Gå til innhold

Ni mnd og vil ikke spise.. trenger råd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg rett og slett fortvila. Gutten er ni mnd og ikke nevneverdig interessert i mat. Han er ikke spesielt tjukk heller.

Noen som har noen gode råd? Noen jeg kan kontakte? Bortsett fra hs? Rådene derfra har ikke fungert særlig...

I dag har han ikke spist noe annet enn mm. På en "god" dag spiser han til sammen en porsjon grøt, et halvt glass med fruktmos, to skjeer tran (5ml), og thats it.

Har forsøkt med avocado, men nei. Har også gitt ulike typer grøt (alle fra nestle). med og uten frukt, tilsatt malt eller fruktmos..

Banan brekker han seg av, gulrot/potet blanding grøsser han av..

Stusselig lite detta her. Har tatt det med ro, men nå blir jeg snart bekymra. Skal veie og måle han denna uka - spent på det. Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn hadde vi også det, ville ikke ha mat! Det hele ordnet seg da hun var ca 1 år. Da var det godt med mat. Ennå er hun slik at hun spiser i perioder og nå er hun 16 måneder. Er ikke en tungvekter, men følger sin egen kurve og er sunn og frisk :-)

Det er ingen barn i Norge som sulter ihjel, det sa bestemor til meg da jeg var fortvilet over spisinga :-)

Skrevet

det pleier å gå seg til rundt ett år vennen min - og kompisen til lillegutt ser ut til å spise mer enn ham av fast føde ja - prøv hipp eller småfolk mat - mange babyer liker godt småfolk sin - den skal vi prøve ut en dag.

Skrevet

Hei! Gullet mitt er snart 9 måneder og hun også er ikke så veldig interessert i mat, særlig middagen. Hun spiser grøt og frukt, men ikke så mye, brød spiser hun,men ikke mye! Jeg lager alt mulig middag til henne, men hun spiser ikke mer enn 5-6 teskje.

Det eneste råd jeg kan gi deg er bare å prøve å tilby han forkjellig mat, la ham smake, det gjør ingenting om han ikke vil spiser. Gi han brød biter i handa og la han putter det i munnen selv. Ikke gi opp, han spiser til slutt. Jeg har sluttet å bekymre jeg, ingen vits å tvinge mat i henne, da kaster hun opp alt. Hun er blid og ser veldig fornøyd ut og er frisk!

Skrevet

Gutten min begynte å spise for ca tre uker siden, da var han nesten 11 mnd. Før det ville han ikke ha NOENTING, max fem smuler brød. Plutselig en dag ville han ha suppe, og fra da av spiste han moset middag. Vil ikke ha noe på glass, bare hjemmelaget. Grøt er helt umulig, fruktmos også. Tror rett og slett at alle barn er forskjellige, så ikke bekymre deg. Plutselig en dag spiser han. Som mamma sa til meg: "jeg kjenner ingen voksne som ikke spiser" :-)

Fortsett å prøve forskjellige typer mat, og ikke fortvil.

PS: fikk utrolig dårlig hjelp fra helsesøster. Hun sa bare at det var veldig uvanlig at han ikke spiste noe (takk for den!) og ramset opp hva jeg kunne prøve. Jeg hadde prøvd alt unntatt yoghurt. Da lyste hun opp, og sa at DET måtte jeg prøve.

Skrevet

Tusen takk for svar!:)

Godt å se at det er flere som har det på samme måten. Blir litt roligere av at det faktisk finnes babyer som ikke gafler innpå alt de blir tilbudt;)

Takker for gode råd også! Prøver alt sammen:)

Ringte forresten Nestle for å høre med de. Der ble jeg blant annet anbefalt å gi Grønnsaker m / kalkun. De fleste likte visst den veeldig godt. Ikke Guffen selvfølgelig;)

Så nå skal jeg prøve litt av hvert fra Småfolk, og så kommer jeg til å forsøke å lage middagsmat fra scratch til han. Kan jo hende han ikke liker Nestle sin mat?? Hvem vet.

Han skal også få brød, og så skal jeg kjøpe slik nett til å putte mat oppi (etter tips fra vår alles Blomman:).

Ha en fin-fin dag med knøttene deres:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...