, hverken mer eller mindre.. Han får mat når han vil.. (ble anbefalt det på HS.. ) Så ikke hør på alle andre, tenk på deg og poden din.. Det går så bra!
Marge Simpsons Skrevet 14. november 2006 #11 Skrevet 14. november 2006 Ammet hele tiden og ble veldig sår. Prøvde shield, men jeg blødde fortsatt. Gutten skulle ha mat hele tiden og ble ikke mett... viste seg at jeg ikke hadde næring nok i melka
anna_lou Skrevet 14. november 2006 #12 Skrevet 14. november 2006 Jeg ammer ikke. Sluttet etter 5 uker, da hadde jeg fått nok! Jeg slet helt fra starten av, følte aldri at jeg fikk det helt til. Hadde ikke nok melk, og poden fikk mme allerede på sykehuset, men prøvde å amme litt innimellom, men produksjonen satt aldri fullt i gang. Poden ble bare sint og nektet til slutt å ta puppen, orket til slutt ikk den evige "slåssingen" for å få han til å ta puppen. Hadde også noe så forferdelig vondt også. Brystvortene var konstant såre, og uff, nei synes det bare var en vond opplevelse. Tilslutt mente både legen min og helsesøster at det beste var å slutte å amme, det gikk utover all energi jeg hadde. Er alenemor, og orket rett og slett ikke stå opp hver eneste time hele natten, hver dag for å amme, det ble for slitsomt, med tanke på resten av dagen, uten et minutt avlasting....det holdt på å ta knekken på meg. Den tiden etter at jeg sluttet å amme, var en fantastisk tid, selv om jeg hadde fryktelig dårlig samvittighet, så gikk det over. Følte meg endelig som meg selv igjen, fikk mer hvile, poden var mettere og blidere, og jeg hadde ikke smerter lenger. Prøv å ikke bry deg om disse amme fanatikerene. Mitt barn har det kjempebra til tross for at han kun ble ammet i 5 uker. Han har faktisk ikke vært syk en eneste gang enda, han blir snart 8 mnd. Dersom du føler for å slutte så syns jeg absoultt du skal gjøre det, det er din kropp, ditt valg, og dersom du ikke trives med å amme eller stresser med det, så påvirker jo det barnet ditt også. Lykke til!
anna_lou Skrevet 14. november 2006 #13 Skrevet 14. november 2006 ja, jeg leste visst litt feil her ser jeg. Ser jo at du allerede har sluttet å amme. Sålenge du trives med det valget så skal du ikke bry deg om hva andre mener.
Mamsen86 Skrevet 14. november 2006 #14 Skrevet 14. november 2006 Samme her - jenta mi har begynt å lage skikkelig kvalme når hun skal ta puppen, akkurat som om at hun glemmer hvordan man lukker munnen. Det blir hyl & skrik.. Og jeg føler meg kjempe misslykket!!!
Gjest Skrevet 15. november 2006 #15 Skrevet 15. november 2006 Du skal sá absolutt ikke fóle deg som noen taper. Det viktigste er at du og babyen har det bra og trives sammen, og koser dere. Da har det ikke noe á si om babyen fár MM eller MME. Har selv 2 smá gutter (19 mnd og 6 mnd), og hadde aldri nok melk, sá de fikk mme fra 1-2 mnd. Og har aldri bekymret meg for akkurat dette, da jeg ser at de vokser og er sunne. Det viktigse som jeg ser det, er at man nyter forholdet mor og barn, og próver á stresse ned slike tápelige faktorer som om at man ikke er en god mor hvis man ikke ammer eller bruker lidl-bleier eller hva som helst. Alle gjór sitt beste, og sá lenge man ser at barnet vokser og trives sá er det ikke noe i veien. Sá legg fra deg slike tanker som om at du er en taper, det er du sá langt i fra, en mor som inser at hun ikke kan gi selv det barnet trenger, men má bruke annen hjelp, er en mor som setter barnet foran sine egne behov mener ná jeg. Kos deg med gutten din du - du fár den samme kosen og gode forholdet selv om han ligger i armkroken din med en flaske istedetfor puppen.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #16 Skrevet 15. november 2006 Har kreft og bruker cellegift. Den kan ikke kombineres med amming.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 15. november 2006 #17 Skrevet 15. november 2006 Jeg har slitet masse med amming. Mina ble født med gulsot var kjempe slapp og ville bare sove. Hun skjønte ikke helt det der med puppen hehe.. Fikk melk sent.. Så nå ammer jeg litt og gir mest mme på flaske.. Den lille melka jeg hadde begynner å bli borte.. Ikke tenk sånn, jeg gjorde det i starten jeg og.. Men tenk heller på at det viktigste er at barnet ditt får kjærlighet og omsorg..
