mamsen :-) Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Jeg har en del venner som for tiden er garvide og selv har jeg to unger. Yngste er tre måneder nå. Det jeg lurer på er om dere føler at det er et enormt fokus på egen vekt og hvor mye man legger på seg. Da jeg gikk gravid syns jeg det var sånn passe ille fokus på dette, men jeg var ikke ekstremt opptatt av vekta mi. Får likevel inntrykk av at det i enkelte miljøet handler om å legge på seg så lite som mulig - kanskje ikke mer en fem til syv klio.... At det blir en slags konkurranse om å legge på seg minst mulig. Er ikke dette veldig usunt - og er det virkelig sånn mange føler det? Jeg er bare nysgjerrig????
Gjest Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Det kommer veldig ann på hvordan man blir i forhold til vekten. Hvis man er tynn og spe fra før er det naturlig at man skal legge på seg nok til å ha til seg selv og til babyen. Men som meg selv, som veier noen få kilo for mye har ikke vondt av å legge på meg minst mulig. Jeg har pr i dag gått ned et par kilo pga dårlig matlyst og ble litt bekymret for det. Men legen min er ikke bekymret. Min søster er undervektig og ble fulgt nøye opp for å legge på seg, og fikk naturlig nok et fokus på det. Jeg håper at ikke alle har det som et viktig mål å gå opp så lite som mulig. Vi er alle forskjellige og noen har behov for å gå opp mer enn andre.
Gjest Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 Tenker ikke på vekta i det heletatt jeg.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 Det spørsmålet kommer alltid!!! Først "går det bra?"så videre spør de"vet du hva det er?" Så spør de"har du lagt på deg mye?" Kan være meg men jeg syns dette er frekt,har vel ingen noe med hvor mye jeg har lagt på meg!!! Syns det er veldig mye fokus på vekt.
Gjest Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 Jeg pleier å spørre tilbake jeg: "Har du lagt på deg noe da?" Pleier å stoppe kjeften på de fleste!
Nr-2-i-magen Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 Eg føle det også slik. Flere har sagt til meg: "Huff eg la på meg 12 kilo, huff eg var så stor, håpe du ikkje blir så stor" Synes det er teit å si, er jo 12 kilo som er normalt å legge på seg. Jeg får liksom sånn angst, at jeg ikke får lov å legge på meg 12 kilo engang. For meg så er ikke det så mye, sålenge vekten er kommet naturlig. Jeg spiser normalt sunt(er en grete roeder(ikke slanker altså)), så om jeg skulle legge på meg 12 kilo eller noe mer så er vel det helt greit... Kjenne eg blir sint over at noen folk mener at gravide som legger på seg 15++ bor på McDonalds.
Elax Skrevet 14. november 2006 #7 Skrevet 14. november 2006 Jeg hører til den kanskje litt mindre andelen som håper jeg legger på meg MASSE i graviditeten, og håper å beholde noe av det etterpå! Har alltid vært tynn, og på grunn av cøliaki har jeg i tillegg gått ned i vekt. (175.cm og 53 kg.) Så når kvalmen gir seg skal jeg spise som en hest! Men sunnt! : )
Gjest Skrevet 14. november 2006 #8 Skrevet 14. november 2006 Enig med HI!! Samtidig må jeg innrømme at jeg føler meg ekstremt skyldig å å spøre venninnene mine om det samme da de var gravide - altså ikke hvor mye de hadde gått opp da, men jeg kommenterte ofte ting som "ja, nå begynner det å vise på deg!" og sånt. Jeg har gått ned i svangerskapet pga kvalme og er opptatt av at jeg ikke skal gå opp FOR mye nå som jeg føler meg bedre - MEN, jeg er ikke hysterisk og spiser stort sett det jeg har lyst på.
Krølle med ny bølle Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Helt ening altfor mye fokus på det. Jeg spiser sunt og trener 3 ganger i uka, og har til nå lagt på meg 4,5 kg noe som ikke er mye. Formen er på topp, men man kan jo bli rar av alle kommentarene. Min kollega stakk hodet inn her isted og lurte på om noe skjedde snart... Skjer hva? Nei hun lurte på om babyen kom snart, da hun synes jeg hadde blitt så stor i det siste. Da jeg jeg sa det ikke var før i mars lurte hun på om det var tvillinger...... Jeg tror jeg er istand til å drepe ved sånne kommentarer Utrolig hvor ubetenksomme mange er, man skulle tro at damer som selv har født visste bedre. Grrrr
Gjest Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 Har gått ned 4kg jeg. Til tross for att jeg har fått stor mage og spiser hele tiden. Har også slutta å røyke, mange som legger på seg da. Så syns igrunnen det er litt rart att jeg har gått ned.
Tinema og Odin 16/2-07 Skrevet 15. november 2006 #11 Skrevet 15. november 2006 Hei alle sammen! Jeg har litt "skrekk" for å legge på meg for mye. Jeg har i forkant av dette svangerskapet slanket meg 35 kg og var veldig fornøyd med vekta da. Nå som jeg er gravid(og overlykkelig for det) har jeg hittil lagt på meg 9 kg. Er i uke 24. Det jeg synes er litt ille ved å legge på meg igjen er at alle på en måte ser på meg og "sjekker" om jeg har blitt fetere. Jeg ser på de hva de tenker og de komme med slike kommentarer som : "nå angrer du vel på at du kastet de gamle klærne dine", og " jaja, du har jo klart å gå ned i vekt før, du greier det sikkert etter fødselen også". Det er utrolig hvor mye folk kommenterer og ikke tenker på at det faktisk sårer meg. Jeg koser meg med min graviditet, spiser sunt.Men kiloene kommer. Og det skal de få lov til. Blir bare så DRITT lei av andre som bryr seg og hever øyenbryn hver gang de ser meg. Så hvis jeg kvier meg for å legge på meg, så er det pga andres kommentarer.
hilham Skrevet 15. november 2006 #12 Skrevet 15. november 2006 Hei! Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier Tinema. Er av de som også kvide meg for å legge på meg igjen etter å ha tatt av mye. Jeg er av de som er store og som folk vanligvis ville mene at må bo på fastfood steder. Har blitt enig med legen min om at jeg skulle slutte å veie meg. Grunnet at jeg spiser etter vekta. Nå skal det også sies at jeg har spiseforstyrrelser, bulimi og har av den grunn en enorm skrekk for alt som har med vekt å gjøre.' Jeg blir enormt provosert av all fokuset på vekt når man er gravid. Dette skal være en lykkelig tid og man skal glemme det med slanking. For meg er ikke superstjærnene noen forbilder. De ødelegger seg med sykelige dietter....... Nå er det også sånn at jeg er med i IKS ( interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser ) sitter i et av lokallagene rundt i landet og vi jobber med dette å få fokuset bort fra vekt........ Synes det var utrolig bra av hovedinnlegger å ta opp dette med fokuset på vekt. Endelig noen som har gjort dette.......Kjempe bra. ) Kan være jeg har provosert noen med mitt svar, men det for være opp til de det gjelder og ikke skyt meg for at jeg kommer med min mening om dette. Signerer IKKE med anonym denne gang. Ha en fin kveld jenter og lykke til videre i svangerskapet. Nyt det mens dere kan.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 15. november 2006 #13 Skrevet 15. november 2006 Bryr meg ikke så masse om vekta. Forrige gang la jeg på meg 15 kg, alt raste av innen kort tid og regner med å legge på meg minst 15 kg denne gang også. jeg prøver selvfølgelig å spise sundt, men det er jo for min og babyens skyld. Vi har jo godt av det. Må si jeg blir litt oppgitt over venner som er livredde for å legge på seg mer enn ti kg. Det blir jo stort sett borte alt sammen etterpå...
