Gå til innhold

dere som er 2 gangs...amming!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

er litt urolig for en ting..

har jo da aldri ammet før og vil veldig gjerne få det til..

gleder meg til å amme min lille gutt..

men er så redd for å ikke få det til!

hva kan jeg vente meg?

er det vondt?

kan det være jeg ikke får melk?

beklager alle spørsmålene på en gang..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amming er så individuelt. De fleste får det jo helt fint til. Tror det er vanlig at melken kommer etter 2-7 dager.

Hos meg kom det etter en dag. Skikkelig rart når jeg første gang la den lille til brystet, han sugde skikkelig hardt.he he. kjempekoslig. Gjorde ganske vondt, fikk sår på brystvortene de første dagene, men bare fortsatte å amme, og det gikk over av seg selv. Tror jeg har veldig følsomme brystvorter, og at det var derfor det var vondt. Lurt å ha med en krem til brystvortene med på sykehuset, en som ikke er farlig for babyen å sutte på. spør på apoteket.

Lykke til med ammingen

Skrevet

Jeg syns det var ganske vondt de første dagene, når det bare var råmelk. Fikk sår på brystvortene, de suger ganske hardt, og når det i tillegg ikke kommer så mye ut, så er det ikke rart man blir sår. Men det gikk over etter noen dager. Det første jeg gjorde på vei hjem fra klinikken var å kjøpe en feit krem jeg kunne smøre på og brystpumpe og sånne "skjell" man har over for å beskytte det mor klesplagg o.l.

Du trenger ikke bekymre deg, det kommer naturlig, tror jeg. Og om du ikke skulle få det til med en gang, så er det jo folk på sykehuset osv. som vil hjelpe deg!

Det går nok helt fint!!

Har forresten hørt det skal hjelpe å "herde" brystvortene allerede i svangerskapet... knipe litt på de og sånt. Så gjør det ikke så vondt når man skal amme!

Skrevet

tusen takk for svar fra dere begge :)

setter pris på det,og skal prøve å ikke bekymre meg så mye :)

Skrevet

FORRESTEN det var ikke meningen denne skulle bli anomym...vet ikke hvorfor den ble det..hehehe

Skrevet

tja... det kommer helt an på. noen blir veldig skuffet når de ammer fordi de får ikke den følelsen som "alle" sier.

det kan være vondt, jeg hadde fryktelig vondt de første 14 dagene men det var før jeg fikk høre om vidunderkurerene... purilan og kamskjell. først smører du på purilan mellom hver amming og legger kamskjell utenpå der inni bh.

klart sjansen er der for å ikke kunne ha melk, men man håper selvfølgelig på det..

Skrevet

Heisann! Synes ikke du skal bekymre deg for ikke å få til amminga. Tror de aller, aller fleste får melk (det var vel noe de sa i "gamledager" at de ikke fikk melk??!!). Min erfaring: Fikk en stor gutt som sugde veldig bra og "riktig" (i følge de med peiling). Alle sa at hvor lenge han lå ved puppen ikke hadde betydning for om du blir sår eller ikke. Det har jeg sluttet å tro på, for alle jeg har hørt om som ikke har blitt sår, har tidsbegrenset amminga. Jeg lot han bruke meg som smokk, og var sår i mange uker. Det var veldig vondt! Men sta som jeg er så skulle jeg ikke gi meg. Etterhvert ble det både koselig og lettvint. Med den lille som kommer til våren kommer jeg definitivt til å begrense "puppetiden" til ca 10-15 min. på hver pupp, da har den fått i seg mye. Når det gjelder "herding" så har jeg lest at det gjør man ikke lengre. På meg hjalp verken skjell eller kremer, tror det som hjelper best er litt melk på puppen og lufttørking etter hver amming. Lykke til, det kommer til å gå kjempefint!!

Skrevet

Du har allerede fått masse innlegg her, jeg ville bare legge til at jeg strevde litt med ammingen fordi tulla mi ikke helt skjønte dette med å suge. Hun var født 3 uker før tiden.. Jeg fikk masse god hjelp fra pleierne på sykehuset.. så jeg og tulla hadde fått dreisen på det til vi dro hjem fra sykehuset den 6 dagen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...