Mammatiltojenter*V&J Skrevet 15. november 2006 #18 Skrevet 15. november 2006 Hei, jeg ammer selv, men vil bare si at du IKKE skal ha dårlig samvittighet for det valget du har tatt. Du er den som vet best hva som er bra for deg og barnet ditt. Har en venninne som følte det akkurat slik som deg, og jeg synes i grunnen det er fælt at dere føler det slik. Det å være mor er så uendelig mye mer enn det å amme - fokus på amming er vel og bra, men savner av og til et mer balansert syn på det
Frk. Hattifnatt Skrevet 15. november 2006 #19 Skrevet 15. november 2006 Jeg ammet nok litt for lenge pga det helsikes ammepresset. Gutten min ble aldri fornøyd, og jeg satt med han ved puppen dag og natt. Det begynte rett før han ble 3 mnd. Jeg prøvde for gjeves å øke produksjonen min, men ingenting hjalp. Etter 3 uker med dette, kom tanten hans og hentet han så jeg skulle få noen timer fri. Han fikk da mme, og ble bare sååå fornøyd! Smilte og lo da jeg hentet han, og da skjønte jeg jo at jeg måtte slutte med ammingen... Jeg hadde jo sulta stakkaren min! Fikk litt depp i en ukes tid, for jeg hadde veldig kvaler, for man vet jo at mm er best, og jeg pumpa ut og gav han. Gråt veldig mye. Til slutt, tok jeg mot til meg og slutta helt med mm, og nå har både jeg og poden et nytt liv! Ikke føl deg mindrfeverdig! Du er en like god mor med eller uten mme/mm!
Gjest Skrevet 15. november 2006 #20 Skrevet 15. november 2006 Min lille jente kavet veldig med og suge skikkelig fra puppen, ville helst sove å kose seg der, så jeg ble sittende i en stol hele dagen , jenta ble ALDRI skikkelig mett og vi kunne ikke gå noen steder. Etter 4 uker orket jeg ikke mer, hun er nå 5 uker og det er herlig og se at hun blir skikkelig mett av mme, hun sover 6 timer per natt og vokser godt!:-) Jeg har mer energi og mer å gi rett og slett! Du bør ikke ha dårlig samvittighet, DRITT i hva andre mener, det er kun du som vet best:-) Husk at når mor har det bra så har babyen det bra!
Expat Skrevet 15. november 2006 #21 Skrevet 15. november 2006 Til dere som har svart, vet dere om flaskeposten.org? Det er en kjempebra side for dere!
Budeia82,m/4 jenter:) Skrevet 15. november 2006 #22 Skrevet 15. november 2006 Jenta mi var rett og slett ikke det spor fornøyd med puppen, hun tokk skikkelig tak og alt, men hun ble aldri mett og lå da ved puppen nærmest hele tiden. Etter at vi begynte med flaske er hun blitt kjempe blid og fornøyd og har sovet seg i gjennom hele natta fra hun var 1 mnd gammel. Ammet begge mine 2 første så er litt rart og ikke amme minsta også, men jeg ser jo at det er mye bedre for henne med mme.
Gjest Skrevet 15. november 2006 #23 Skrevet 15. november 2006 jeg ammer heller ikke og det er en ren lettelse for meg og oss alle!! ikke mer hyling, kaving og grining fordi det ikke er nok melk! stå på og var fornøyd m besluttningen din:-))
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #24 Skrevet 15. november 2006 Hei! Ammer ikke jeg heller. Har ikke følt meg som en "taper" slik du ordlegger det før jeg kikket inn her på dib. ....er så mye diskusjoner opp og ned om dette. At noen klarer å få trykkt ut av seg at man er en "dårlig" mor om man ikke"prøver" ammingen 1 mnd-eller 2 til. Tenker som så at får barnet mat og er fornøyd,er jeg det også Pleier ikke å gå inn på "amme innlegg" mer.Dette er første på en god stund.Nettopp fordi jeg får en bedre selvfølelse av å ikke lese "rådene" ammende mødre kommer med.De vet ikke hva de snakker om.
løva Skrevet 15. november 2006 #25 Skrevet 15. november 2006 Ser ikke på deg (el.andre som ikke ammer) som tapere, men noen som har tatt ett tøft valg:) Ikke alle har noe valg heller. Jeg ammet første i 3mnd, da ville han ikke mer. Ammet snuppa i 6mnd og var fornøyd med det. Jeg var VELDIG sur og grinete da jeg ammet. Brukte rett go slett alle kreftene mine på det, så jeg ville slutte. Det var både for min egen del og ikke minst for resten av familien sin del. Og har du prøvd i 2mnd så er det LENGE!!! å gå sånn uten å taket på det:) Ikke tenk mer på ammingen og kos deg heller med poden din du:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå