Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #1 Del Skrevet 14. november 2006 Ser det er flere enn meg som sliter med jobben ang. sykemelding, dårlig samvittighet og problemer med forståelse. Jeg er nå i uke 26, jobber i barnehage og 100% sykemeldt. Har slitt forferdelig med kvalme og dårlig form de første mnd, var noe sykemeldt, men kom meg tilbake på jobb igjen. Desverre ble det for mye for meg, klarte ikke å jobbe fullt, ble helt gåen. Var i en periode sykemeldt 50% og så 20%, for å se om det gikk. Da jeg nå ble sykemeldt igjen var jeg så sliten fysisk at det gikk utover psyken også. Kvalmen er tilbake og jeg spydde som bare det dagen før jeg gikk til legen igjen. Har ikke lagt på meg et gram, og jeg har ikke så mye å gå på fra før. I tillegg har jeg da altså fått problemer med bekkenet,- vondt i ryggen, hoftene og nedover beina. For det første vil sjefen ha meg tilbake i jobb,- det er jo smigrende det,- men jeg føler bare at jeg ikke klarer! Nå vil også legen at jeg skal prøve å jobbe litt... Han sier at trygdekontoret krever at jeg skal tilbake i jobb, før jeg skal ut i permisjon..? Sjefen sier at de skal tilrettelegge for meg på jobben. Men noen dager kommer jeg meg nesten ikke ut av senga.- og i en barnehage er det faktisk full fart hele dagen. Jeg blir helt sprø av dette! Dessuten så jeg ikke til noe tilrettelegging da jeg var på jobb, men dårlig både her og der. Jeg går hos manuell terapaut to ganger i uka nå,- Både hun og jordmor synes ikke jeg skal jobbe slik jeg er nå... Jeg forstår ingen ting,- Hvordan kan alle disse si forskjellig? Dette er mitt første barn, og føler meg ganske usikker på hva som skjer, hva jeg bør gjøre og hva jeg kan kreve. Føler at jeg svikter som arbeidstaker! Er jeg en pingle? Anonym Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
cardia Skrevet 14. november 2006 #2 Del Skrevet 14. november 2006 du må husk at det er du som kjenner kroppen din best,å ikke legen din. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7086761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
idamin Skrevet 14. november 2006 #3 Del Skrevet 14. november 2006 Heia! For det første så synes jeg ikke du er ei pingle, du er gravid med BL!!! Stor forskjell der! Jeg har selv BL for tredje gang, så jeg har litt erfaring med det, jeg er også arbeidsleder i en mellomstor bedrift. Og mitt svar er igrunn ganske enkelt, det er veldig vanskelig å tilrettelegge for BL-plager nettopp fordi dagsformen er såpass varierende. Det som jeg synes er den beste løsningen er å få arbeidgiver til å skrive til legen din, evt også til trygdekontoret, og informere om at tilrettelegging av arbeidssituasjonen er forsøkt uten hell. Få manuell terapauten til å skrive til legen din å informere om at hun synes det er saboterende for behandlingen at du skal være i jobb. Trygdekontorene er generelt positive til sykemelding når aktiv arbeidsituasjon motvirker effekten av behandlingen. Alternativt kan du be om et møte med saksbehandler på trygdekontoret å selv forklare hvordan arbeidet svekker helsen din. Samt at du frykter at hvis du tvinges til aktivt arbeid nå, så er det en reell risiko for langvarige plager, også etter fødselen. BL er en diagnose som det fremdeles gjenstår mye forskning på, men det de aller fleste leger og behandlere ser ut til å komme frem til er at ro og hvil kombinert med moderat aktivitet er den beste behandlingen. Du skal tross alt være i stand til å ta deg av barnet ditt etter fødselen også! Ønsker deg uansett lykke til, og mitt beste råd er at du lytter til kroppen din og "står på ditt" for å få en best mulig hverdag. Graviditet er ingen sykdom, men det er faktisk BL! Klemz Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7087001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #4 Del Skrevet 17. november 2006 Tusen takk for gode råd. Skal til legen i dag, og gruer meg veldig! Føler det nesten som jeg syter, og ikke blir helt trodd. Men tror nok at jeg ikke får frem hvor vondt jeg til tider kan ha, og at det er derfor han er i tvil. Jeg er så redd for å virke pinglete! Jeg får bare krysse fingrene og håpe han forstår hvordan jeg har det. Eller så får jeg ta en prat med manuell terapauten igjen. Klem:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7121592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandarinmamma Skrevet 17. november 2006 #5 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg forstår deg kjempegodt! Det er vanskelig nok å godta selv at man ikke klarer å jobbe når man er gravid, siden graviditet som kjent ikke er noen sykdom... Sant nok, men som noen sa over her så er bekkenløsning faktisk det! Mange av oss som synes det er ekkelt å ymte frempå til legen om at man trenger sykemelding, så jeg synes veldig synd på deg som ikke får den støtte du trenger av legen din når du trenger det. Kjenner godt følelsen av å føle seg pinglete, selv om man innerst inne vet at det ikke er sånn. Det er bare dette her om at man liksom skal fungere som vanlig mens man er gravid... I enkelte land skal man slippe alle slags gjøremål de ni månedene man går gravid, storfamilien avlaster en. Ikke rart folk er mindre plaget med bekkenløsning under slike omstendigheter. De fleste bør absolutt foreta visse justeringer i aktivitetsnivået sitt når man skal ha barn, og noen må det i større grad enn andre. Håper virkelig at det går bedre hos legen i dag! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7124429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #6 Del Skrevet 17. november 2006 Takk for det:) Men det gikk ikke bedre! Er sykemeldt to uker til, så må jeg tilbake på jobb. Er skikkelig frusrert nå! Jeg jobber i barnehage, og skjønner ikke hva jeg har der å gjøre! Kanskje det hadde gått hvis jeg kunne sitte på et kontor, med ro rundt meg, og styre mitt eget tempo,- Men barnehage! Der går det unna hele dagen. Jeg må bare innrømme at støyen også bekymrer meg,- Det er slitsomt når man er i dårlig form. I tillegg til smerter i bekkenet, skjønner jeg ikke helt hvordan dette skal gå... Legen sier at slik er reglene! Hvis jeg ikke jobber før jeg går ut i permisjon, kan jeg miste fødselspengene..? I det man nå kaller inkluderende arbeidsliv, skal man gradvis tilbake i arbeid, ettersom hva man klarer. Men jeg skal da ikke være borte for evig! Jeg kommer tilbake når permisjonen er over... Det høres ut som det er et problem å få meg i arbeid! Jeg vil gjerne jobbe, men akkurat nå er jeg ikke helsemessig i form til det. Jeg vet om ei som var sykemeldt hele svangerskapet, uten å miste disse pengene,- En annen var sykemeldt fra 3.-4- mnd og til permisjonen startet... Jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke gjelder meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7126302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandarinmamma Skrevet 17. november 2006 #7 Del Skrevet 17. november 2006 Synes det høres VELDIG rart ut at du skal måtte gå tilbake i jobb for å ha rett til fødselspenger!!! Det er jo mange som ikke er i stand til å jobbe i en kortere eller lengre periode frem mot fødselen... Du kan jo få problemer også etter fødselen hvis ikke det blir tatt hensyn til tilstanden din nå! Jobbe i barnehage!! Synes det høres ut som en umulig jobb å gjennomføre med bekkenløsning. Jeg ville i hvertfall føle det veldig vanskelig å gå rundt der og ikke kunne løfte et barn, hjelpe det med å kle på seg osv. Kan ikke skjønne hva du skal kunne gjøre der i det hele tatt nesten... Kanskje du burde ta kontakt med en annen lege for å få en annens vurdering? Hva skjer om to uker da, er det ingen bønn, eller vil det virderes om du kan få flere uker? Det hender jo at legene ikke vil skrive ut sykemelding for så lang tid fremover. Jeg føler veldig med deg! Slitsomt å føle at man ikke blir trodd når man nesten føler at man også må overbevise seg selv... Vet litt om det! Men hør på andre mennesker rundt deg som forstår situasjonen din, og ikke gi opp! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7126882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #8 Del Skrevet 17. november 2006 Legen mener faktisk at jeg skal tilbake på jobb om to uker! Tror jeg har vært skikkelig uheldig med legen min jeg... Har lest litt på de andre debattene her inne, og det er jo flere som er sykemeldt i tre-fire mnd før de går ut i permisjon,- så jeg skjønner ikke hvorfor ikke jeg kan være det!? Veldig rart! Han mente jeg kunne prøve med aktiv sykemelding først da, for å se hvordan det går. Men må si jeg ikke skjønner hvorfor? Hva skal jeg gjøre der? I dag har jeg vært skikkelig frustrert, og tror nok ikke jeg orker å gå gjennom dette en gang til! Jeg får føde denne ungen, og komme meg tilbake på jobb så fort som mulig, og holde meg der til jeg pensjoneres,- Da må vel alle bli fornøyde med meg!? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7128809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #9 Del Skrevet 17. november 2006 Beklager nå var jeg teit, men er så frustrert! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7128916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
idamin Skrevet 17. november 2006 #10 Del Skrevet 17. november 2006 Heia igjen Synes det høres ut som du burde kontakte en privatlege,jeg. I de fleste byer er det kvinneklinikker/Gynokologklinikker som spesialiserer seg på bl.a gravide og deres "problemer". Her vil du nok møte mye mer forståelse og få mer vettuge råd, du må riktignok som regel betale 600-700kr for en konsultasjon, men det kan nok absolutt være vel anvende penger. Hvis du bor i nærheten av Drammen så kan jeg på det sterkeste anbefale Gynokologklinikken, der har jeg gått i tre svangerskap og er knallfornøyd!! Ang rett til permisjons-penger så er det det rareste svaret jeg har hørt!!!! Ville sjekket med det lokale trygdekontoret, var jeg deg. Mener å huske at alle som har hatt fast arbeid de siste 6 mnd før permisjon har full rett til permisjons-penger, og likestilt med fast arbeid er sykemelding. Jeg har forøvrig gått sykemeldt (bekkenløsning med gang-vansker som det så fint heter) i 6.5mnd for så å gå direkte over i perm. Mine to første barn kom med ett års mellomrom og da gikk jeg direkte fra perm til sykemelding og så direkte til perm, var ikke i arbeid en eneste dag i mellom.... (BL er forresten noe skikkelig herk, så fikk jeg med det:-) Lykke til, BL er ikke for pyser så ikke vær redd for å beskrive situasjonen som den faktisk er! Man får ingen medaljer for å slite ut egen helse... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7130175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #11 Del Skrevet 19. november 2006 Takk for svar og råd. Jeg skal ringe litt rundt på mandag å snakke meg bla. jordmor og trygdekontor. Skjønner ikke hvorfor ikke de samme reglene ikke skal gjelde for meg... Klem fra meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7143173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sneipen Skrevet 19. november 2006 #12 Del Skrevet 19. november 2006 Hei. Jeg blir skikkelig irritert av denne legen din jeg! Sykepenger er det samme som lønn med hensyn til svangerskapspenger!!! Legen din har ingenting med å "true" deg tilbake i jobb ved å si at du kan miste svangerskapspengene dine. BARE TULL! Tro meg, jeg vet. Jeg har vært gjennom både jobb, sykepengetid OG attføringsperoide før jeg fikk førstemann, og siden jeg hadde gått på sykepenger i 6 av månedene før fødselen, fikk jeg rett på svangerskapspenger. Altså: selv om jeg på fødetidspunktet gikk på attføring (som IKKE gir rett til svangerskaps-penger). Jeg holder med de over meg her som anbefaler deg å anskaffe deg en annen lege. Lykke til! Hilsen en annen BL-plaget! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7148761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
WiccanGirl Skrevet 5. desember 2006 #13 Del Skrevet 5. desember 2006 Jeg er selv plaget med BL, og var før det sykemeldt pga kvalme. Jeg jobber i barnehage, og går på aktiv sykemelding. Jeg er på jobb 3timer 3dager i uken, og da gjør jeg andre oppgaver enn det jeg gjør der til vanlig. Det er ikke noe problem i det hele tatt. Jeg sleit også med skyldfølelse o.l., pluss at jeg har en helt usamarbeidsvillig sjef.. Men etter jeg fikk legen til å ring sjefen min, så gikk det i orden. Man må jo bare stå på krava!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7086324-er-det-noen-som-kan-gi-meg-gode-r%C3%A5d/#findComment-7350943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå