Gå til innhold

Lære å lese og skrive i barnehagen?


Anbefalte innlegg

Hei!:)

 

Hva er vanlig i barnehagene deres? Lærer barna (evt. de eldste barna) bokstaver, tall osv? Trodde det var vanlig at man "lekte" med bokstaver og tall fra tidlig av, f.eks. lage bokstaver ut av makaroni o.l.? Dette skjer ikke i vår barnehage. Er ingen plakater/tegninger med bokstaver og tall heller, kun enkelte bokstavmagneter på en tavle.

 

Fortsetter under...

Har ingen i barnehage enda, men har jobbet i noen barnehager selv. Alle disse hadde aktiviteter som er lese- og regneforberedende. Noen eksempler på aktiviteter/tiltak for 4-5 åringene er:

- tegner mye (forberedelse til å kunne klare å skrive), og oppfordrer barna til å skrive navnet sitt på tegningen (hjelper de naturligvis med hvordan navnet ser ut)

- leser tegneserier - barna "leser" selv også ved å se på bildene (lærer logikken med at man leser fra venstre mot høyre)

- tegne eller finne ting som begynner på din bokstav (f.eks. kan Simen tegne en slange eller finne en stol)

- leker bildelotto hvor bildene er tall og bokstaver

- det henger merkelapper på forskjellige ting med tegning og skrevet hva det er (f.eks. på speilet henger en lapp med tegning av et speil og det står "SPEIL" under tegningen)

- henger alfabetet på den en vegg med tegninger av en ting som begynner på hver bokstav + bilde av de barna som har de ulike bokstavene

- leker med magnetbokstaver

- leker "mitt skip er lastet med..." (kun de eldste barna)

- lar barna sortere ting etter lengde, farge osv

- lar barna måle ting (hvor mange skritt er det fra bordet til vinduet ol)

- har hobbybøker tilgjengelig for de barna som tydelig viser at de er klare for å lære mer om bokstaver og tall

 

Hvis du synes barnehagen din gjør for lite, så kan du jo selv komme med forslag til aktiviteter. Kanskje du fikk noen ideer ovenfor her?

Jeg vet ikke helt, jeg, jeg synes som det virker litt voldsomt det du skriver om over her. SKal virkelig barna begynne å lære slikt aktivt i barnehagen? Jeg mener, selvsagt kan man lese mye og svare på spørsmål fra nysjerrige barn som vil vite hva bokstavene betyr, men å gå så veldig aktivt inn for å lære dem det synes jeg ikke er nødvendig. De bruker tross alt hele første halvår på skolen til å tegne bokstavene og lære hva de heter. Noe må jo være annerledes ved å gå på skolen enn å gå i barnehagen?

 

Min erfaring ( som begrenser seg til meg selv, mine jevnaldrende venner og deres barn) er at det kan være ganske problematisk å kunne for mye når man begynner på skolen også. Dessuten synes jeg barna i barnehagen skal få lov til å leke, og lære sånne ting som:

 

Sosiale koder

Årstider, ukedager, måneder

Ting i naturen (trær, blomster, dyr...)

Farger

Baking / matlaging / ulike formingsaktiviteter

sanger, sangleker, andre type leker som sisten, boksen går, rødt lys o.l

Telling

osvosv

 

Rett og slett ikke for mye av det som smaker av fag synes jeg. Det er masse spennende å lære barnehagebarn som ikke trenger å foregripe det de senere skal lære på skolen! Og disse tingene er mye viktigere for så små barn synes jeg.

Takk for lange svar og mange fine forslag!:)

 

Jeg har veldig tro på at læring og lek kan kombineres i barnehagen, ikke at det ene skal utelukke det andre. Har selv erfaring med barnehager i Frankrike og USA, der man i tillegg til lek ute/baking/sanger osv også blir kjent med bokstaver og lesing. Ikke gjennom tvang og hard disiplin, men ved bruk av tegning/forming/data o.l. Har inntrykk av at barn elsker å mestre/lære nye ting og at de vokser på dette. Dersom et barn er interessert i bokstaver, tall, forming, drama eller lignende så synes jeg omgivelsene skal legge til rette for å bygge opp under dette.

 

Utdanningsdep. har lagt frem en strategiplan for "stimulering av leselyst og leseferdigheter" (http://odin.dep.no/kd/norsk/dok/dok/handlingsplaner/045071-220011/dok-bn.html) pga at "leseferdighetene i Norge ikke er på et ønsket nivå".

 

 

 

 

Er ped. leder i barnehage.Å lære å lese og skrive i barnehagen, er ikke noe man driver med, men vi har språkstimulering der vi benytter et metodisk opplegg for barn i denne alderen som går på rim, regler, bruk av sanser og diskusjon.Dette opplegget kalles språksprell. Vi har også tallklosser som kan brukes og settes sammen i tallrekker og likeledes bokstavklosser som kan brukes på samme måte.De kan lage navnet sitt osv.

Vi har også mange spill som går på begrep, antall osv.

Vi har heller ikke hengt opp bokstaver ennå, men det er klart at en kan gjøre det. Vi har også mye høytlesing osv.

 

Det viktigste en kan drive med i forhold til skriftspråkstimulering, er lekeskriving.

