Gå til innhold

jada, noooook et innlegg om bilstol, hehe :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer veldig sterkt å kjøpe acta graco autobaby - dvs baby-bilstol med base. Har hørt mye skryt av setet, det har visst kommet godt ut i tester, i tillegg til at jeg har noen venninner som er kjempefornøyde med det. Jeg liker tanken på at jeg slipper å feste setet hver eneste gang jeg skal ut og inn av bilen, spesielt fordi jeg har ei jente på 2 1/2 år fra før og det blir mye pes og styr når vi skal ut og kjøre bil.

Nå fikk jeg i tillegg høre enda en ting som antageligvis ble tungen på vektskåla for vår del... eksempel: basen står i min bil og jeg bærer stolen inn hos min mor på besøk. Så kjører gubben hjem med den eldste i bilen mens jeg blir igjen hos mamma. Plutselig finner vi ut at vi kunne ha tatt en tur på butikken mens vi er "alene", jeg og mamma og babyen. Da kan faktisk setet (uten base) festes som en vanlig bilstol i mammas bil! Geniale greier!!!

det var altså dagens reklame for en bilstol jeg ikke har kjøpt enda, hihi :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe,måtte bare le litt:)

kjekke greier det da!

Skrevet

Det er den stolen jeg har også. Helt genialt at den kan brukes både med og uten base...

Skrevet

har også kjøpt denne stolen, hyggelig å høre at dere liker den:) jeg har nemlig ikke prøvd den ut ennå da babyen ikke kommer før om et par måneder:)

Skrevet

Vi har kjøpt en base til mannens bil også, så blir det like enkelt der.

Skrevet

Jeg har også kjøpt denne. Virker som at mange har det. Den er heller ikke så fryktelig tung, og den koster kun 1599 på Barnas Beste i Trondheim iallefall.

MEN: har i ettertid sett at det florerer av disse på nettet, brukt! Hadde jeg ikke allerede kjøpt meg stol ville jeg kjøpt meg en brukt til halve prisen på finn.no. De er jo så pent brukt de aller fleste:)

Skrevet

Jeg er glad jeg har kjøpt ny, tryggest det.

Skrevet

helt enig - hvis man ikke kjenner de man kjøper av så har man jo ingen garanti for at stolen ikke har vært ute for et uhell eller noe..

gleder meg til å kjøpe stol! hihi :)

Skrevet

Ikke for å å være negativ eller noe, men jeg vil bare tipse litt angående dette setet. Setet er nemlig veldig krappt i ryggen (i forhold til liknende seter), så babyen har veldig lett for å sige sammen i bilstolen. En veninne opplevde at babyen seg slik sammen at han ikke fikk puste. Babyen ble helt blå og begynte fråde. Spesielt ille blir hellingen i biler med litt helling i setet fra før. (F.eks bmw). Et annet minus er det at setet trenger veldig lange seler når det skal festes uten base. Ikke alle biler som har lange nok seler. Dette gjelder blant annet toyota. Men det skal være et godt sete sikkerhetsmessig. Vurderte selv setet helt til jeg pratet med noen i butikken de solgte bilstoler. De anbefalte faktisk ikke setet til babyer pga den krappe stillingen. Deriomt er maxi cosi cabrio med base et veldig godt alternativ. Kommer best ut i tester, blir ikke krapt i bilen og trenger ikke veldig lange seler når det festes uten base. men valget er selvsagt ditt. Ville bare opplyse deg om det, i tilfelle ingen hadde sagt det.

Skrevet

Godgutten blir storebror:

Vi har vw passat med lange seler. Setene våre heller en del, derfor har vi ventet til den nye basen kom på markedet nå nettopp - det er justerbart og man kan derfor veie opp for denne hellingen gjennom å justere nettopp basen :)

Skrevet

Nei det er utrolig hva folk kan finne på å selge! Ikke dyr ny heller så!

Venninna mi har vognstativ til sin akta graco, Det er smart når man er og handler osv. Koster visst rundt tusenlappen. Er usikker om jeg skal ha foreløpig.

Skrevet

hva er et vognstativ? og er ikke det litt lite lurt? Knøttene skal jo ikke sitte i bilstolen særlig lenge av gangen og da blir det litt molbo å ta dem med inn på handletur i tillegg til bilturen til og fra...

Skrevet

Jeg tror jeg hopper over det. Trenger stor handlekurv når jeg handler uansett.

Skrevet

Vi har akkurat denne bilstolen. Kjøpte den da vi fikk sønnen vår for 19 mnd siden. MEN jeg så ikke før nå at det gikk an å ha setet i bil uten basen:o) Dette er bare meg i et nøtteskall. Tenk så enkelt alt blir nå da:o)

Skrevet

Basen skal helle likt i alle biler. Det er en indikator som sier om man har fått til rett helling, man justerer dette med å trekke inn eller ut bena på basen.

Skrevet

jeg har jo selvsagt tenkt å sørge for at hellingen blir riktig. Ich bin doch nicht blöd :)

Skrevet

Jeg svarte vel egnetlig til hun oppforbi deg. Det skal jo væreslik helling for sikkehetens skyld, Den første måneden kan man kanskje støte på problmer med at hodet vipper litt, men det skal ikke gjøre noen skade. Er det så galt at barnet blir blått i ansiktet, er nok stolen montert feil slik at den heller for mye framover.

Skrevet

ah, sånn å forstå :) sorri! litt fjern her jeg sitter, kanskje lunsj snart er en god idé? hehe :)

Skrevet

er det 3eller 5 punktssele? det nye var det samme base som det de solgte i sommer eller er det kommet nettopp, er det 1500 for både setet og basen?

Skrevet

Har den vi også. Kjempefornøyd med at den kan brukes med og uten basen. Dessuten er solskjermen helt genial.

Skrevet

- setet kan festes med 2- og 3-punktsele.

- barnet sitter festet med 5-punktsele.

- den nye basen som kan reguleres kom først nå i november, og er dermed ikke det samme som ble solgt i sommer.

- prisen er for både sete og base samlet.

Skrevet

ble mange spørsmål her men, så på den tidligere.

er det den du kan bruke fra nyfødt til ca 25-30 kg eller bare til 13 kg(1år)?

- er den tyngre å bære ut av bilen en den de hadde i sommer (tenker hvis den er større, vil at det skal være lettvindt å ta med stolen.)

heter den bare acto graco eller er det logitec...?

Virket som at stolen skulle være sikker , selv om den ikke fikk best i test. fant ut at maxi cosi med base koster jo rundt 3000, sikkerhet er viktigst for meg men om akto sin er like sikker velger jeg den.

ikke så greit å orientere seg når det er så mye å velge i, men jeg føler at barnet er tryggere i 5 punkt enn 3.

Skrevet

Jeg prøver å svare litt til :)

- den stolen jeg snakker om er modellen "autobaby" fra produsenten "acta graco", og er fra nyfødt og opp til ca ett år.

- på dette nye setet (fra november) er den eneste forskjellen at basen er regulerbar. Selve stolen er så vidt jeg vet den samme, altså den veier ikke mer enn den forrige modellen.

- vet ikke om det er testvinner men stolen har kommet godt ut i tester.

- barnet sitter i 5-punkt-seler ja.

håper du fikk noen svar :)

her er link til akta graco sine svenske hjemmesider:

http://www.akta.se/

Skrevet

vi har kjøpt britax bil stol med base og denne funksjonen er der å setet kan også brukets uten basen. det er kjempegreit. dette setet fikk også bra resultat. tester i sommer. tror de fleste setene med base kan brukes både og. men det er klart en sparer mye tid og rygg ved base.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...