Maja i Moss Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Vi vurderer å betale for at det lagres stamceller fra navlestrengen til babyen når den kommer - men så lurer vi litt på hvor nyttig det egentlig er. Kanskje det er litt for lett å tenke "alt det beste for mitt barn," og kanskje det er litt for lett for kyniske bedrifter å tjene masse penger på slike foreldre som oss Er det noen som vet mer om dette?
rødhette* Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Per dags dato vet man vet ikke hvor nyttig det er... Det koster jo utrolig mye.......
Maja i Moss Skrevet 14. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 14. november 2006 Ja, det er det som er greia. Det er latterlig dyrt. Men om ungen kommer ut for noe og ikke kan få hjelp fordi vi ikke prioriterte allerede tilgjengelige muligheter, er ikke det så artig heller. Vanskelig
rødhette* Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 Vi har ikke råd til å bruke så masse penger på det, så for oss er det ikke noe å vurdere... Stiller meg dog skeptisk til å bruke så masse penger på noe man ikke vet om man får bruk for.. Hadde det vært sååå lurt å gjøre det, ville det automatisk blitt blitt tilbudt gratis til alle, tenker jeg... Men det er jo bare mine tanker rundt det. Jeg vet ikke nok om dette, til å uttale meg skikkelig om saken. Du får søke litt rundt på nett og se om du finner ut noe mer. Prøv å finne nøytrale sider, og ikke bare sidene til disse som tilbyr stamcellelagringa Lykke til med avgjørelsen..
Maja i Moss Skrevet 14. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 14. november 2006 Ja, det er atten tusen hos ett firma, ser jeg. Vi svømmer ikke i penger vi heller, så det blir i så fall å nedprioritere noe annet.... hmmm.... Å gjøre noe så kostbart allment tilgjengelig tar litt tid, de gjør ikke det før de er sikre på at det er kostnads-/nytteeffektivt i et samfunnsperspektiv, og det er det jo ikke sikkert at det er selv om man kan være så uheldig å få bruk for det som enkeltperson.
Maisie Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 Hva?! Atten tusen kroner?! Er det noen som har råd til å betale atten tusen for stamcellelagring???
Maja i Moss Skrevet 14. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 14. november 2006 Det er helt sikkert mange familier som ikke har noe problem med det overhodet - det er mange med mye penger her til lands. For vår del ville det betydd at vi måtte ta penger fra noe annet, og derfor lurer vi på hvor mye vits det er i. Hvis jeg finner ut masse lurt kan jeg jo komme tilbake til saken
rødhette* Skrevet 14. november 2006 #8 Skrevet 14. november 2006 Vi hadde måttet tatt opp lån for å få råd til det.. ikke aktuelt, når vi ikke vet om det er noe nytte i det.
marcusw Skrevet 14. november 2006 #9 Skrevet 14. november 2006 Jeg gjorde det med min tredjemann, og skal gjøre det nå med fjerde og sistemann... men det er klart det er mange penger, jeg ser det som en forsikring som jeg håper barna mine aldri kommer til å få brukt for.... ingen vil jo at barna skal blir alvorlig syke. Men det er store fremskritt i stamcelleforskningen, og dette blodet kan være avgjørende for en del sykdommer. For dere som vurderer det kikk inn på www.cryo-save.no for mer info.
Maja i Moss Skrevet 14. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 14. november 2006 Takk Marcus! Har du informasjon fra noen som ikke tjener masse penger på det også?
Maisie Skrevet 14. november 2006 #11 Skrevet 14. november 2006 Tror nok at stamcellelagring kan ha mye for seg i forhold til sykdommer og sånt, men siden prisen er såpass høy, så tror jeg at de færreste benytter seg av det. Hvis det hadde kostet mindre, så ville vel flere ha valgt det. Men det er mulig jeg sier det fordi jeg synes atten tusen er sviiiindyrt.
Mrs. Bouquet Skrevet 14. november 2006 #12 Skrevet 14. november 2006 Det er nok vits, men per dags dato er det lite omdiskutert og lite tilgjengelig, så jeg tror nok det tar litt tid før det kommer for fullt. Blir nok an vanlig greie om ikke lenge, så leng de ikke finner ut at det ikke skulle ha noen funksjon
marcusw Skrevet 15. november 2006 #13 Skrevet 15. november 2006 Les legetidsskrifter, snakk med jordmoren din, søk på nøytrale sider.... helsedirektoratet kan gi info... ja... det er mange som sitter inne med info som IKKE tjener penger på det.
Slaraffenmamma Skrevet 16. november 2006 #14 Skrevet 16. november 2006 Under min utdanning som bioingeniør noen år tilbake var dette et av temaene, men den gang var det i hvertfall veldig omdiskutert. Både fordi man ikke er sikre på om det er høyt nok antall stamceller i navlestrengsblodet til at det vil ha noen virkning. En svale gjør ingen sommer alene . I tillegg synes jeg å huske at det er begrenset levetid på disse cellene (10-15 år?), selv om det brukes cryoteknologi. Det ble vel ansett som falsk trygghet og forsikring for en 6 års tid siden.
Maja i Moss Skrevet 16. november 2006 Forfatter #15 Skrevet 16. november 2006 Hei StMaSt, takk for godt innspill - bra utgangspunkt for videre informasjonsinnhenting.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #16 Skrevet 16. november 2006 ja, mye av diskusjonen går på at det foreligger en risiko for at man ikke har nok celler til å kunne benytte disse i behandling av større barn/voksne i fremtiden. Hadde tenkt meg grundig om før jeg brukte såpass mye penger på dette. Les nøytral informasjon på nett - feks på Bioteknologinemndas hjemmesider. Som det blir sagt over; dette gir fort en falsk trygghet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå