Gå til innhold

Føler meg så mislykket av og til....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 3 år har kommet i trassalderen,og noen dager er virkelig ille...som det har vært noen dager nå.

Han går konstant rundt og sutrer,og griner for ALT!I tillegg har han begynt å slå,klype og spytte.Særlig slåingen og spyttingen er det mye av....

Ikke skal han ha hverken på eller av seg klær heller,så jeg føler veldig mye er en kamp,og mye av dagen går i grining og sutring.

Han har også blitt noe stivkjeftet,og svarer i en tone som ikke akkurat er noe pent...

Han går 50% i bhg,og jeg føler vi gir han så mye kjærlighet som mulig,og nok oppmerksomhet.Han krever ganske mye oppmerksomhet syns jeg,så han kan jo ikke få oppmerksomhet hele tiden heller.

Men,jeg føler meg bare så utrolig mislykket når han oppfører seg sånn...virker ikke som noe jeg sier eller gjør går inn.

Så jeg lurer på om deres 3-åringer er sånn?

Og hva gjør dere med situasjoner som konstant surving og grining for alt?Spytting og slåing?Når de svarer tilbake?

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre...og jeg føler at jeg mislykkes som mor og oppdrager...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei det du går igjennem er helt normalt har selv en på 3 og nogle dage er han en engel og andre dage et mareridt,jeg tror simpelthen bare det er en fase de må igjennem,men det er vigtigt hvordan vi reagerer på det at vi viser det ikke er ok at opfører sig sådan jeg ved det er tøft og noen gange har man bare lyst til at kaste dem ud av vinduet men vi må bare bevarer roen og være faste.

de værste dage er ofte i helgen når han ikke er i barnehagen de har meget energi og trenger en måte og komme av med den så måske en fuldtidsplads villr hjelpe lidt hvis det er økonomisk muligt for dere.

Skrevet

Nå skal jeg nevne et ord som skaper mye debatt her.....det fungerte for oss, men må brukes forsiktig..........TIMEOUT..........

Skrevet

Ååååååååå jeg å- føler meg kjempemislykka, og blir skikkelig lei meg. Vet ikke hva jeg skal gjøre!!!Vi prøver ALT, noe fungerer selvsagt- men slitsomt ja!!!!! Her er det også slåing, grining, svarer stygt og LYVER (forteller at jeg lugger henne ol)- det syns jeg er det verste.........vår 3 åring er et fyrverkeri- og har alltid vært det- mens lillebror bare sitter å smiler hele tiden.....Trenger ALLE gode råd jeg også...... OG hva gjør man for at barnet skal sitte i ro når en bruker time out?????Please- noen som kan gi meg råd!!!!

Skrevet

Selv om det ikke hjelper deg,-det er godt å høre at flere har det sånn.. dattra vår har vært helt ekstem den siste uka, vært så trassig at det halve hadde vært nok.. Hun sliter oss ut, både psykisk og fysisk når hun er på det verste.. Min min jente verken slår, klyper eller spytter, neida, hun driver psykisk terror kaller jeg det!!.. Gjør alt for å fremprovosere en reaksjon, for å få oss sint, for å få oss til å reagere.. blir så fortvilt, vet ikke hva vi skal gjøre... hun svarer stygt imot, gjør aldri det vi ber henne til, og gjør ting sakte mens hun ser på oss for å se at vi reagerer.. BLIR GAL!!! at en på 3,5 år kan holde på sånn!!

hun går fulltid i bhg, så tror ikke det rådet hjelper, å få han inn på fullplass...Jeg bruker å bære henne ned på vårt rom (har hørt hun ikke skal straffes med å bæres på sitt rom) når jeg har fått nok, og om hun hyler trassig, smekker jeg munnen (advarer først, så hun vet det!) Men tror det viktigste er, at når det har roet seg, prat med barnet, og hvorfor situasjonen var som den var. Vi avslutter med at hun sier unnskyld, så er vi venner igjen...Har desverre ikke noe mer råd, sliter selv som sagt...

Skrevet

Glem alle tanker at du er en mislykket oppdrager, unger i trassalder kan utfordre de beste mødre. Det er bare ikke så mange som snakker veldig høyt om at de syns det vanskelig å håndtere ;)

Det første jeg lurer på er hvilken reaksjon barnet får i dag for uønsket oppførsel ? Og er dette en reaksjon dere har vært konsekvente på ? Eller kansje på tide å skifte taktikk ?

Hva med å prøve

* time out (gi advarsel først)+ snakke om det etterpå

* klistermerkeskjema + masse ros når han er flink til noe

* ignorering av oppførsel, får han ikke oppmerksomhet så kansje det ikke blir like gøy å utfordre dere+ rose når han oppfører seg bra. Gi oppmerksomhet ved positiv oppførsel

* Null tolleranse for respektløs oppførsel som å svare dere i en respektløs tone

Velg en metode... og så er det alfa og omega å være 100% konsekvent over en lengre periode. ikke gi deg, selvom du står i butikken, har besøk, er på besøk osv.

Se på dette som en jobb, prøv å legge dine følelser til side og huske at når det stormer som verst at han faktisk går igjennom en normal utvikling og dette er ikke nødvendigvis noe dere har gjort feil.

Hilsen fra en trebarnsmor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...