 

På høsten når barna begynner siste året i barnehagen, er det mange barn som ikke er helt modne for å drive et så organisert opplegg, noen barn er derimot modne og bør stimuleres deretter. Men det aller viktigste for barn i barnehagen er å lære seg å omgås andre på en positiv måte, og dette skjer nettopp gjennom lek.

Jeg synes det er kjempeviktig at barnehagene holder på med språkstimulering. Det er klart at man ikke trenger drive skole, men å jobbe med språket gjennom feks spill, fortellinger, bøker, lekeskriving er utrolig viktig. En av grunnene er at jo tidligere man kan avdekke lese- og skrivevansker hos barn, jo lettere er det å hjelpe til disse. En annen grunn er rett og slett at jo tidligere barna klarer å lese for å lese, jo tidligere lærer de seg å lese for å lære... :-) Og, ikke minst, det er gøy å lese!

 

Norsklærer :-)

Annonse

Hei, norsklærer!

 

Kunne du tatt deg tid til å svare på en ting:

 

Jeg får stadig høre at man ikke skal "lære" barna å lese eller skrive for tidlig, for det kan bli kjedelig å begynne på skolen. Er ikke dette en merkelig tankegang? Hvorfor skulle det bli kjedelig? Min jente på 4 år har lært seg å lese nå. Hun ELSKER bokstaver og jeg har simpelthen ikke kunnet hindre (om jeg hadde villet) henne i å lære det. Hva gir en mest kjedelig skolestart: At jeg ikke stimulerer henne på det hun er interessert i og i verste fall dreper hennes lærelyst (skal godt gjøres, men likevel), eller at jeg lar henne lære det hun har lyst til og at hun får et positivt forhold til å lese og skrive? Gjør det egentlig noe om hun må skrive noen ark med A'er og B'er når hun begynner på skolen? Er det bare vi voksne som innbiller oss at det er kjedelig å holde på med noe man kan fra før? Barn elsker jo gjentakelse, og dette gir dessuten mestringsfølelse. Jeg kan ikke huske at jeg synes det var kjedelig i 1. klasse (jeg lærte også å lese og skrive som 4-åring), selv om alle de voksne snakket om det.

 

Nå lurer jeg bare på hva jeg skal gjøre videre. Jenta mi skriver f.eks. "vor la jaj min dåke" (=hvor la jeg min dokke). Det er to år til hun begynner på skolen. Skal jeg rette på ortografien (så hun ikke venner seg til å skrive mange ord feil)? Skal jeg bare lese mye med henne så hun ser hvordan ordene skrives? På en måte synes jeg det blir litt drøyt å begynne å terpe på dobbel konsonant osv nå!

Hei!

 

Nå er det ikke jeg som er norsklærer, men jeg kan svare likevel ut fra min erfaring. Jeg kunne lese, skrive og regne da jeg begynte på skolen. Det er selvsagt over 20 år siden nå, da, men jeg kjedet vettet av meg. Feks når jeg ikke fikk skrive streken gjennom begge de to t-ene fordi vi ikke hadde kommet så langt, eller måtte skrive aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa i en evighet.

 

Jeg har også en venninne med en datter på åtte år, som kunne mye da hun begynte på skolen. De har trøbbel med å få henne til å føle at hun har noe faglig utbytte av skrive, lese og regne opplæringen. Derimot er det jo mye annet hun lærer, som hun har like stort utbytte av som de som ikke kan lese. Og som du sier, du kan ikke holde dem igjen om de ønsker det. Og det vil man jo heller ikke. Det jeg er skeptisk til er å aktivt gå inn for å lære dem å lese, selv om jeg er enig i at å fremme leselysten ved å lese masse for dem. Å fremme leselyst kan man gjøre uten å lære å lese....

Sier du det, altså? Jeg kan liksom ikke huske det sånn (at det var kjedelig å begynne på skolen). Ha ha ha, fikk ikke skrive streken gjennom begge t-ene? Ha ha, det er bare så utrolig dumt. Slike eksempler har nok jeg også. Var en litt rar pedagogikk de hadde på den tiden. Alle måtte være like langt. Det jeg tror da, er at pedagogikken er litt annerledes nå. Jeg håper det i alle fall! For man kan virkelig ikke hindre dem i å lære. Husker mamma og pappa prøvde det med meg, og det virket jo bare mot sin hensikt! Hva var denne gangetabellen for noe spennende og hemmelig som de prøvde å skjule for meg?!

Hei! Norsklærern her :)

Supert at jenta di liker å skrive og lese! Det er ingenting som heter at barn lærer å lese for tidlig. Man må aldri hindre barn i å jobbe med språket! Da blir det hvert fall kjedelig. Vi som lærere synes det er kjempepositivt med elever som kan dette før de begynner på skolen, og det er faktisk flere og flere som kan lese litt eller mye når de begynner i første klasse. Den enkelte lærer har ansvar for at ALLE elever blir ivaretatt, og får utfordringer på sitt nivå.Skolene går mer og mer bort fra den tradisjonelle undervisninga med å skrive først A, så B osv. Vi jobber mye med data og lesing. Alle elever skal ha tilgang på får bøker tilpasset sitt nivå.

 

Til det andre: Personlig synes jeg ikke du skal rette på ortografien, så fremt hun ikke spør deg om det skrives sånn eller sånn. Dette vil komme naturlig etterhvert, feks når du leser for henne, eller om flere år...

 

Lykke til.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...