Gå til innhold

Kaffe / te

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som religiøst ikke drikker noe med kaffein under svangerskapet. Men det er da ikke skadelig å drikke litt, så vidt jeg har skjønt! Jeg drikker ca 3-4 halvfulle kopper om dagen - har det alltid for travelt på jobb til å drikke ferdig før den er kald, så drikker jeg den en stund mens den er kald men når overflaten begynner å bli støvete så gir jeg meg.. Kanskje jeg også får en sånn "må-ha-støv" greie senere i svangerskapet så kan jeg drikke de helt opp...

Uansett, jeg klarer ikke gi slipp på min herlige kopp med svart te...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7082804-kaffe-te/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Sitter med bladet gravid fra mai/juni her...

Der står følgende:

Gravide kvinner som drikker åtte kopper kaffe daglig, har 59 % større risiko for å miste barnet de bærer enn kvinner som ikke drikker kaffe. Kvinner som drikker fire til syv kopper kaffe øker risikoen for spontanabort eller for å få et dødfødt barn med 33%, viser en dansk undersøkelse.

-som følge av våre funn og tidligere studier, tror vi det er best å følge føre-var-prinsippet og råde gravide kvinner til å avstå fra å drikke mer enn tre kopper kaffe daglig, sier dr. Bodil Hammer Bech ved universitetet i Århus som har ledet undersøkelsen.

Undersøkelsen bygger på opplysninger fra det danske fødselsregisteret, og inkluderer drøyt 88000 danske kvinner.

1102 av dem mistet barna de bar på, og disse har svart på spørsmål om alt fra røykevaner til hvor mye alkohol, kaffe, te og coca-cola de drakk.

Konklusjonen er at selv kvinner som bare drikker fra en halv til tre kopper kaffe daglig under graviditeten, øker risikoen for å miste barnet de bærer på med 3 prosent.

Te og coladrikking har derimot ingen påviselig skadevirkning, og forskerne tror derfor ikke at det er koffeinen i kaffen som har skylden.

Kaffe inneholder en rekke kjemiske ingredienser, konstanterer Bodil Hammer Bech i American Journal of Epidemiology.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7082804-kaffe-te/#findComment-7083345
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...