Gå til innhold

studentmødre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som er studenter, og skal fortsette med det når bebisen kommer? Skal dere ta permisjon? Hvordan er i såfall reaksjonene fra skolen? Jeg ser ganske mange store mager på skolen min etterhvert..går jo liksom å titter på alles mager da. Men ser for meg at det blir tøft å være student og har barn samtidig. Noen andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er student, jeg tar permisjon fra og med Mars pga praksis (har termin i slutten av April). Ble rådet på skolen om å kun søke perm fra praksisperioden, og deretter prøve å fullføre mitt siste år som er fra høsten av. Dette var ikke det ordningen som jeg håpte på, men får se hvordan det går, får evt søke om permisjon hele neste år også, om det ikke lar seg gjøre.

Veilederen på skolen min var lite vennlig og behjelpelig, og utrolig firkanta, han poengterte at reglene hadde vært slik i alle år, og han hadde ingen interesse i å legge tilrette noe som helst for meg. Dust!

Må vel legge til at jeg går på en privat høyskole, som setter det kristne verdisynet i senturm, og at veilederen min er en Diakon.. Vet ikke om det har noe å si.. Hehe

Skrevet

samme holdning fra universistetet....syns jeg er helt dum som får barn midt i et semester. Har planer om å prøve å fullføre året, har termin i slutten av april jeg og. Får se hvordan det går..! Littt stress å tenke på, kunne ønske jeg kunne ta helt fri.

Skrevet

Teit at de ikke hører på oss, og hvordan de kan tilrettelegge best for oss. Håper bare at det ordner seg, og at jeg kan ta mye som selvstudie, det har jeg gjort disse to første årene, og det fungerer veldig bra. Det er praksisperiodene som stresser meg, for da er jeg liksom i jobb, selv om jeg har permisjon fra arbeidsplassen min..:o(

Skrevet

skjønner. men du får vel ta igjen praksisen på et senere tidspunkt. er jo litt vansklig å ha med babisen på det, enten du er sykepleier eller lærer.

Jeg kan for det meste studere på egenhånd, men skal liksom ha hjemmeeksamen en uke etter termin, blir jo spennede. Må stå på den får å få gå opp til eksamen.

Skrevet

Huff, så stress. Kan du få søke om å utsette den til høsten? Du kan jo risikere å føde midt under hjemmeeksamen;o)

Jeg skal også ha både eksamen og hjemmeeksamen, men ikke før i Juni, heldigvis!

Jeg får utsatt en praksisperiode, men ikke to, det fører til at jeg må ut i praksis 12 uker fra og med Oktober. Det er ikke noe fristende!

Skrevet

må du ha dagmamma da?

jeg må vurdere dagmamma ihvertfall utpå høsten engang. ikke fulltid, men kanskje tre halve dager i uka. liker ikke tanken men..

Skrevet

Jeg har termin i begynnelsen av mars. Rekker akkurat å bli ferdig med praksis, og så tar jeg permisjon fra fødselen av.

Tar opp eksamen i desember, og da er jeg ferdig :) Er siste året mitt nå, og fant ut at det var den beste løsninga. Så får vi håpe at praksisen ikke blir for hard, gruer litt for den.. ferdig der i uke 6, og termin i begynnelsen av uke 10. Kan bli interessant ;)

Skrevet

Nei vet ikke helt. Håper ikke det. Min mor jobber bare 60%, så hun har sagt seg villig til å passe så mye som mulig, hun vil ikke ta ut ferie neste år en gang, for hun vil hjelpe meg.

Ellers så har sambo en jobb hvor han kan flekse mye. Og mest sansynlig vil praksisplassen min ha turnusarbeid, noe som gjør det enda mindre tiltrekkende å være i praksis;o)

Skal du i praksis?

