Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 sambo har 9000 i mnd som må gå til strøm, mat, husleie ++.... jeg har ingen jobb og ingen intekt. hvordan skal vi greie oss når vi blir tre? må jeg virkelig flytte ut for og få råd til dette? huff...
Vibeke28(fått to jenter) Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Huff.. ingen lett situasjon... Men kan du høre med sosialkontoret tro? Sett opp en budsjett.. og hvis på papir hva dere sitter igjen med.. Så vil jeg nesten tro dere vil få litt hjelp til du kan gå ut i jobb... Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 det har jeg ikke tenkt på egentlig.. men jeg har termin i april og kommer jo til og måtte være hjemme ett år med babyen. spørs om de vil betale for det.. er så bekymra.. ingen lett hverdag her når det er så mye bekymring for begge to...
Gjest Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 skjønner deg kjempe godt.. var selv på sosialen her om dagen for å spørre om hjelp men de kunne ikke hjelpe meg siden jeg bor sammen med sambo..og de måtte se på hans intekt ..å da får vi ikke den hjelpen for han tener såpass at vi klarer oss..NÅ...men ikkke når den lille kommer... er så forbanna over systemet..
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 Dere vil få hjelp på sosialkontoret dersom deres samlede inntekter er lavere enn de satsene de har i din kommune for livsopphold og husleie for en familie på deres størrelse. Jeg jobber på sosialkontor, og i vår kommune ville dere fått en samlet sats på ca 12000,- for livsopphold og husleie, strøm kommer da i tillegg. Så hvis dere hadde bodd i vår kommune ville dere fått ca 3000,- i måneden og i tillegg dekket strøm. Men det kreves jo at andre muligheter skal prøves, f.eks. om samboeren din kan gjøre noe for å heve inntekten sin(ekstrajobb eller noe). Også må dere søke bostøtte, som gis husstander med lav inntekt. Vi ville også forventet at du søkte jobb når barnet fylte ett år. Fra trygdekontoret vil du ikke få annet enn ordinær barnetrygd så lenge du er samboer, men du kan søke en engangsstønad som gis familier med lav inntekt, den er på ca kr 33000,- og i vår kommune pleier mødrene da å få reservert kr 15000,- til innkjøp til barnet mens resten må brukes på livsopphold osv. Råder deg til å ta kontakt med kommunen din og trygdekontoret for å få mer råd og veiledning der. Tallene kan nemlig variere fra sted til sted. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #6 Skrevet 16. november 2006 Det er ikke bare familier med lav inntekt som får engangsstønaden. Alle som ikke har krav på fødselspeng kan få det. Jeg som går på rehabilitering kan få det, uansett hva mannen min tjener. Videre vil jeg bare si at til henne som har dårlig råd, at søk hjelp på sosialen. Men du MÅ ikke gå hjemme i et år etter fødselen... Er ingen regel det. Jeg regner med å måtte begynne å jobbe litt når barnet mitt er 7 mnd, for da får je ikke rehab.penger lenger. Men litt pengehjelp må dere da ha i begynnelsen i hvertfall. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #7 Skrevet 16. november 2006 hei! jeg var i samme situasjon som deg da jeg ventet førstemann. men jeg fikk sommerjobb, og etter det gikk jeg hjemme til fødselen. Det gikk greit, fikk engangsstønad. da småen var 5-6 måneder tok jeg en del ekstravakter da jeg klarte å få barnevakt. vi har klart oss veldig bra! er veldig stolt for at vi har fått det til å gå rundt. gode råd som er gitt her ser jeg, så dere vil nok få støtte på en eller annen måte! lykke til videre!
Tommage♀♂ Skrevet 16. november 2006 #8 Skrevet 16. november 2006 Hca om du får deg en kveldsjobb, så kan du være hjemme på dagen og din sambo hjemme på kvelden? På den måten får dere 2 inntekter men slipper barnepass!
Gjest Skrevet 16. november 2006 #9 Skrevet 16. november 2006 Eller samboern din kan jobbe mere, 9000 i inntekt, det er vel ikke en deltidsjobb engang?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #10 Skrevet 16. november 2006 nei, han jobber fra klokken 8 til 16 hver dag.. han leter etter ny jobb nå for vi kommer ikke til og greie dette.
Gjest Skrevet 16. november 2006 #11 Skrevet 16. november 2006 Huff så leit, men det er jo elendig lønn. Krysser fingrene for at han får noe annet -og at det ordner seg for dere altså
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #12 Skrevet 16. november 2006 Jeg regner med at samboeren din får 9000 utbetalt etter skatt. Hvis dere registrer dere som samboere som dere forsovidt vil bli regnet som etter dere får barnet vil han kunne bruke ditt minstefradrag siden du ikke har noen inntekt, det utgjør nok iallefall 2000kr i mnd ville jeg tro, hør med skattekontoret.
kom-som-bestilt Skrevet 16. november 2006 #13 Skrevet 16. november 2006 Det kunne ikke vært en idè at sambo var hjemme i permisjonstiden, mens du jobbet? Eller evt studerte, da ville du likevel kanskje ha litt mulighet til å være hjemme på dagtid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå