Gå til innhold

celleforandring...

nybakt_mamma

Anbefalte innlegg

har fått beskjed hos legen at jeg har en celleforandring. dette må jeg da videre med til sykehuset. er 10+3 uker på vei. har noen opplevd dette? er litt bekymret. legen sa også at hun hadde sendt prøven videre til s.huset en gang, men fått den i retur fordi jeg er for ung. er 22år. man skal vist være minst 25 for å få testen dette videre. en slags htp -prøve eller noen. ....

Fortsetter under...

Hei!!

Jeg har lette celleforandringer nå, jeg er 23 år. Jeg skal ta nye prøver på sykehuset hver 3. mnd fremover.

Prøvene tas på sykehuset nå fordi jeg er gravid, og legen ville at eksperter skulle sjekke dette da.

Er rart at de ikke vil sjekke dette videre...ikke for å skremme men det kan jo være forstadige til kreft.

Man skal jo sjekke da med jevne mellomrom....synes du skal ta en tur til legen din igjen og snakke med henne jeg. Så slipper du å gå å engste deg.

Celleforandringer er ofte et resultat av en eller annen infeksjon har man funnet ut i det siste. Hadde dette selv i mange år. Var fast inne til test årlig og halvårlig. Det endte tilslutt med en konisering - en laserbrenning av livmorhalsen. Det "positive" med celleforandringer i livmorhalsen er at det tar tid før det eventuelt utvikler seg til noe farligere. Som oftest går det tilbake av seg selv. Jeg vil tro at ingen gjør noe før babyen er ute uansett. Men synes likevel at det er rart at de påstår du er for ung. Dette ville jeg sjekket opp nøyere. Jeg var ikke mer enn 24 år når jeg hadde en konisering. Da hadde jeg hatt celleforandringer siden jeg var 18.

Lykke til og ikke vær bekymret.

Hei Signe_m!

Du kan nok ta det helt med ro, det er veldig vanlig med celleforandringer, men selvfølgelig viktig å sjekke med jevne mellomrom. Fordi det kan være forstadiget til kreft som noen andre også nevnte. Og da er det viktig å oppdage det på et tidlig tidspunkt. I de aller fleste tilfeller er det godartet og forsvinner av seg selv, men jeg syns du skal kreve at de følger opp celleforandringene du har!!

Jeg har selv cellerorandringer og blir fulgt opp hver 3. mnd tror jeg, litt oftere enn ellers pga graviditeten.

Var inne til innvendig UL på sykehuset i uke 7 (pga noe helt annet..) og da ble det oppdaget en cyste som var på 4 cm... Jeg ble jo selvfølgelig drit stressa og redd, men ble veldig beroliget med at det IKKE var noe farlig og at de ikke fjerner dem før de er over 5 cm. Fordi de oftest bare forsvinner igjen av seg selv. Men som sagt, det er viktig at de blir sjekka med jevne mellomrom så de ikke får vokse seg for store.

Håper du ble bitte litt klokere av svaret mitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...