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 16. november 2006 #14 Skrevet 16. november 2006 Jeg tenker ikke så mye på hvor mye jeg legger på meg. prøver iallefall. men det jeg er så redd for er at jeg ikke skal klare å gå dem ned etterpå. Kiloene rant av sist, innen 2 mnd, men jeg har jo ingen garanti for at der skjer denne gang. og det jeg vet er at jeg er ikke strek nok til en slankekur,. Er alt for glad i sjokolade og brus. var litt redd til å begynne med da jeg følte jeg la på meg for fort, men nå har det stagnert og jeg gleder meg faktisk til ul på tirsdag. tror jeg klarer meg med 1 kg opp fra forrige kontroll. Har da gått opp 4 kg på 19 uker. (la på meg litt før første kontroll, men det er det bare jeg som vet ha ha. Det står ikke på noen papirer). Jeg bryr meg ikke så mye om hvor mye andre legger på seg, er litt ego der og tenker bare på meg selv. Ingen andre har noe med vekten min å gjøre (liker ikke at sambo er med inn på veiingen engang) og jeg har absolutt ingenting med andre sin vekt å gjøre!
Nonesin Skrevet 16. november 2006 #15 Skrevet 16. november 2006 Er så lei at folk ikke kan holde meningene sine for seg selv... Akkurat som at bare fordi man er gravid så skal man tåle alle mulig kommentarer og i tillegg bli "klådd"på magen. Det er jo nå vi er mest sårbare...også er det litt skremmende hva folk går rundt og tenker, for nå sier de jo det plutslig!!!!! Jeg er 18 uker i dag, venter tvillinger og har gått opp tre kilo. Jeg har sluttet og røyke, prøver og spise sunt, men jeg hadde trodd jeg skulle veid litt mer nå. Siden jeg ikke har blitt "feit" så kan jo alle kommentere det selvfølgelig. Men de tenker aldri på at jeg kan bli bekymret for at det kan være noe galt med de små siden magen ikke er så stor!!!!! Kan de ikke bare spørre hvordan det går og si så fin mage du har eller noe sånt? Da hadde ihvertfall jeg blitt glad.
Søtnosmamma Skrevet 17. november 2006 #16 Skrevet 17. november 2006 Nå får jeg nok ikke mange venner her... For å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt hvor all denne hårsårheten kommer fra. Alle vet at man legger på seg under en graviditet. Dette er en ting alle gravide har til felles. Jeg har fått mange spørsmål om jeg har gått opp i vekt og begynner også å få kommentarer om magen selv om den er svært liten enda. Siden dette er min første graviditet er jeg selvsagt veldig spent på kroppens reaksjoner både under og etter graviditeten. Dette har jeg også spurt andre gravide om - ikke for å være ondskapsfull, men av ren nysgjerrighet. Så langt har ingen kommet med sarkastiske svar eller sure blikk. De fleste synes andres graviditet er spennende - fordi DET ER spennende! Kroppen går vel aldri gjennom en større forandring enn akkurat da. Kan dere ikke ta det som en kompliment at folk bryr seg om hvordan dere ser ut, at dere vokser rundt magen, rundt rompa, rundt låra osv. Alt dette er jo stort sett tegn på fruktbarhet! I tillegg bryr folk seg om dere. De viser omtanke - ikke ofte å få i kalde Norge. Det er jo ment som komplimenter! Det er mulig jeg endrer mening når vekta kryper oppover men akkurat nå må jeg helt ærlig innrømme at jeg rister litt på hodet av all denne sårheten dere føler for kommentarene. Selvsagt er det ikke gøy å bli kalt elefant, men det er jo en helt helt spesiell situasjon! Husk årsaken til at vi vokser - det er en helt spesiell gave!
lene1984 Skrevet 17. november 2006 #17 Skrevet 17. november 2006 Forrige svangerskap tenkte jeg ikke over vekta i det hele tatt... stapte i trynet hele tiden.. hadde bare lagt på meg 6 kg i uke 38... (var da han kom) Kunne gå i klærne jeg hadde før svangerskapet etter 4 dager. Da jeg gikk med han fikk jeg kommentarer som " spiser du ikke?" Husk at du må spise for to" Var ikke så kjekt det heller. Folk trodde jo jeg brydde meg mer om vekta enn om barnet. Men jeg åt minst for to!! He he.. Jeg tror at noen alttid må kommentere ting uansett. Nå er jeg i uke 14 og har allerede lagt på meg 6 kg, så kommer til å legge mye mer på meg nå... men det bryr jeg meg ingenting om! Ikke tenk så mye på vekta jenter:) Lykke til alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå