Kjerringhelvetet <3 Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Hei, er i ferd med å innføre faste leggerutiner for vesla på snart 3 mnd. Slik ser det ut: -Bad -Tørk, kos -Pysj -Pupp -Nattasang i senga. Dette har vi nå gjort i litt over en uke og det går veldig fint. Tatt det til punkt og prikke hver gang. Men så kommer spørsmålet: Noen kvelder, avhengig av søvnmengde tidligere på dagen, er vesla forferdelig trøtt og sovner enten på pappaen eller meg. Og da sovner hun altså skikkelig dypt. Hittil har jeg vekket henne igjen for å gjennomføre dette ritualet vi har begynt på, men det er ikke alltid like vellykket. Hvordan har dere gjort dette? Skal jeg la henne sove når hun først har sovnet skikkelig dypt, eller skal hun vekkes og bades for enhver pris?
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 14. november 2006 Forfatter #2 Skrevet 14. november 2006 Blæææ... sorry, ammetåke. Ubegripelig formulering, leste jeg etterpå. Hun sovner altså på pappaen eller meg når vi har henne i armene, f.eks når vi sitter i sofaen, FØR vi har lagt oss, og FØR vi skulle ha badet og pysjet henne.
♥Tiny Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 Kanskje hun trenger å legge seg tidligere? Se etter tegn på når hun begynner å bli trøtt og begynn med rutinen da..
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 Jeg husker jeg også stresset litt med dette Men fant fort ut at det er ingen vits i å følge rutinene til punkt og prikke hver kveld. Bare se det litt an i forhold til hvordan dagen har vært. Det er mitt råd
Murmeline Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 Ikke et svar dette dessverre, men når på kvelden gjør dere dette? Må jo begynne etterhvert vi også
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 Bader bare 2 ganger i uka, vi. ellers er leggerutinene de samme. Men det skjer av og til som hos dere at babyen sovner tidligere, og vi har bare lagt han da. Av og til våkner han etter ei kort stund, og da prøver vi å ta leggerutinene da (untatt bad). (4 måneder)
-carina- Skrevet 14. november 2006 #7 Skrevet 14. november 2006 Vi har ikke begynt noen faste leggerutiner, nettopp av den grunn at det varierer litt fra kveld til kveld når han er trøtt... Jeg tror nesten det er bedre og legge henne når hun er trøtt og så droppe natt-rutinene, enn å gjennomføre rutinene for enhver pris. Da kan dere jo risikere at hun blir overtrøtt, og ikke vil sove... Dere kan jo eventuelt ha nattasangen som fast rutine, hun vil jo høre at dere synger, selv om hun er langt på vei inn i drømmeland... )
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #8 Skrevet 14. november 2006 Hei! Før vi ble helt stødig på å skjønne når lillegutt var trøtt, hendte det at han sovnet før vi fikk gjort "rutinen". Vi valgte å la han sove videre og det hindret ikke innføringen av rutinene. Vi har hatt han med på middager o.l. på kvelden etter at han ble vant med kveldsritualet og forsøkt å gjøre de samme tingene der som hjemme og det har gått helt fint- dagen etter er alt i rute igjen. Sikkert litt forskjellig fra barn til barn hvor godt de takler endringer, men hos oss har det fungert helt fint! Lykke til med nye rutiner!
Tigergutt Skrevet 14. november 2006 #9 Skrevet 14. november 2006 Jeg tar det siste først: Hvis jenta mi hadde sovnet før kveldsritualet, så ville jeg bare lagt henne uten å gjøre noe mer ut av det. Er det kvelder hvor vi er borte, og det er sent når vi kommer hjem, så dropper vi også kveldsritualet. Altså, ikke for enhver pris! Vi begynte med kveldsriutale da jenta vår var 2,5 mnd. Hun sov 3 korte lurer iløpet av dagen, og jeg husker jeg stresset mye med at hun ikke skulle sove etter kl 16. Det har jeg gått fra nå! Det hender ofte at snuppa lar seg en lur fra 16.30 til ca 17.15. Har hun ikke våknet da, sørger jeg for å bråke litt med oppvaskmaskin etc, slik at hun våkner. Her hos oss spiller det ikke noe rolle om den siste lurer er kl 16 eller 45 min senere - hun er likevel trøtt når vi starter stelleritualet. Nå er Ida 7 mnd, så vi spiser selvfølgelig grøt før leggeritualet begynner. Ca 18.45 Opp på badet, bruke lang tid på stellebordet før bad (vi bader hver kveld. Ikke fordi behov, men fordi hun elsker det, og blir trøtt og god av det!) Ca 19.15 Inn på mørkt soverom. Gi henne pupp på sengekanten. Jeg synger nattasang mens hun henger på armen min og koser. Så legger jeg henne i sengen. Kysser god natt og sier jeg er glad i henne - sier de samme ordene hver kveld. Oftest sovner hun umiddelbart, hvis ikke nynner jeg den samme nattasangen rolig. Hun sover alltid før kl 19.30 . Lykke til
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 15. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 15. november 2006 ♥Tiny: Dersom jeg legger henne noe særlig tidligere enn 7-8, vil hun stå opp klokka 4 om natta. Så det er for min egen del at jeg prøver å strekke det litt utover kvelden. Som regel går det helt fint, men noen ganger dupper hun bare av uten forvarsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå