mamsen :-) Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Jeg har en del venner som for tiden er garvide og selv har jeg to unger. Yngste er tre måneder nå. Det jeg lurer på er om dere føler at det er et enormt fokus på egen vekt og hvor mye man legger på seg. Da jeg gikk gravid syns jeg det var sånn passe ille fokus på dette, men jeg var ikke ekstremt opptatt av vekta mi. Får likevel inntrykk av at det i enkelte miljøet handler om å legge på seg så lite som mulig - kanskje ikke mer en fem til syv klio.... At det blir en slags konkurranse om å legge på seg minst mulig. Er ikke dette veldig usunt - og er det virkelig sånn mange føler det? Jeg er bare nysgjerrig????
Mrs. Bouquet Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Jo ene venninna mi er også gravid, hun ringer kun for å bli oppdatert på hvor mye jeg har lagt på meg. Resten holder kjeft. Fatter ikke at det er så veldig interresant.
-Helen- Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 ja, det høres ut som en konkurranse.....jeg blir helt satt ut til tider. folk blir sjokkert over 5 kg liksom.....hva i all verden er det for noe ? jeg har lagt på meg 18 kg....er i uke 41. men griner ikke av den grunn det går jo bort om man jobber litt for det tror jeg
mamsen :-) Skrevet 14. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2006 jeg la på meg 19 kilo med andre mann - nesten alt er borte nå - og det uten at jeg har slanket meg. Bare ved amming, trille turer og vanlig kost
selfangerkjerringa Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 Jeg føler også at vektfokuset er helt på styr. Selv ønsker jeg å gå opp minst mulig, fordi jeg var 20kg overvektig allerede da jeg ble gravid. Ungen min får mer enn nok næring så lenge jeg spiser sunt og variert, jeg behøver overhodet ikke legge på meg egentlig. Jeg har en del å tære på altså, og trenger heller ikke store fettlagre til ammeperioden. Men det er MIN sak dette her, og når folk spør så svarer jeg bare vissvass, fordi jeg føler spørsmålet er vissvass i utgangspunktet!!! Så det så
Mrs. Bouquet Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 Andre har ikke noe mer med det nå enn ellers. Tror jeg skal begynne å spørre folk hvor mye de har lagt på seg i jula eller i sommerferien.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #7 Skrevet 14. november 2006 Ka-ping har et poeng. Det er vel slik at har en mye å tære på, ja da legger en vel på seg mindre. Har du en bmi som tilsvarer egen drift, ja da må du nødvendigvis legge på deg for å kunne amme osv.
Tjatjo Skrevet 14. november 2006 #8 Skrevet 14. november 2006 Jeg bryr meg ikke om vekta mi. Ingen rundt meg som spør og graver etter hvor mye jeg har gått opp heller. Jeg er mer spent på hvordan vekta mi ser ut noen uker etter fødsel jeg.....om det da ser ut som det blir overkommelig å komme seg ned på normalen igjen. Man kan jo ikke kontrollere vannet i kroppen...og det er jo ofte alt vannet som kan utgjøre skikkelig vekthopp. Spiser man fornuftig, så er ikke vekta noe å bry seg om =0)
PetuniA *HøygraviD* Skrevet 14. november 2006 #9 Skrevet 14. november 2006 Jeg har ikke fått noen spørsmål fra andre enn jordmor og lege,men har tenkt at det er jo forsåvidt naturlig. Ingen av de som egentlig spør for å påpeke at jeg har lagt på meg lite eller mye. Men hadde for eksempel tanta mi kommet å spurt meg hvor mye jeg hadde gått opp så hadde jeg faktisk blitt ganske fornærma,for det har jo ikke noen andre noe med. Har fått kommentarer som "Magen din er så stor",og da svarer jeg"Ja,det er vel normalt?" Så de skjønner kanskje at jeg ikke gidder å snakke om sånn... Jeg er også lei spørsmålet: "Hvordan går det med deg da??" Skjønner jo at folk lurer,men de trenger jo ikke spørre hver dag,er ikke store forskjellen fra dag til dag egentlig...
eva luna Skrevet 14. november 2006 #10 Skrevet 14. november 2006 Jeg har aldri opplevd spørsmål og mas om dette, hverken fra gravide eller andre. Tror egentlig det er de gravide selv som er mest opptatt av det. Jeg sier gjerne til folk at jeg la på meg 18 kg sist, og da ler de bare. Driter i kiloene jeg, jeg er jo gravid, og ungen sist ble bare 3300 g, og ingen kunne se at jeg hadde lagt på meg 18 kg heller. Så det der vekt-greiene er jeg helt avslappet til.
rødhette* Skrevet 14. november 2006 #11 Skrevet 14. november 2006 Jeg blir veid når jeg er til kontroll hos lege, men ikke jm. Veier meg i tillegg selv hjemme innimellom, bare fordi jeg er nysgjerrig. Har ikke fått spm fra andre om vekta mi, og føler ikke det er noen konkurranse - heldigvis. Skal ærlig innrømme at jeg vil selvfølgelig synes det er kjekt å ikke legge på meg mer enn nødvendig, og går ikke akkurat og drømmer om å legge på meg f.eks. 25 kg. Dette betyr IKKE at jeg ser ned på de som legger på seg så mye, eller sender de stygge blikk, eller noen ting. Absolutt ikke. Vekt er jo individuelt, og det er ulike grunner til at folk legger på seg lite eller mye, eller midt imellom. Noen har mye å tære på i utgangspunktet, mens andre er veldig slanke og bør legge på seg mye mens de er gravide. Noen får mye vann i kroppen, mens andre slipper helt unna det. Selv prøver jeg å spise mest mulig sunt, slik at jeg ikke legger på meg unødvendige kilo av den grunn, sånn at det jeg legger på meg, om det blir mye eller lite, er av "naturlige grunner". Føler selv at jeg har et veldig avslappet forhold til vekta nå under graviditeten, iallfall foreløpig.. Det er da så mye koselig med å være gravid - bedre å nyte det enn å bruke disse mnd på vekt-bekymring. Det gjør vi nok av ellers, gjør vi ikke?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #12 Skrevet 14. november 2006 I visse kretser er det slik ja. Helst under 10 kg, det er bra. Ei jeg vet om la bare på seg 6 og hun ble møtt med mye skryt og beundring. Synst det blir helt feil jeg. Og så er det om å gjøre å være raskt på beina, ut blant folk og vise at kroppen ikke har tatt skade av svangerskapet.
Micha.. Skrevet 14. november 2006 #13 Skrevet 14. november 2006 jeg har også opplevd å bli spurt mye om vekten.. jeg har lagt på meg 9 kilo og er i uke 30.. da kommer de med kommentarer som at .men jeg la bare på meg 8 kilo totalt og huske hvor vanskelig det er å få det av igjen.. blæææh.. 9 kilo er da ikke så mye uansett om man er tynn eller tykk fra før!!
Maja i Moss Skrevet 14. november 2006 #14 Skrevet 14. november 2006 Folk har så mange rare ideer om hvordan gravide skal se ut - jeg har lagt på meg 10 kilo i uke 28 og mange (godt voksne damer) kommenterer hvor slank jeg er, men mange (på min egen alder og yngre) tror også at jeg skal føde når som helst Jeg tror det er viktig å ha fokus på sunt kosthold uten å snakke om antall kilo. Det er jo hva vi spiser som er viktig for babyene sin del - jeg tror man skal være svært overvektig før dét er noe problem for ungen.
Gjest Skrevet 14. november 2006 #15 Skrevet 14. november 2006 Synes det er horribelt når det blir konkurranse om å legge på seg minst mulig. Det er ikke bra for noen. Har en venninne som ble lagt inn på sykehus da hun ikke hadde lagt på seg mer enn 4kg ganske langt ut i sv.sk. Og hun prøvde fortvilet å gå opp i vekt. Selv la jeg på meg bare 8kg i første sv.sk mitt. Det resulterte i at jeg led av 10kg undervekt i år etterpå. Klarte ikke komme opp i normal vekt igjen før neste gang jeg ble gravid. Nå er jeg 18kg+ og 42 uker, og kjempefornøyd med det. De kiloene forsvinner allikevel som dugg for solen når ungen er ute.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #16 Skrevet 14. november 2006 Enig med deg... Da jeg gikk gravid med førstemann (han er nå 41/2 år) var det ikke snakk om vekt i det hele tatt. La på meg 12 kg, tenker jeg. Det var lite da.. Denne gangen ser gravide supertynne ut, synes jeg. De andre jeg kjenner har ikke lagt på seg mer enn maks 10 kg og det blir nesten et press... Jeg er 28+3 og har lagt på meg 7 kg. Den eneste som peser meg er JM. I følge henne burde man ikke ha lagt på seg mer enn 5 kg i uke 28.... ja, ja... Har trykka i meg 7 småsjokolader i dag bare på pur F. Skal til henne i morgen he he,.... Vet at kiloene raser av når en ammer, så det bekymrer meg ikke så mye egentlig....Godt å ha noe å tære på... Ble altfor tynn sist jeg ammet....
Gjest Skrevet 15. november 2006 #17 Skrevet 15. november 2006 Jeg gikk opp 14 kg sist, denne gangen har jeg nesten ikke gått opp noe, men det er fordi jeg var ganske lubben fra før. Personlig blåser jeg i min egen vekt så lenge knøttet vokser som han skal og har alt han trenger, men jeg har fått endel rare kommentarer av andre... En dame GRATULERTE meg da jeg fortalte at jeg var bekymret over å ha gått NED to kg i 4. mnd! En merkelig reaksjon, syns jeg... Etter fødselen kommer jeg til å gå turer og gleder meg til å begynne å svømme igjen, men noen hardtrening blir det ikke.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #18 Skrevet 15. november 2006 Er ganske enig meg HI! I min vennegjeng er det stadig snakk om hvor mye vi har lagt på oss/ la på oss under svangerskapet. Alle er opptatt av kosthold, trener en del og er slanke eller svært tynne. Jeg syns egentlig at vektfokuset er litt voldsomt til tider og liker det lite. Merker jo at man blir litt opphengt i vekten selv om man vet at det er naturlig og sunt å legge på seg for babyens skyld....
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #19 Skrevet 15. november 2006 Helt enig. Jeg får høre at magen min ikke er så stor jeg. Hun ene sier hele tiden at hun synes jeg har så fin mage, mamma sier at hun synes det er bra at magen min er så liten, at hun selv var så stor. Ei anna sier det som om hun synes magen min er urovekkende liten. Jeg blir jo nesten litt engstelig jeg da. Selv synes jeg magen min er sprengt og struttende, men skjønner ikke hvordan det skal gå når den blir enda større. Har gått opp 6-8 kilo og er i uke 27 og det høres jo ut som det er mye i forhold til mange andre på dette tidspunktet, og jeg kan egentlig ikke se at jeg har lagt på meg så mye andre steder enn på magen. Leste her inne om ei som hadde fått høre av jordmora at man ikke burde legge på seg mer enn 4 kilo tom uke 28. Tenk å si noe sånt da. Hvor liten skulle ikke magen min ha vært da? Hmm... Ja, ja, folk er forskjellige. Det sparker iallefall inni der. Og jeg syns magen er tung og stor, men skjønner ikke helt hvordan det er plass til en liten 1 kilos baby inni der da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå