Gå til innhold

Nattavvenning alene eller med far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er klare for nattavvenning - trenger ikke melk om natten så det er nå bare kos, og det orker ikke mor stort lenger...Vi lurer på å forsøke oss på en nattavvenning der han bare får trøst og evt. litt vann om han våkner. Lurer på om mor kan gjøre det alene eller om det bør være far som står for det? Far skal tidlig opp og jobber mye, så best for alle om han bare behøver å ta en natt i helgen. Tenkte å begynne på fredag og så håpe på bedring etter et par dager. Noen med erfaring på dette som kan komme med noen tips?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror at om en skal avende så er det viktig at det er mor som gjør det. en venninde av meg fulgte rådene om dette fra midtimellom klinikken. det føles mindre smertefult for barnet da..om mor er der og koser hele tiden...

jeg har tenkt at lille_f skal finne ut av det selv, så jeg har ikke erfarig....men jeg ville i alle fall valgt dette om det hadde vært nødvendig for meg å avnede ham!

• 3 uker senere...
Skrevet

heihei!

Vi har akkurat avvent vår 7mnd baby med nattmaten. Vi forsøkte at jeg koste med han, til han sovnet igjen uten å gi han mat. Jeg fikk roet han og han sovnet nesten, men i siste sekund startet han å skrike igjen. Fosøkte å gi han vann på flaske, og kose masse med han. Holdt på sånn en time eller halvannen. Det endte med at både faren hans og jeg gikk ut i stua og stålsatte oss for Ferber metoden.

Faren forsøkte å gå inn etter tre minutter, roet han og gikk ut igjen, så fem minutter, så syv, og så sov han, og våknet ikke før kl 6 igjen. Natten etter våknet han ett igjen, jeg forsøkte å roe han, men han sovnet ikke nå heller som i dagen før. jeg la meg på sofaen og faren hans roet han, og ventet i 3, 5 og syv minutter, så sov han igjen.

Samme skjedde dag 3, jeg gikk ut av rommet, faren hans la seg i sengen vår igjen og dyttet inn smokken hvis den falt ut og han startet å gråte, etter 15 min kunne jeg gå inn å legge meg igjen. Nå er vi på dag 6 og lillemann sover fra 19 til 6 uten å våkne opp :-)

Vi er jo ikke garantert at dette holder seg, men det ser lyst ut nå! Kan si at de minuttene vi ventet de to første nettene var utrolig lange, men tror ikke han har fått noen psykiske problemer som noen mener av Ferbers metode :-)

Lykke til, og vet bare at dette fungerte for oss, men det er jo ikke sikkert det fungerer for dere. Vi føler ihvertfall at det var enklere da jeg ikke var i rommet og luktet melk.

Skrevet

I "No-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley er det tips for hvordan man kan natt-avvenne uten gråt.

Ellers må jeg bare skryte litt av samsoving: ved å samsove med jenta mi, ble nattamming bare koselig og ikke slitsomt. Jeg mistet veldig lite nattesøvn av det. Kunne bare amme i halvsøvne i noen minutter, før vi sovnet igjen begge to.

Er du helt sikker på at du vil natt-avvenne? En ulempe med å natt-avvenne er at det kan bli vanskeligere å få ham til å sovne igjen når han våkner på natten. (Hos de fleste jeg kjenner som har nattavvent, har barnet senere våknet om natten flere ganger, og de har hatt problemer med å få barnet til å sovne igjen).

Hos oss går det veldig lett å få jenta mi til å sovne igjen dersom hun får pupp - hvis ikke tar det lang tid.... Derfor har det vært best for søvnen min å fortsette å nattamme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...