Gå til innhold

Har dere begynt med grøt enda?


♥Tiny

Anbefalte innlegg

Har kjøpt inn grøt og skal snart begynne vi :)

Hun vil helst ha alt vi spiser på og viser stor interesse for mat/putte ting i munnen, så da skal vi prøve med grøt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, nå har vi gittt henne en liten smaksprøve fire ganger. De tre første gangene fikk hun hjemmelaget grøt av sammalt hvete fin, og den fjerde gangen fikk hun tynn Nestlè Risgrøt.

 

Den hjemmelagde grøten likte hun veldig godt, men risgrøten likte hun åpenbart ikke.....hele ansiktet ble en eneste stor grimase og vi fikk oss en god latter. Stakkars liten :o)

 

Gikk kjempefint å mate henne med skje. Hun er så flink så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal nok begynne med litt grøt når han har blitt 4mnd, fikk ekstra kontroll når han har blitt 4mnd for å snakke med helsesøster om det før vi begynner...dette er fordi han tuller så fælt med søvnen om natta! Ellers så legger han jo fint på seg, så skulle jo holde med mm litt til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!! Snuppa har spist grøt i 14 dager nå. Og middag oxo. Hun storkoser seg, og sover som en stein om natten. Fra 20.00 - 06.30. Helsesøster mente det var helt greit. En vet best selv mente hun. Mine 2 andre barn har også begynt så tidlig (3 mndr og en uke.) Så nå er hun uthvilt og i knallform hele tiden. Blid og fornøyd:)) ...og det er mamma og.....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke lov av helsesøstra å begynne før hun er 6 mndr siden hun er så tykk av bare morsmelk:-( Hun er 6,7kg og 58cm lang..Så må nok bare vente noen måneder til dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte to dager før enn han ble 3 mnd. Han våknet flere ganger om natten og var skrubbsulten.

Nevnte det for helsesøster (en eldre koselig dame som ikke bryr seg om alt det nye... ) når vi var på 3 mnd kontroll. Og hun svarte at det var kjempe lurt!

Hadde nok fortsatt uansett hva hun hadde sagt. Det er jeg som bestemmer og ikke helsesøster tross alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venter lengst mulig, det er jo mest lettvint med bare mm. Blir vel litt ofte å ta fram puppen, men jeg velger heller det og prøver å kose oss så godt vi kan (helsesøster er enig, en god klump gutten vi har....). Det blir tidlig nok, og angrer på at vi begynte så tidlig med grøt forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er veldig mange som skriver at de har begynt/skal begynne med grøt nå. Jeg har vel egentlig tenkt til å vente til nærmere 6 måneder, kanskje begynne med smaksprøver rundt 5 1/2 måned. Men det er jo fordi ammingen går greit fortsatt. Karsten skal riktignok ha 2-3 måltider på natten, men det fungerer greit fordi vi samsover, så han spiser mens vi sover. :o) Men skulle eventuelt humøret hans forandre seg, virke veldig sutrete og sulten, våkne mye oftere på natten og sånt, så kan det hende at jeg også begynner tidligere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal se an om babyen har begynt å ta igjen på utviklingen. Vår er født 3 uker for tidlig, og helsesøster sier at han er ca 2 uker etter normalen... Så da er det vel grunn til å vente litt med grøt. Har hatt kolikk også, så antar at tarmsystemet er litt umodent, trenger vel ikke å provosere fram mageondt igjen.

 

Ellers er det vekten/vektøkning/mangel på vektøkning som bestemmer om det er på tide med fast føde. Men det er vel opp til foreldrene uansett, og etter 4 måneder kan de fleste prøve seg med grøt. Ikke skadelig å vente heller så lenge vekta er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle begynne når lillegutt blir 4mnd. Det anbefalte helsesøster også siden han bare får mme. Da er det visst litt anderledes enn de som blir ammet. Så anbefalte hun maisgrøt til å begynne med. Den var best for magen. Så om 2uker begynner jeg så smått.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har begynnt med noen smakeprøver. Både litt fruktmos og grøt fra 4 mnd., men ikke noe fast måltid enda.Hvis vi er borte en dag, klarer hun seg fint på bare pupp enda.... Begynnte når snuppa var 4,5 mnd.Hun synes det er veldig godt, i hvertfall.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal også begynne å gi smaksprøver. Vi var på resturant idag og hun var helt vill etter glasset mitt med vann, hylte og hvinte -det skulle hun ha tak i! Temmelig søtt med ei lita tulle med et halvlitersglass med vann som dekket ansiktet=) Og hun var faktisk flink å drikke også av det store glasset... så imorgen må jeg ut å kjøpe tutkopp og skål=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi er 7.5 kg og 63 cm, men helsesøster sa til meg at det er helt greit å begynne med grøt når mm ikke strekker til. IBegynn heller med grøt enn mme. Ingrid liker ikke maisgrøten som er glutenfri, men får havregrøt og litt moset frukt til kvelds. Hun skjønte endelig at hun kunne spise disse greiene jeg lurer i henne i går, og var ustoppelig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet å gi Marius smaksprøver denne uken (4,5 + mnd). Han våkner så ofte om natten og er veldig sulten. Hs anbefalte det også. Saken er mer det at det er ikke så mye han får i seg ennå...en halv til en teskje. Han har ikke skjønt at han kan spise på noen annen måte enn fra puppen, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ammingen går bra og Ørjan vokser kjempebra så vi skal utsette til 6 mnd. Klart, blir han sutrete eller viser tegn på at han trenger mer enn mm så skal han få tidligere :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

kommer til å starte når hun har passert 5 mnd, rett over nyttår da! Men mitt forrige barn tålte ikke maten, han fikk avføringsproblemer, vi måtte hjlepe han å bæsje helt til han var 18 mnd, da fant vi endelig noe som greide få i gang tarmene hans! Var så slitsomt og så vondt for gutten vår, at denne gangen venter jeg litt lengre! Hna fikk fast føde fra han var 4 mnd....

jeg gav han MYE fordi han spiste mye...men denne gangen blir den et par t-skeier til å begynne med, så øke etterhvert! Og jeg kommer til å starte med poteter og gulrøtter, ikke grøt! Så håper jeg at tulla mi tåler det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...