Gå til innhold

lapraskopi...........?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hatt lapraskopi? Fikk beskjed av min gynekolog at jeg kunne ta det hvis det nå viser seg at min sambo´s svømmere er ok. Fikk beskjed om å ta smertestillende først fordi det kan være vondt.. Angst....!

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm. Har aldri gjort det, men slo opp i medisinsk ordbok. Der står det: laparoskapi, undersøkelse av bukhulens indre ved hjelp av et rørformet instrument som stikkes inn gjennom bukveggen..

Kan jo høres itt ubehagelig ut, da. Men hadde det vært veldig vondt ville du nok fått det du trenger av smertestillende.

Skrevet

Hva??? Står det det??

jeg visste nemlig ikke hva det het så jeg spurte her inne for noen dager siden og fikk "lapraskopi" til svar.

Min gyn kaldte det for en gjennomstrømningstest, men jeg bor i Danmark for tiden så jeg visste ikke hva det het hjemme.

Fikk beskjed om at det skulle sprøytes inn kontrastvæske i egglederne for å sjekke om de fungerer som de skal.

Hørt om det da?

Skrevet

Det jeg ikke skjønte er: Du måtte få smertestillende før laproskopi fordi det er vondt??? Lap tas under narkose... og kan være smertefullt etterpå... Det blir brukt en slags gass for å blåse opp magen, og den gassen setter seg gjerne i skuldre o guner ribbeina. En kan også ta røntgen av eggledere under denne operasjonen.. Men en får med seg smertestillende hjem fra sykehuset, og en er på bena fort igjen.

Skrevet

jeg skjønner ingenting selv. Gyn sa ingenting om narkose, bare at jeg skulle ta 2-3 smertestillende før jeg kom. Kanskje det ikke er Lapraskopi jeg skal til? Fikk jo vite her inne at det var det det het. Gjennomstrømningstest av egglederne sier gynekologen.. (Dansk)

Er helt forvirret nå..

Skrevet

Om det er Lap det heter vet jeg ikke men det du beskriver tutta:) er samme som jeg har gjort.

Du tar smertestillende litt før du skal inn,(dette fikk jeg av gyn en halvtime før jeg skulle inn) Det de gjør er å fylle på en kontrastvæske gjennom et rør som gyn fører inn i skjeden som vil renne igjennom egglederene.Da vil de finne ut om de er åpne eller tette.Dette var ikke vondt bare litt ubehagelig,kunne fint gjort det en gang til!

Håper du du skjønte litt mer nå:-)

Lykke til det går bra!

Skrevet

Ååååå, tusen takk! Nå ble jeg både lettet og nesten litt glad(?).

har vært så bekymret for at dette VIRKELIG var vondt.

Takk for svar alle sammen, dere er supre!

Klems

Skrevet

Gjennomstroemningstest for aa se egglederne med kontraktveske er ikke laparoskopi! De sproeyter kontrastvaeske inn i livmora og ser paa roentgen hvordan egglederne fylles opp eller om det er noe i veien og de ikke er gjennomtrengbare.

Det er det som gjoeres her i allefall.

Skrevet

det er ikke altid en får narkose for lap!

hra hørt om noen som får d og noen som bare får lokal bedøvelse

Skrevet

Heia!

Laparascopi er en kikkhullsopeasjon gjennom abdomen. De går inn gjennom navlen din med kameraoptikk for å inspisere forholdene. Da vil de eventuelt se om det foreligger misdannelser på livmor,eggledere eller eggstokker. Dette krever alltid narkose.

Skrevet

ella-79!!!

amen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hei Tutta!

Æ har fått utført laparoskopi... ikkje mindre enn 3 gang på nån år. Man får tilbudt narkose eller spinalbedøvelse. Æ har alltid hatt narkose førr å¨sleppe å få me mæ nakka. Æ har nån små, nesten usynlige arr på magen (1-2 cm) og æ kom mæ fort etter det. Lå i nån tima men kan opp å gå samme dagen hvis formen ellers e bra. Man bli smertelindra på sykehuse. Man gjør laparoskopi førr å se om man har cysta, endometriose eller nån form for sammenvoksninge (som æ trur ofte kan komme etter operasjona) Hvis man har nakka, så vil dem operere det bort samtidig og da e jo straks sjansen bedre tel å bli gravid. På min siste operasjon førr nån måneda sia, gjorde dem også ei sånn gjennomskylling med kontrasvæske. Det va førr å se at begge eggledera va åpen. Også en meget bra utredning å få dersom man prøve å bli gravid.

Lykke tel!

Skrevet

kronisk bansjuk

Tusen takk for info. Er bare så glad for at man kan spørre seg frem til ting her inne. Helt genialt!

Da du fikk gjennomskyllingen, fikk du smertestillende? Var det vondt?

Tror jeg skal gjøre det siden jeg har fått tilbudet. Har sjekka alt annet med meg, så det er det eneste som gjenstår. Da vet jeg i hvert fall at det er sambo det er noe galt med hvis det fremdeles ikke lykkes for oss.

Skrevet

Hei!

Det du skal på heter hysterosalpingografi, og da finner man ut om egglederene dine er åpne eller tette.

Jeg har tatt det selv, og fikk høre at det skulle være litt ubehagelig.

Jeg tok ikke noe smertstillende, og synes heller ikke det gjorde noe vondt (det varierer sikkert fra person til person). Det er sikkert viktig at du klarer å slappe av i underlivet, for da gjør det sikkert minder vondt.

Det går fort og greit, og når du reiser deg etterpå, renner all kontrastvæsken som de har sprøytet inn, ut igjen!

Følte meg passe lur der jeg sto med en sykehustrøye oventil, og med naken underkropp som det rant ut av:)

De ga meg noe å tørke med, og et bind, og så var jeg ferdig med det.

Helt greit. Omtrent samme opplegg som en vanlig gynekologisk undersøkelse.

Du trenger ikke grue deg!

Nå vet du en del om det. Lykke til!

Beste hilsner fra

Skrevet

Thanx!!

Nå er jeg faktisk helt rolig.. Hurra!

Klems

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...