Skrevet

nei, heldivis ikke i praksis. bare bøttevis med eksamner, skal skrive masteroppgaven min til høsten, så da kan jeg jo velge litt selv når det passer. Men kommer jo validig ann på om man får en unge som sover mye om dagen eller ikke. Det verste er å hele tiden ha det over seg at man har noe annet man MÅ få gjort. Kan forestille meg at man har litt lyst å sove selv når babyen sover også, ikke bare hive seg over skolebøkene med en gang babyen lukker øynene, for så å bli avbrutt når man er midt inni stoffet....huff gruer meg engentlig bare jeg.

Skrevet

Enig. Gruer meg også litt, skulle ønske at jeg hade startet ett år tidligere med studiene;o)

Skrevet

jeg starter utdannelsen min i januar. har termin i begynnelsen av mai. vet nok ikke helt hva jeg begir meg ut på, men er helt fast bestemt på og klare det. jeg studerer ikke fulltid, men skal ta ganske mye hjemme selv. klart det blir travelt og mye må kanskje utsettes, men jeg tror at når man først har bestemt seg så klarer man det. lykke, lykke til. dette skal nok gå kjempebra.

Skrevet

Hei! Jeg var og prata med rådgiver på skolen i dag faktisk.. Jeg har termin i slutten av april.. ca 1 uke etter jeg er ferdig med praksis.. så ho råda meg til og ta ut perm før prakis og bejynne igjen rett på praksis neste år med ny klasse. Jeg hadde egentlig håpa jeg kunne klare praksis og bare få tatt de eksamene. men det blir kasnkje litt tyngre enn det jeg tror:) Så får se når det nermer seg praksis hvor sliten og slik jeg er om jeg orker og fullføre den eller tar perm rett før..

Skrevet

Jeg er student og er i uke 27, skal ha tre eksamener før jul,siste 16 desember. Har termin i midten av februar. Synes det er fint å være student og gravid for man kan styre dagen sin mer etter formen. Nå sover jeg ganske dårlig om natten, det er litt stress. Klarer liksom ikke yte maks når det gjelder studier. For en gangs skyld har jeg klart å lese jevnt å trutt gjennom hele semesteret da. Det var for å slippe ugunstig stressituasjon som ikke er bra for barnet. Men slit at jeg er så trøtt da. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til neste semester, dvs. vårsemesteret. Snakket med rådigver på skolen, hun mente jeg burde ta permisjon. Jeg tror kanskje jeg gjør det, og tar våreksamene som konte til jul neste år istedenfor. Det kjedelige er at jeg da trolig har flyttet fordi kjæresten min vil ta master. Jeg har lyst til å prøve å ta noen av eksamene til våren, men får aldri svar fra lånekassen om hvordan de stiller seg til dette. Å ta alle eksamene tror jeg ikke jeg skal satse på, det blir for tøft. Er det noen som vet om jeg får fullt stipend om jeg bare tar et par av eksamene for vårsemesteret?

Skrevet

Du kan ha permisjon fra studiene opp til 42 uker og få fullt lån og dtipend, dvs alt lånet blir omgjort til stipend. Det jeg er usikker på er om man kan ta noen eksamner etter de nye reglene, og allikevel få alt lånet omgjort til stipend.?

Skrevet

.. Jeg tenker at man må vel kunne få sykemelding fra halve studiet eller noe.. og slik fortsatt få stipend selv om man bare tar noen eksamener.. Kan i allefall høre med legen.

Selv er jeg på siste året, og lurer på om man er nødt til å melde seg opp til et nytt studie til høsten (for så å ta permisjon fra det), eller om det holder å ha vært student i de siste 6mnd før fødsel for å få stipend de 42 ukene..?

Ellers vil jeg si at det er greit å være gravid når man er student, men ikke ha så mye ekstrajobb ved siden av! Det sliter på meg..

Skrevet

Svar til "meg og pyttipyet". Du må for all del melde deg opp til nytt studie til høsten, ellers mister du fødselsstipendet. Det er jeg hundre prosent sikker på. Står også på lånekassens hjemmeside. Du trenger imidlertid ikke fullføre studiet du er meldt opp til etter studiene!

Skrevet

mente: Du trenger imidlertid ikke fullføre studiet du er meldt opp til etter permisjonstiden er over!

