Gå til innhold

Ahus - familierom ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om de har familierom på Ahus ? Vi har nesten en times kjøretur til sykehuset, så det hadde vært enklest hvis faren kunne sovet over! Og må dette avtales på forhånd med sykehuset ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg lurer også på dette=)

Skrevet

Stiiine:

Fikk svar på Skravlesiden:

Mannen må nok desverre hjem på natten, men han kan heldigvis være der hele dagen om han vil! Det er jo et Thon hotell på Triaden storsenter, kanskje det er en idé å overnatte der?

bobaloos - fødeklar

Skrevet

å=/ jaja... det får nå gå.. jepp, da kan ahn være på hotell om han vil vettu... vi bor ikke så langt unna ahus vi da, men ville så gjerne han kunne vært der natta og jeg...

takk for svar=)

Skrevet

Det sykehotell like ved sykehuset, han kan jo bo der. Det er sikkert rimeligere også.

Skrevet

Jeg ringte Ahus og spurte om faren fikk sove sammen med oss, og hun som tok telefonen bare lo og sa at det fikk bli med vårt neste barn (de bygger jo nytt sykehus). Vi bor i Oslo (rett ved Ullevål sykehus der det ikke er plass til oss.... grrrr...), så det er ikke lange kjøreturen, bare et kvarter utenom rushen og sikkert en time i, men jeg synes det er utrolig kjipt at han ikke får være der.

Kommer babyen på morgenkvisten og er frisk og fin og spiser med en gang vil jeg hjem samme kveld - det er fantastisk gammeldags å ikke la faren være der etter den største opplevelsen i livet hans.

Skrevet

Problemet er vel det med plassmangel..

Tenk hvis alle skulle ha mannen sammen med seg på sykehuset...

Misforstå meg riktig. Jeg skulle også gjerne hatt min kjære der hele døgnet, og han skulle nok gjerne vært der selv. Men jeg forstår godt at det ikke er mulig, for det sier seg selv at skulle fått lov å hatt partneren sin hos seg hadde de trengt mye større plass. Er andre prioriteringer som er viktigere på et sykehus, mener jeg. Plassen må først og fremst brukes på syke mennesker.. Så kan man heller reise hjem med babyen fortere :)

Skrevet

Jeg er helt enig med rødhette ang. plassmangel.

Jeg skal også føde på Ahus, og syns det er helt greit at mannen min ikke er der om natten. Jeg syns det er viktig at han drar hjem og får hvilt seg skikkelig slik at han er våken og opplagt når jeg kommer hjem fra sykehuset. I tillegg er det så mye som skjer de første dagene at jeg syns det er helt ok å være for meg selv om natten. Han kommer jo på dagen uansett. Men der er jeg kanskje litt annerledes enn andre.

Skrevet

Det handler sikkert om mange ting og om forskjellige ting for hver enkelt - hva slags forhold man selv har til sykehus (Ahus), til kjæresten sin, og hva slags forhold kjæresten har til sykehus, blant annet. For meg hadde det helt klart vært best å ha ham der og jeg er ordentlig lei meg for at vi ikke fikk Ullevål (dit vi kunne ha gått) og sykehushotell. Han har ingenting imot sykehus, har alltid masse overskudd og er tålmodig og blid og veldig flink med mennesker - og jeg kommer til å være så innmari sliten. Og jeg legger sikkert alt for mye vekt på at jordmora på UL på Ahus ble sur på meg fordi jeg hadde glemt helsekortet.... :)

Dessuten er jeg opptatt av at jeg ikke skal bli babyeksperten i større grad enn nødvendig. Men han synes ikke det er noen katastrofe for sin egen del at han ikke kan være der om nettene, vi bor som sagt et kvarter unna og han planlegger å være der til sent på kveld og komme tidlig neste morgen - og kanskje både jeg og knøttet får sove godt slik at den første natta ikke blir så begivenhetsrik at det gjør noe.

Skrevet

Misforstå meg riktig...

Jeg har sprøyte- og legeskrekk, og sykehus er av naturlige grunner ikke akkurat mitt yndlingssted på jord ;)

Men jeg synes det er bedre at plassen på sykehuset blir brukt til syke mennesker, enn at vi som føder skal få ha mennene våre hos oss. Det er jo faktisk frivillig å føde barn :)

Skrevet

Hehe :)

Jeg skjønner hvordan du tenker, og i mange sammenhenger er jeg enig - sykehus skal være forbeholdt de som trenger det. Samtidig *trengs* det barn her i landet, og det at far får delta så mye som mulig (der foreldrene ønsker det) tror jeg bidrar til en veldig god start på et familieliv - altså en av svært mange faktorer som legger til rette for en god oppvekst for en god samfunnsborger ;)

Jeg har heldigvis ikke legeskrekk, og er svært takknemlig for å bo i Norge og ha godt kvalifisert helsepersonell rundt meg under fødselen. Hjemmefødsel er totalt uaktuelt, jeg føler meg generelt trygg på sykehus. Og jeg har ingen problemer med å være der alene hvis det er syk jeg er :)

Fødsel er noe annet enn sykdom, det er en veldig personlig opplevelse for oss som par, og samme hvor dyktig helsepersonell vi har rundt oss er de fremmede mennesker som ganske snart forsvinner og blir irrelevante i livene våre - mens de opplevelsene *vi* har sammen bygger livet vårt og familien vår.

Men det er ikke så mye å gjøre med dette, jeg får vel bare være flink til å la pappaen få mere kosetid enn meg når vi kommer hjem :)

Skrevet

Hehe :)

Men nå får jo pappaen være på sykehuset omtrent hele dagen da, fra tidlig om morran til kvelden (er vel til kl 22, hvis jeg ikke husker feil).

Så han får jo vært med på det meste de første dagene man er på sykehuset, er jo bare natta man ikke får sammen :)

Skrevet

Ja, det er jo bare om natta, og da sover man vel som regel. Eller prøver å sove, da. Og kanskje neste gang, når det nye sykehuset er ferdig, så har de plass til alle pappaene også.

Skrevet

Det som er greit å huske på, er at ingen av oss er pr definisjon syke. Derfor ligger også føden og barsel i 12. etasje (heeeelt øverst) På Ahus. Men at mannen er med så lenge man feks ligger på føden- før man blir lagt inn på barsel, er bare koselig. Man blir faktisk veldig fort "ensom".. Fra at man plutselig er midtpunkt og "alle" er opptatt med noe som har med deg å gjøre, til at fødselen er over, den nyfødte sover så søtt.. Så skal liksom PAPPAN stakkar måtte forlate dere?? Jeg syns det var noe av det tristeste med sykehusoppholdet (har født to ganger på Ahus tidl, og hatt herlige opphold!!).. at pappaen måtte dra. Han måtte hjem å sove- han skulle jo på jobb..og det var ikke plass til han- eller noen andre fedre?!

Er glad vi bor i nærheten, jeg vil også hjem med en gang alt ser ut til å være i gang- for jeg savner gubben veldig fort!!

Skrevet

Hvorfor måtte han på jobb???

Hva med de to ukene permisjon i forbindelse med fødsel???

Skrevet

hvorfor han måtte på jobb?? (min eks- som jeg har de to eldste med, venter nr 3 med ny mann)..

Min eks var ikke så opptatt av dette, han.. Han rakk såvidt fødselen, jobben var- og er veldig viktig for han. Hadde han hatt den muligheten dengang man har nå med 2 uker perm i forb med fødsel hadde jeg vært like alene om det. Han tok litt mere del da jentene var over året.. Men første året var jeg mye alene..

Skrevet

Uff, så trist da...

Håper den du venter barn med nå er mer involvert i graviditeten, og at han vil glede seg over å tilbringe dagene med deg på sykehuset :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...