Gjest Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 Jeg har spist det i svangerskapet. Bare sørg for at den er helt fersk.
tessa 82 Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 Ja, men den bør være ganske fersk...!
makkapakka med spire Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 Spurte jordmor om dette og hun sa at vi kunne spise røkelaks om den var helt fersk, eller hadde vært i frysen mer enn et døgn
Tvillingmamma Mars07 Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Man får høre at det er så mye man ikke kan spise, fenalår, røkelaks, reker, blåmuggost etc. Men regelen er at så lenge det er ferskt, så kan du spise stort sett det du vil. Hvordan overlevde kvinner graviditeter før i tiden? Da spiste de jo bare tørket kjøtt og røkt fisk etc... tror det er litt mye hysteri rundt mat og gravide. Jeg spiser det jeg har lyst på- så lenge det er ferskt :-)
Jaag Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 I dag er det aldri godt å vite hvor ferske matvarene er! Fersk for noen er ikke fersk for andre, særlig når det gjelder fisk! Jeg har spist og kommer til å spise røkt laks (det er så godt!!) men jeg prøver å forsikre meg om at den har vært fryst i et døgn eller mer. Dette gjelder det meste av matvarer man skal være forsiktig med. Har de vært fryste, er de bakteriene som er farlig for graviditeten døde. Denne informasjonen har jeg fått av min jordmor som har praktisert i over 30 år. Kan jeg ikke stoel på henne, er det vel ingen man kan stole på.
Diva Muffin Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 at folk spiste det før i tiden og klarte seg er et utrolig slitent argument. det finnes miljøgifter nå som gjør at man ikke kan spise hval, sel og fiskelever f.eks jeg tror ikke de var særlig plaget med miljøgifter "før i tiden" miljøgifter lagres i fett/spekk, laks er en fet fisk. men det er buklisten man først og fremst burde passe seg for, altså er det forholdsvis trygt å spise røkt laks, ikke noe man bør være hysterisk med. hos annen fisk som torsk og sei lagres miljøgiftene først og fremst i levra. dersom det er oppdrettslaks (som det stort sett er), så har denne dessuten en del mindre miljøgifter enn vill laks.
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 Vel det er nok mer toxoplasmose man er redd for enn miljøgiftene i laks iallefall. du kan også varme den opp litt for å være på den sikre siden, smaker like godt.
Gjest Skrevet 15. november 2006 #11 Skrevet 15. november 2006 Klippet dette fra matportalen: Rå fisk kan inneholde små mengder av bakterien Listeria. Hvis bakterien får anledning til å vokse, for eksempel i vakuumpakket vare med lang holdbarhetstid, så kan bakterienivået bli for høyt. Gravide bør derfor spise ferskest mulig gravet og røkt fisk. For å være på den sikre siden bør gravide unngå gravet og røkt fisk der holdbarhetsdatoen nærmer seg slutten. Listeria monocytogenes er en bakterie som vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Eksempel på sykdomstegn hos moren kan være influensalignende symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet. Sitat slutt... Jeg tør i hvert fall ikke spise røkelaks. (Det er vel også omtrent den eneste tingen jeg gjerne spiser ellers som jeg ikke spiser nå. Er immun mot toxo, så da er det i hvert fall en del hensyn jeg ikke trenger å ta:-)) Husker en undersøkelse med vakum-pakket røkelaks for noen år side, der det ble påvist listeria-bakterier i ca halvparten av de undersøkte partiene. Fikk mye oppmerksomhet den gang. Nei takk, spiser heller røkelaks neste år jeg:-)
klar for #2 Skrevet 15. november 2006 #12 Skrevet 15. november 2006 Spiser pappas hjemmerøkte laks jeg, og den har vært fryst. Jordmor sa det ikke var noe problem i det hele tatt. Så stoler på henne jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå