Gå til innhold

Forvirrende info ang yoghurt og melk i matlaging...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant dette som info på min side her inne:

Fra morsmelk til andre melkeprodukter

Når barnet er blitt et halvt år, kan det begynne å smake litt på yoghurt. Du trenger ikke å gi så mye, noen få teskjeer som en smaksprøve kan være en fin start.

Yoghurt har en bra virkning dersom barnet har hard avføring. Det tåles også godt av tarmen dersom barnet har hatt diare. Men fruktyoghurt inneholder mye sukker, så man trenger ikke å overdrive bruken.

H-melk som drikkemelk anbefales det at man venter med å gi til ett-års alder. Dette skyldes sammensetningen av H melk med mye protein og salter ”

Det anbefales det at man introduserer ny mat mens man fortsatt ammer. Dette gjelder også for kumelk. Så dersom man ammer frem til ett-års alder, kan man starte med kumelk litt før. Dersom man slutter å amme i ti -måneders alder, kan man med fordel gi barnet morsmelkerstatning som drikke et par måneder før man går over til h-melk.

Når barnet er et halvt år kan man tilsette kumelk i maten. Det er fordi den melkemengden som brukes i matlagingen ikke er så stor. Dessuten tåles kokt melk bedre enn den ukokte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, mulig mitt innlegg var enda mer forvirende...

Det jeg egentlig lurte på var om dette stemmer. Har hørt 10 mnd på youghurt og melk i matlaging.

Ingen med kommentarer??

Skrevet

ja..det siste avsnittet forvirrer meg også...det vil si at man kan tilstette h.melk i grøten?hm...

Skrevet

vent to sek. jeg har en link til akkurst det der

Skrevet

hei hei.... læste akkorat libero magasinet

som æ fikk i posten, dær på spalten "spør anne mari"

der va d ett spørsmål om ei mor kunne gi h-melk til jenta på 9.mnd

å da skriev anne mari.

"det annbefales å bruke morsmelkerstatning fram til barnet er 1.år.

dette fordi kumelk kan fortrenge opptaket av jern i kosten.

mindre mengder kumelk kan brukes til matlaging mot slutten av det første året dvs.fra 10mndrs.alder. da kan også babyen får noe yogurt og syrnet melk...

Skrevet

ja, akkurat. Det er det som jeg også har lest og hørt diverse steder. Er så dumt det blir lagt ut slik info hvis det ikke stemmer. Spesiellt på et forum som dette.

Fikk som sagt opp den infoen da jeg logget meg på, relatert til minsten på 6 mnd.....

Skrevet

forsto ikke helt hva du mente der. jeg bare videre førte noe jeg har lest.

Skrevet

Nei, nei du misforsto meg!!!! Mente linken jeg fant, se hovedinnlegget. Jeg har hørt det samme som deg nemlig, derfor jeg lurte...

Skrevet

hehe

ok...begynt å spekuler...men dæ står så mye forskjelli om akkurat dæ der. nån sei dæ e allergi andre at dæ e monekylan som gjær dæ farli. men e lure på da..koffer selg de frukt mos mæ youghurt tel unge på 6 mnd?

Skrevet

Ja, det kan du si. Min eldste spiste store mengder av den yoghurten. I tilegg spiste hun store mengder mangopure. Det skal visst være allergifremkallende....

Ikke bra å lese så mye, blir jo helt forvirra og engstelig..:DD

Skrevet

trur man berre må gjær da man sjøl føl e bra før ungen sin :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...