Skrevet

Jeg er student og har termin 8 mars. Jeg skal ta et helt år permisjon, og det var det faktisk veilederen som rådet meg til. Hun mente at jeg burde ha helt fri når barnet var lite og slappe av og nyte tiden som mamma. Så, veldig ålreit å møte en med den holdningen til det å få barn i studietiden =)

Jeg skulle egentlig gått ut i praksis med en gang vi begynner på igjen etter jul, men får ikke gjort det siden jeg har termin midt inni praksisperioden, og det ikke er lurt å dele opp praksisen over to år.

Så, etter eksamen til jul som er i begynnelsen av desember har jeg fri fram til neste år.

Skrevet

Har terin i slutten av mai. Mitt i eksamens tia med andre ord. Skal ta eksamen om det lar seg gjøre- eventuelt ha utsettelse på de som ikke går. Så har jeg tenkt å fortsette igjen til høsten.

Skrevet

TIl Pingi23

Har tenkt det samme som deg, at jeg vil nyte tiden som nybakt mamma, og det blir jo sikkert ganske slitomt, iallefall i starten. Kunne alltids klart å ta eksamene til våren, var det jeg hadde planer om først, men så tenker jeg at dette er en tid man bør ta vare på. Samtidig hadde det vært ok å ta et par av fagene til våren dersom babyen er av den rolige sorten. men etter tre forsøk på å få konkrete svar fra lånekassen per mail, og kun får generelle svar tilbake, holder jeg på å gi opp. Har spurt om det er greit om jeg bare tar et par eksamener, om det er greit å ta konteeksamen under permisjon uten at det får konsekvenser for fødselsstipendet osv. De klarer bare ikke å svare på spørsmålene mine, bare omgår dem generelt svada. Vil ikke gjøre noe som får den konsekvens at jeg mister fødselsstipendet, så hvis de ikke svarer blir det nok bare til permisjon, kan jo være jeg da leser på fritiden så jeg henger med til en viss grad. Lånekassen har skrevet til meg at det ikke stilles krav til studieprogresjon den tiden man har krav på fødselsstipend, at det ikke har noe å si om man stryker til eksamen, men teit om jeg skal være nødt til å stryke i et fag jeg ikke har lest til. Aner ikke om jeg bare kan droppe å melde meg opp til noen av fagene, og det er greit, eller om jeg må ha sykemelding for de jeg ikke tar. For i siste svaret jeg fikk oppsummerte de med at dersom man tar deltidsstudie får man støtte deretter. Arg.... Skjønner ikke at de ikke kan gjøre jobben sin skikkelig.

Skrevet

Jeg har også termin i slutten av mai, skal se hvor mange eksamener jeg klarer, resten får jeg ta etter et års permisjon! Alt ordner seg!

Skrevet

Jeg har termin 12.april. Er i mitt aller siste studieår og studerer 50%. Skal ha en praksisperiode i februar, prosjektoppgave som skal leveres senest i midten av april, og muntlig eksamen i mai/juni. Satser på å fullføre, for d er jo litt kjipt å utsette avslutningen av studiene et helt år. Da går jeg glipp av en kraftig lønnsforhøyelse i et helt år. Så med mindre ungen blir svært slitsom så satser jeg på å fullføre. Skal også jobbe mine 40% 6 uker etter fødselen og ca 1 måned fremover mens pappaen har permisjon.

Skrevet

Jeg har bachelor til jul (er 26 uker på vei), men skal gå ferdig begge studiene (jeg tar krl årsstudium og norsk 3 fordjupning i litteratur) etter jul. Siden jeg skal bli lærer må jeg også ha praktisk-pedagogisk-utdanning 1 år og dette tar jeg til høsten igjen. Gikk to studier da jeg var gravid sist og fortsatte på skolen etter at snuppa var født, så jeg satser på at dette skal gå bra. Vil bare bli ferdig sånn jeg kan begynne å tjene penger slik at vi kan begynne å bygge drømmehuset vårt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...