Gå til innhold

Alva, hvor er du? Er det noen som kjenner aliaset Alva?

Anbefalte innlegg

Hei, har noen spørsmål til Alva angående tidskonto ordningen hun har hatt, skulle gjerne vist litt mer om denne! Er det mulig å få tak i henne på ett vis?

Håpefull student med en liten marsspire i magen

Fortsetter under...

Hei du :-)

Nå må jeg ærlig innrømme at jeg er et særs upraktisk menneske som er så heldig å være gift med en praktisk realist som tar seg av slike innviklete ting som økonomien våres ;-) Derfor vet jeg faktisk ikke så fryktelig mye om tidskontordningen heller, det var min mann som både hadde den og ordnet med det. Jeg måtte i hvertfall ta de første 6 ukene slik mor må uansett selv om jeg egentlig var 100% student på det tidspunktet. Deretter overtok han hele min permisjon, altså 100%, men i stede for å ta alt ut på en gang, så fikk han ordnet det slik at han brukte 50% tidskonto over et lenger tidsløp, akkurat hvor lenge det ble husker jeg ikke, men det var i hvertfall over 14-15 mnd, det skal jo bli det dobbelte av den opprinnelige permisjonslengden. Tror dere rett og slett må ta dette opp med trygdekontoret deres, så vil de helt sikkert veilede dere til hvordan dere må gå frem for å søke om dette. Tror ikke dette er en så veldig vanlig løsning og det var til og med snakk om å fjerne tidskontoen, men jeg vet ikke om det er blitt gjort? Du får ha lykke til i hvertfall! :-)

Er du selveste Alva?! :)

Det var fint at du svarte :) Er du også student?

Det som var så genialt med ditt opplegg, var at du hadde den ordningen som du beskriver ovenfor, pluss fødselspenger! Altså dobelt opp med fri og penger!! :)

Hvordan hadde dere det i forhold til fødselspenger og fødselsstipend?

Hvordan fikk dere til den ordningen?

Selveste Alva? Hehe... Du får meg til å føles om en superstjerne eller noe sånt nå ;-) Jøss, den der kommentaren skal jeg huske på tunge dager!

Ja ordningen var faktisk helt fantastisk genial, skjønner ikke at andre ikke har oppdaget den jeg? Men skal som nevnt ikke ta kreditt for det selv da, var min mann som fant ut av det. Jeg fikk fødselsstipend fra lånekassen (selv om jeg studerte) + engangsstønad og han fikk fødselspenger, dvs at hver mnd fikk han 50% fødselspenger og 50% lønn, tror det ble noe kluss når det kom til det med halv skatt og feriepenger og slikt, men det gikk sånn noenlunde opp i opp. Så han var hjemme 2-3 dager i uken og koste seg med småen mens jeg leste og skrev oppgaver og fikk litt avkopling på å være mamma. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg så mye mer enn dette, dere må nesten høre med trygdekontoret om hvordan dere går frem, vet det var dem min mann snakket med. Si dere vil at han skal overta din permisjon pga at du er fulltidsstudent og at dere vil benytte tidskonto, 50% over en lenger periode.

Hei, ble litt ivrig her nå :)

Jeg og samboeren min har vert i kontakt med trygdekontoret angående tidskonto, men de virker ikke så veldig oppdatert i forhold til lånekassen sine ordninger.

Slik jeg har forstått det på noen av dine tidligere innlegg, er at dere har hatt tidskonto der din mann tok din permisjon(100%),og jobbet 50% med 100% lønn(dvs at han utvidet 29 uker til 58 uker med tidskonto), og at du samtidig fikk 100% fødselsstipend fra lånekassen.

Stemmer dette? I så tilfelle, hvordan har dere fått til en sånn ordning?

Kan du høre med din praktiske realist av en mann om det var slik ordningen var? ;)

Sånn vi har forstått reglene, så vil jeg miste fødselsstipendet hvis han tar min permisjon...

Annonse

Da har jeg snakket med ham her (han kom nettopp hjem) og han sier at dette som du oppsumerer stemmer. Han ba meg gi deg følgende link:

http://www.nav.no/page?id=332

Men dere har kanskje lest denne alt?

Jeg fikk 100% fødselspenger fra lånekassen, men vi vet jo ikke om reglene er blitt endret de siste 2 årene da, skulle jo ikke tro det? Jeg spurte dem i hvertfall da vi skulle gjøre dette og da sa de at det ikke hadde noe å si, jeg hadde krav på fødselsstipendet uansett.

Min mann anbefaler også at din samboer/mann tar dette opp med arbeidsgiver og forklarer at arbeidsgiver kan velge å enten utbetale 50% lønn eller 100% lønn og sende krav til trygdekontoret om de 50% som trygdekontoret skal stå for, vi hadde den første løsningen. Han sier også at da han spurte om dette måtte vårt trygdekontor faktisk ringe to andre trygdekontor for å finne ut av dette fordi han som jobbet der aldri hadde vært borti dette før, så det er tydeligvis en uvanlig løsning... Hvordan dette løses praktisk kommer vel litt an på din mann sin arbeidsplass, men han skal jo ha krav på dette da.

Håper dere finner ut av det for dette er en utrolig bra løsning! :-)

Dette høres lovende ut! :)

Håper at vi kan få til det samme opplegget, da er det jo virkelig håp om å kunne få fullført studiet til planlagt tid!! :)

Bare en siste ting... Måtte du ringe og avklare med lånekassen for å avklare at du skulle få utbetalt 100% fødselsstipend når din mann hadde hele permisjonstiden?

Eller er dette noe som vil gå av seg selv?

Tusen takk for all hjelp!!!!

my superstar hehe... :) :)

Jeg måtte ikke ringe, men gjorde likevel fordi trygdekontoret ikke hadde peiling ;-) Greit å ha det avklart liksom. Det tar jo bare en telefon for å spørre, eller bare man må jo stå i telefonkø i en evighet, men dog, men kan ikke tenke meg at reglene skal være endret på dette siden det er så uvanlig at slike ting blir gjort.

Bare hyggelig å være til hjelp! Hva har man ellers superstjerner til? *fnise*

Skal ta meg en telefon til lånekassen, og sende samboer til arbeidsgiver og trygdekontoret :)

Kjekt å finne så god hjelp i andre kommende mødre, på chat!!

Lykke til videre i svangerskapet!!

(Jeg er 25 uker på vei nå, med førstemann som du sikkert skjønner :)

Stor og enda større tusen takk til superstjerna!! hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...